مقاوم‌سازی اقتصاد در چهارگوشه جهان

شیوه‌های صرفه‌جویی مصرف انرژی در انگلیس

یکی از راهکارهای ساختاری برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه انرژی در اماکن مسکونی، اداری و تجاری انگلیس، شیوه‌های ساخت این اماکن است. در این زمینه شرکت‌های سازنده این اماکن موظفند طرح‌های خود را بر اساس استانداردهایی که از سوی شهرداری‌های محلی اعلام می‌شود منطبق کنند.
کد خبر: ۹۲۱۹۸۵

بنابراین یکی از اقداماتی که می‌تواند به اصلاح الگوی مصرف در کشورمان کمک کند استفاده از تجربه دیگر کشورهای جهان است که در این مسیر گام برمی‌دارند. کشور انگلیس از جمله کشورهایی است که از سال‌ها پیش، روش‌ها و سیاست‌هایی را در زمینه مصرف به اجرا گذاشته است.

با نگاهی اجمالی به عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی در این کشور می‌توان دریافت کوشش‌هایی در جریان است تا با به کارگیری روش‌های گوناگون از مصرف بی‌رویه منابع جلوگیری شود. از این رو این گزارش درصدد است این روش‌ها را بررسی کند و شیوه‌های اجرایی آنها را مطرح نماید.

البته نمی‌توان انتظار داشت کشوری مانند انگلیس که سال‌هاست بحث صرفه‌جویی در مصرف را جدی گرفته است توانسته باشد به همه اهداف خود دست یابد. ولی به هر حال از برخی تجربه‌های این کشور در مورد استفاده صحیح از منابع می‌توان استفاده کرد و آن را دستمایه‌ای برای کمک به اصلاح الگوی مصرف در کشورمان قرار داد.

با توجه به این که بحث الگوی مصرف در انگلستان دارای ابعاد گسترده‌ای است، در این گزارش تنها یکی از ابعاد این موضوع یعنی صرفه‌جویی در مصرف انرژی در این کشور بررسی می‌شود. البته در صورت امکان نیز می‌توان الگوی مصرف را در زمینه‌های غیرانرژی در انگلستان ارزیابی کرد، موضوعی که در حیات اقتصادی این کشور و دیگر کشورهای جهان اهمیتی روزافزون یافته است.

سبک‌های معماری راهی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی

یکی از راهکارهای ساختاری برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه انرژی در اماکن مسکونی، اداری و تجاری انگلیس، شیوه‌های ساخت این اماکن است. در این زمینه شرکت‌های سازنده این اماکن موظف‌اند طرح‌های خود را براساس استانداردهایی که از سوی شهرداری‌های محلی اعلام می‌شود منطبق کنند.

برای نمونه منازل مسکونی محل‌های مختلف بر اساس مدل تاریخی ادواردین (Edwardian) یا ویکتورا (Victorian) طراحی و اجرا می‌شوند که این نوع طراحی‌ها برای صدها سال است به شهرهای مختلف انگلستان هویت واحدی بخشیده‌اند و سازندگان این بناها نباید از اجرای این الگوها تخطی کنند. همچنین این سبک‌های یکسان باعث شده است مصرف‌کننده براحتی بتواند به نیازهای خود دست پیدا کند. برای نمونه مصرف‌کننده بدون آن که نیاز باشد برای خرید شیشه‌های پنجره یا پرده‌های خانه خود اندازه آن را به فروشنده بدهد،کافی است مشخص کند معماری خانه او کدام یک از سبک‌های معماری در انگلیس است. سال‌هاست کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی بر اساس همین سبک‌های تاریخی محصولات خود را به بازار عرضه می‌کنند. علاوه بر دلایل مختلفی که برای یکسان‌سازی در معماری اماکن وجود دارد در این گونه سبک‌های معماری تلاش شده است با توجه به وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی این جزیره ضمن تأمین روشنایی طبیعی این بناها از هدر رفتن انرژی آنها جلوگیری شود.

بهره‌گیری از فناوری در خدمت الگوی مصرف انرژی

گسترش فناوری ارتباطی به مردم این امکان را داده است تا بدون مراجعه حضوری به مراکز دولتی و سازمان‌های اجتماعی نیازهای خود را برطرف کنند. نکته جالب در این زمینه آن است که بر اساس قوانین انگلستان در بسیاری از موارد به مراجعات حضوری ترتیب اثری داده نمی‌شود؛ در مقابل، از طریق ارتباطات اینترنتی، مردم انگلیس این امکان را یافته‌اند تا با ارسال درخواست‌های خود سریع پاسخ دریافت کنند و با پرونده‌ای که در وب‌سایت سازمان‌ها و ادارات برای درخواست‌های آنها ایجاد می‌شود، در جریان سیر درخواست خود قرار گیرند.

در این زمینه افتتاح شبکه‌های فروش کالا از طریق اینترنت نیز در حال گسترش است در این مورد نیز خریداران و فروشندگان می‌توانند محصولات موردنیاز خود را از این فروشگاه‌های اینترنتی به قیمتی ارزان‌تر تهیه کنند بدون آن که وقتی را برای خرید و فروش صرف نمایند یا از وسیله نقلیه خود برای این منظور استفاده کنند. بر اساس مقرراتی که بر این فروشگاه‌ها حاکم است خریداران و فروشندگان می‌توانند در صورتی که از کالای خود ناراضی‌اند بدون هیچ‌گونه زیانی آن را عودت دهند. مشتری در این فروشگاه‌ها نیز دارای حساب و پرونده مشخصی است. در مجموع تغییر الگوی سنتی مراجعه حضوری به ادارات و سازمان‌ها و همچنین خرید و فروش حضوری توانسته است تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر صرفه‌جویی در انرژی و زمان بر جای گذارد. گسترش سیستم‌های هوشمند در اماکن مختلف نیز نمونه‌های دیگری از تأثیر فناوری‌های جدید بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. در حال حاضر گسترش این سیستم در اماکن عمومی این امکان را فراهم کرده است تا مولدهای انرژی پس از استفاده موردنیاز سریع قطع شوند و از هدر رفتن انرژی جلوگیری کنند. برای نمونه در مکان‌های عمومی مثل دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و بیمارستان‌ها از سیستم‌های هوشمند روشنایی استفاده می‌کنند که در صورت حضور و تردد افراد لامپ‌های این مکان‌ها روشن می‌شوند و در غیر این صورت به طور خودکار خاموش‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها