سلامت در خانه و آشپزخانه

استفاده از نایلون‌های رنگی ممنوع!

معمولا هنگام خرید محصولات خوراکی، اغلب فروشندگان برای حمل میوه، سبزی یا برخی مواد غذایی خام از کیسه یا نایلون‌های فله‌ای استفاده می‌کنند و بسیاری از خانواده‌ها پس از حمل ماده غذایی این نایلون‌ها را دور نینداخته و با این تصور که این نایلون‌ها قابلیت استفاده بیشتری دارند آنها را مجدد مورد استفاده قرار می‌دهند. اما سوال اینجاست نایلون‌های رنگی، شیری و شفافی که امروزه در بازار به وفور عرضه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند کدام‌یک از لحاظ بهداشتی برای حمل و نگهداری مواد غذایی مناسب ترند؟
کد خبر: ۹۲۱۵۲۲

اغلب نایلون‌های فله‌ای فقط باید برای حمل خوراکی‌های بسته بندی شده مورد استفاده قرار گیرند و تماس مستقیم این قبیل نایلون‌ها با مواد غذایی خام یا میوه‌ها و سبزیجات شسته و خشک شده از لحاظ بهداشتی مناسب نیست و توصیه بر این است که از نایلون‌های رنگی برای حمل مواد غذایی نیز استفاده نشود. نایلون‌های رنگی از پلاستیک‌های دست دوم و بازیافتی تهیه می‌شوند که تولیدکنندگان آن را رنگ می‌کنند و گاهی برای پنهان کردن بوی مشمئزکننده آن از مواد معطر غیر استانداردی استفاده می‌کنند که برای سلامت مضر است.

در نتیجه استفاده از نایلون‌های رنگی توسط فروشندگان مواد خوراکی ممنوع است و باید مورد اعتراض مشتری قرار گیرد. اگر از این نایلون‌ها برای حمل مواد غذایی استفاده شده باشد به محض رسیدن به منزل ماده غذایی را از این نایلون‌ها خارج کنید و دست‌هایتان را خوب بشویید.

و اما نایلون‌های شفاف...

از گروه پلاستیک‌های دست اول هستند و برای حمل مواد غذایی مشکلی ایجاد نمی‌کنند. اما استفاده مجدد از این نایلون‌ها برای نگهداری مواد غذایی خام در یخچال و فریزر اصلا توصیه نمی‌شود. این نایلون‌ها به دلیل جریان الکتریسیته ضعیفی که در اثر تماس با اشیای دیگر در زمان حمل محصول بر سطح خود ایجاد می‌کنند به شدت آلودگی‌های محیط را به خود گرفته و حتی امکان نفوذ و رشد تخم انواع حشرات مانند سوسک‌ها در آنها وجود دارد. استفاده از این نایلون‌ها در فضای آشپزخانه که مدام با مواد غذایی یا ظروف غذا در ارتباط است از لحاظ بهداشتی مشکل دارد.

به جای نایلون از کیسه پارچه‌ای استفاده کنید

شعار همیشگی فعالان محیط‌زیست استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای قابل شست‌وشو به جای انواع کیسه‌های نایلونی و پلاستیکی است. اگر عادت به نگهداری میوه در کیسه دارید آنها را درون کیسه‌های پارچه‌ای یا بهتر از آن درون آبکش‌های استیل قرار دهید. برای نگهداری نان در فریزر از کیسه‌های سفره‌ای که لایه داخلی پارچه‌ای دارند و برای حمل نان از پارچه‌های نازک استفاده کنید. خوب است این را بدانید که حمل نان داغ با نایلون به مهاجرت ترکیبات شیمیایی نایلون به نان منجر می‌شود. انواع حبوبات، ماکارونی، سبزی‌های خشک و اسنک‌ها را درون ظروف دردار شیشه‌ای نگه دارید. حتی می‌توانید برای استفاده کمتر از نایلون‌ها برای حمل میوه، سبزی و مواد غذایی از کیسه‌های پارچه‌ای قابل شست‌وشو استفاده کنید.

مواد غذایی را با نایلون در مایکروفر نگذارید

برخی خانواده‌ها برای گرم کردن یا یخ‌زدایی انواعی از مواد غذایی درون مایکروفر، محصول را به همراه بسته‌بندی نایلونی آن داخل مایکروفر می‌گذارند. اما باید بدانید حرارت بسیار زیاد این دستگاه می‌تواند باعث آزاد شدن ترکیبات شیمیایی نایلون شده و اثرات نامطلوبی روی ماده غذایی بگذارد.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها