شانزدهمین جشن «حافظ» با اهدای یک جایزه ویژه به نام «نشان عباس کیارستمی» به یک سینماگر جوان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۲۱۱۹۲
اهدای نشان کیارستمی در جشن «حافظ»

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، علی معلم دبیر جشن حافظ در نشستی که 22 تیرماه در دفتر مجله «دنیای تصویر» برگزار شد، از تدارک دیدن یک جایزه ویژه در جشن امسال خبر داد و گفت: این نشان متفاوت از تندیس «حافظ» است که به برگزیدگان داده می‌شود و در واقع تصمیم گرفتیم نشان عباس کیارستمی را به یک سینماگر جوان در حوزه فیلم کوتاه یا بلند که اثرش واجد نوآوری‌هایی در زبان سینما باشد، اهدا کنیم.

او با بیان اینکه "کیارستمی صاحب سبک و مکتب در سینمای ایران بود و نقشی نوآورانه و تجربه‌گرایانه داشت،" در ادامه ابراز امیدواری کرد که این جایزه در سال‌های بعد حتی به یک فیلمساز جوان بین‌المللی هم داده شود.

معلم در این نشست که جزئیات شانزدهمین مراسم سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر را تشریح می‌کرد درباره برگزاری جشن امسال اظهار کرد: در این جشن آثار سینمایی و تلویزیونی رصد شده از فروردین تا اسفند سال گذشته داوری شدند که در این بین حدود 90 فیلم اکران شده در سینمای ایران در این بررسی قرار گرفتند.

حذف فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» از جشن حافظ

وی گفت: از بین فیلم‌های نمایش داده شده در سینماها فقط فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» مجید مجیدی از داوری‌ها کنار گذاشته شد، آن هم به دلیل احترام به فیلمی است که درباره پیامبر اسلام ساخته شده است و فکر کردیم شرکت دادن آن در یک مسابقه کار صحیحی نیست، ضمن اینکه این فیلم به لحاظ ابعاد تولیدی از اشل سینمایی ایران بالاتر است و مقایسه آن با فیلم‌های دیگر نمی‌تواند درست باشد.

او در بخشی دیگر به مجموعه‌های تلویزیونی و آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی اشاره و اظهار کرد: در این بخش 25 اثر بررسی شدند که چهار مجموعه به شبکه نمایش خانگی تعلق داشتند. در این حوزه متأسفانه تلویزیون به ویژه در بخش کمدی اثر شاخصی تولید نکرد.

معلم اضافه کرد: درباره برنامه‌های تلویزیونی هم متأسفانه شاهد تولید برنامه‌های خوب نیستیم به همین دلیل دوباره اسامی تکراری مانند برنامه‌های «90»، «خندوانه» و همچنین «دورهمی» در میان کاندیداهای امسال دیده می‌شوند.البته این شرایط در حالی است که جشن حافظ می‌تواند خود در تولید آثار موثر کمک‌کننده باشد و همچنین رقابت بین تلویزیون و شبکه‌های خصوصی اتفاق خوبی است که در بین آن‌ها برنامه «دید در شب» به عنوان یک برنامه اینترنتی کاندیدا شده است و امیدوارم اضافه شدن VOD هم بتواند اوضاع را بهتر کند.

او درباره فیلم‌های مستند بلند هم افزود: در این بخش به فیلم‌های اکران شده رجوع کردیم که 12 فیلم به نمایش گذاشته شدند و در این بین سه فیلم کاندیدای بهترین مستند معرفی شدند.

دبیر شانزدهمین جشن حافظ در ادامه این نشست بیان کرد: امسال یک جایزه ویژه هیأت داوران اهدا خواهد شد و یک جایزه هم برای یک عمر فعالیت هنری به جمشید هاشم‌پور اهدا می‌شود. البته در این بخش بزرگترین غم ما این است که جایزه حافظ در دوران علی حاتمی وجود نداشت چون او به حق اولین فردی است که باید به او جایزه داده می‌شد.

جزئیاتی از برگزاری مراسم جشن حافظ

علی معلم همچنین درباره برگزاری مراسم هم اظهار کرد: جشن حافظ امسال 28 تیرماه از ساعت 8 شب به مدت پنج ساعت در برج میلاد برگزار می‌شود و از آنجا که سالن مناسبی برای اجرای چنین برنامه‌ای در تهران نداریم و سالن وزارت کشور هم با حدود سه هزار نفر گنجایش، سال گذشته در حین برگزاری یک کنسرت دچار آتش‌سوزی شد، مراسم را در برج میلاد برگزار خواهیم کرد که قطعا محدودیت خواهیم داشت.

او افزود: بنابراین با وجود درخواست‌ها و ایمیل‌های زیادی از سوی مخاطبان‌مان در شهرهای مختلف که متقاضی شرکت در این مراسم هستند، امسال به احتمال خیلی زیاد فروش بلیت نداریم و فقط از مهمانان دعوت به عمل خواهد آمد.

به گفته وی اجرای موسیقی توسط علی زندوکیلی و رضا یزدانی، حافظ خوانی و دوبله زنده از جمله بخش‌های ویژه جشن حافظ امسال هستند.

اضافه شدن تئاتر و موسیقی به جشن حافظ؟

معلم همچنین در بخش پایانی نشست درباره اینکه قرار بود پیش از این تئاتر هم به این جشن اضافه شود، توضیح داد: متأسفانه آنقدر برگزاری چنین کارهایی با صدمه و گره همراه است که آدم را پشیمان می‌کند و من هر سال فکر می‌کنم این آخرین باری است که جشن حافظ را برگزار می‌کنیم. ما قصد داشتیم جشن موسیقی و نمایش را جداگانه برگزار کنیم چون اصرار زیادی از سوی اهالی شعر و موسیقی وجود داشت اما سنگلاخ‌های زیادی برای برگزاری جشن و گرفتن مجوزهای لازم وجود دارد که کار را سخت می‌کند و تازه اگر مجوز هم گرفته شود باید تضمینی برای اعتبار آن وجود داشته باشد.

او گفت: طراحی اولیه برای جشن شعر و موسیقی و تئاتر انجام و 11 جایزه هم در نظر گرفته شده بود و امیدوارم شرایط برپایی آن نیز فراهم شود، چون به هر حال تشویق شدن برای هنرمندان اتفاقی مهم و انگیزه‌ای بالاست و متأسفانه این جریان در حوزه خبر و رسانه وجود ندارد در حالی که برای بالا بردن کیفیت آثار در هر حوزه‌ای چه راهی بهتر از تشویق و برگزاری چنین جشن‌هایی می‌تواند موثر باشد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها