شبکه رادیویی تهران با برنامه «گفتاورد» در ادبیات و اندیشه بر پهنه ناپیدای کران آسمان زبان و ادب فارسی ستاره ای را نشان می کند و از گوشه های گوناگون درخشندگی های پیدا و پنهان آن را می کاود و در گفت وگو با کارشناسان زبان وادب فارسی به کشف راز و رمزهای نهفته در آنها می پردازد.
کد خبر: ۹۲۱۱۵۸
سیری در زندگی شاعران

به گزارش جام جم آنلاین ، سیری در زندگی، احوال و آثار، زمانه و ذهن و زبان شاعران و نویسندگان و نظم پردازان پارسی گو مضمون برنامه گفتاورد با رویکرد ادبیات واندیشه است.

برنامه گفتاورد از رادیو تهران این گونه آغاز می شود:یکی از ستارگان فروزان شعر و ادب و تصوف و عرفان است، او با آثار جاودانه خود گنجینه گرانبهایی به ذخایر زبان فارسی افزوده است. عموم تذکره نویسان و سخن سرایان عظمت مقام معنوی و پایگاه رفیع وی را ستوده اند و با احترامی تمام از او یاد کرده اند.

تسلط و قدرت کم نظیر وی در ادب و عرفان به او توفیق بخشیده که در آثار عمیق و پهناور خویش، زیبایی لفظی و معنوی را با هم آمیخته است و روانی و سادگی را با فصاحت و انسجام همراه می سازد. در گفتاورد دلاویز و نفس گرم او بوی عشق می آید و دل های عاشقان را سرمست و مدهوش می کند.
این سراینده تیره دست حقایق عرفان و اسرار الهی را با شوق آتشناک و اشتیاقی سوزان بیان می کند و آنها را با تمثیل های گوناگون و حکایت های مختلف درمی آمیزد و جلوه خاصی به کلام خود می دهد که هر صاحب دلی را مسرور می سازد.

دکتر علی دانشور کیان، استادیار ادبیات و زبان فارسی مهمان برنامه گفتاورد از شبکه رادیویی تهران است که درباره این شاعر عارف می گوید: این شخصیت فریدالدین عطار نیشابوری، شاعر و عارف نام آور قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری است از ستارگان سپهر افروز زبان و ادبیات فارسی که نام کامل او فریدالدین ابوحامد محمد بن ابوبکر ابراهیم بن اسحاق عطار نیشابوری است و...

در ادامه نیز این کارشناس برنامه درباره زندگینامه شاعر، تحولات درونی و آثار و دیوان اشعار او صحبت می کند و در میان معرفی آثارش، داستان و روایت ها را با بیان سرگذشت و حکایات نقل می کند.

انسیه سمیع پور، تهیه کننده برنامه شب های دوشنبه است که درباره این برنامه می گوید: گفتاورد برنامه ای گفت وگومحور است که با حضور فرهیختگان، صاحبنظران و اندیشمندان کشور برای تبیین موضوع های فرهنگی و اندیشه ای طراحی شده است. شبکه رادیویی تهران با برنامه «گفتاورد» در شب های دوشنبه به معرفی شاعران و بررسی اشعار آنها می پردازد.

به گفته این تهیه کننده، تحلیل و بررسی اشعار و دیوان شعر شاعران به همراه تاریخچه زندگی آنها بخش هایی از این برنامه است.

بنا بر این گزارش، گفتاورد برنامه ای گفت وگو محور اندیشه ای است که هر شب جز جمعه ها از ساعت 22 و 30 دقیقه روی آنتن رادیو تهران می رود.

این برنامه شنبه ها با رویکرد تاریخ و اندیشه و یکشنبه ها با محوریت فرهنگ و اندیشه پخش می شود. سه شنبه ها نیز دین و اندیشه و چهارشنبه هم با موضوع ادبیات و اندیشه همراه شنوندگان رادیو تهران است، اما پنجشنبه ها گفتاورد با رویکرد مفاخر تهران پخش می شود.

مریم کریمی - رادیو تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها