شایع‌ترین عوامل ایجاد‌کننده اسهال و استفراغ، عفونت ویروسی، مسمومیت غذایی، مصرف آب آلوده و حساسیت به برخی مواد خوراکی است. وقتی اسهال و استفراغ با هم رخ دهد، احتمال کم‌آب شدن بدن بیش از حد خواهد بود و بخصوص در نوزادان، شیرخواران و کودکان خردسال خطر آفرین می‌شود.
کد خبر: ۹۲۰۷۸۷

مصرف مایعات مناسب می‌تواند بدن را از کم‌آبی شدید در امان بدارد. برای جبران کم‌آبی کودکان زیر شش ماه، شیر مادر و محلول او.آر.اس و برای کودکان بالای شش ماه، شیر مادر، سوپ، دوغ، فرنی، چای خیلی کمرنگ و کمی شیرین و محلول او.آر.اس توصیه می‌شود.

اگر کودک همزمان با اسهال دچار استفراغ شده باشد، از 10 دقیقه پس از تهوع بتدریج و به میزان کم با قاشق شروع به خوراندن مایعات به کودک کنید.

برخی مادران هنگام بروز اسهال شیرخوار خود با این تصور که شیر ملین است و سبب تشدید اسهال می‌شود، کودک را از تغذیه با شیر خود محروم می‌کنند در حالی که ادامه تغذیه با شیر مادر در جریان اسهال، باعث بهبود سریع‌تر می‌شود و از مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند. مادران شیرده باید بدانند تغذیه با شیر مادر بخصوص در شیرخواران باید بیش از گذشته ادامه یابد.

کودکانی که دوران نقاهت پس از اسهال را سپری می‌کنند، حداقل به مدت یک هفته باید روزانه از غذای اضافی استفاده کنند.

اگر اسهال بیش از سه روز طول بکشد و همراه با استفراغ شدید، بی حالی، مدفوع بیش از حد آبکی، تب بسیار بالا، عطش و وجود خون در مدفوع باشد،‌ باید به مراکز درمانی مراجعه شود و مادران باید بدانند برای درمان اسهال شیرخوار یا کودک خردسال،‌ خودسرانه از هیچ دارویی استفاده نکنند.

در صورتی که کودک قادر به مصرف مایعات نباشد،‌ با نظر پزشک برای تامین آب و الکترولیت از دست رفته سرم تجویز خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها