کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

نشست ورشو سرپوشی بر ناکامی‌‌های آمریکا

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با کنار هم قرار دادن داعش، روسیه و برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) به عنوان چالش‌های سه‌گانه فراروی غرب، خطاب به سران کشورهای عضو ناتوی حاضر در نشست ورشو، پایتخت لهستان تاکید کرد که باید تدابیری سختگیرانه برای مقابله با این تهدیدها اتخاذ کنند.
کد خبر: ۹۱۹۸۲۲

موضوع اصلی نشست دو روزه ناتو که دیروز جمعه آغاز شده و امروز با اجلاس سران 28 کشور عضو از جمله اوباما پایان می‌یابد، «روسیه و تروریسم» است.

در این نشست هیات‌های 28 کشور عضو و 26 شریک این پیمان، نمایندگان اتحادیه اروپا، سازمان ملل و بانک جهانی حضور دارند.

اوباما خطاب به سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی گفت: اقدام‌های خصمانه روسیه علیه اوکراین، تهدیدکننده دیدگاه و مواضع ما در باره اروپا به عنوان منطقه صلح و آزادی است و اعضای ناتو باید تعهدهای لازم را برای مقابله با این چالش، برگزیت و مقابله با داعش به‌عهده بگیرند.

وی موضوع گروه تروریستی تکفیری داعش را مطرح کرد و گفت: حمله‌های تروریستی از سوی داعش یا حملاتی که با تشویق این گروه انجام می‌گیرد، جان بسیاری از شهروندان کشورهای عضو ناتو را گرفته است و از سوی دیگر پیامد مناقشه‌ها از آفریقا تا سوریه و افغانستان سبب شده موج پناهجویان، اروپا را فراگیرد.

رئیس جمهور آمریکا گفت: با توجه به حضور من در نشست سران ناتو و اتحادیه اروپا، باید یادآوری کنم که لازم است کشورهای عضو ناتو اراده سیاسی خود را بسیج کرده و تعهدهای لازم را برای مقابله با این چالش‌ها (روسیه، برگزیت و داعش) به‌عهده گیرند.

الکساندر ورشبوو، معاون دبیرکل ناتو نیز دیروز در نشست مقدماتی ورشو پیش از آغاز اجلاس سران کشورهای ناتو گفت: با ناراحتی اذعان می‌کنیم که به رقابت راهبردی درازمدت با روسیه وارد شده‌ایم و این مساله نشان می‌دهد ناتو روند جدید تغییرهای خود را بر اساس این ماموریت آغاز می‌کند.

وی که سفیر پیشین آمریکا در روسیه نیز بوده افزود: این دگرگونی‌ها متفاوت با اقدام‌های ناتو پس از جنگ سرد خواهد بود، ولی همچنان عملیات تقویت مرزهای شرقی کشورهای عضو را ادامه خواهیم داد.

از سال 2014 و به دنبال افزایش تنش‌ها میان غرب و روسیه و توقف همکاری دو طرف، کشورهای عضو ناتو با اعلام این‌که تلاش می‌کنند از حملات روسیه جلوگیری کنند، شمار زیادی نیرو در مرزهای شرقی اروپا و در نزدیکی روسیه مستقر کرده‌اند. مسکو همواره اقدام برای حمله به کشورهای غرب را رد کرده است.

این نظامیان در قالب ناتو و آمریکا در شرق اروپا، دریای بالتیک و سیاه، مستقر شده‌اند، به‌گونه‌ای که در رومانی، لهستان، جمهوری چک، لتونی و استونی دو کشور هم مرز روسیه، لیتوانی، مولداوی و کمی دورتر گرجستان، پنج جمهوری شوروی سابق به عنوان همکاری یا برگزاری رزمایش به صورت دائمی یا موقت حضور دارند.

از سوی دیگر، یگان هایی از ارتش این کشورها با همکاری نیروهای ناتو و آمریکا جنگ با دشمن فرضی را که در این منطقه جز روسیه نمی‌تواند باشد، تمرین می‌کنند.

وزیر خارجه آلمان ضمن هشدار در زمینه تنش میان کشورهای عضو ناتو با روسیه گفت که نباید اقداماتی در جهت تنش‌آفرینی و درگیر شدن در جنگی جدید صورت گیرد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر با اشاره به نشست دیروز کشورهای عضو سازمان ناتو در ورشو درباره وخامت روابط میان روسیه و غرب هشدار داد.وی در این مورد به روزنامه آلمانی مورگن‌پست گفت: این موضوع که پس از دو سال و نیم باید بار دیگر امنیت در اروپا تامین شود، مساله‌ای است که باید هدف مشترکی برای همه ما باشد و نباید به سمت جنگ جدیدی روی بیاوریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها