با اقتصادی شدن چهره شبکه پنج، شبکه تهران به عنوان شبکه مختص پایتخت‌نشینان کار خود را در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اطلاع‌رسانی آغاز کرد.شبکه تهران منظومه‌ای از اخبار را برای مردم تهران پخش می‌کند و برای آگاهی هرچه سریع‌تر مردم پایتخت از رویدادهای اطرافشان مانند رویدادهای ترافیکی و محیط‌زیستی طراحی شده است. این شبکه استانی البته برنامه‌های خود را به شکل و با کیفیت متفاوت و براساس استفاده از فناوری‌های جدید رسانه‌ای(HD) به روی آنتن می‌برد. درباره این سیاست‌ها و برنامه‌های شبکه تهران با مدیر آن احسان کاوه به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌آید.
کد خبر: ۹۱۸۶۱۶

بعد از انتقال فرستنده شبکه تهران به شبکه پنج و تبدیل شبکه تهران به یک شبکه محلی (استانی)، چه اهداف و سیاست‌هایی برای آن تعریف شد؟

پس از این‌که شبکه تهران راه‌اندازی شد، ما در گام‌های نخست و به منظور وحدت محتوایی، شورای راهبردی تشکیل دادیم که ماموریت آن، احصا موارد نیاز مخاطبان استان تهران بود. این کار را در چارچوب بندهای حکم معاونت سیما انجام دادیم و سعی کردیم با اولویت قرار دادن بندهای حکم، به راهبردهای کلانی نیز نائل شویم. از مهم‌ترین محورهایی که شورای راهبردی شبکه و مدیران محتوایی، روی آن تاکید داشتند، بحث انعکاس اتفاقات و رخدادهای استان تهران و همچنین مشکلات و معضلات خاصی است که برای کلانشهر و شهرستان‌های استان رخ می‌دهد. همچنین مساله حقوق شهروندی، گردشگری، تهرانشناسی و ایجاد هویت یکپارچه برای مردم تهران و وفاق و همدلی برای ما اولویت دارد. از طرف دیگر، تحکیم بنیان خانواده تهرانی، با رویکرد اسلامی ایرانی، برای ما بسیار حائز اهمیت بوده، چراکه گستردگی فرهنگی شهرستان‌ها و کلانشهر تهران، نیاز به باریک‌بینی و دقت نظر در پرداختن به مساله خانواده دارد که از اولویت‌های برنامه‌سازی در شبکه تهران است.

از زمانی که مسئولیت شبکه تهران را برعهده گرفته‌اید تا‌کنون چه اقداماتی برای دستیابی به اهداف این شبکه داشته‌اید؟

همان‌طور که عرض کردم ما یک‌سری ماموریت کلان برای خودمان متصور بودیم و سعی کردیم تا آنجا که توان ما و اقتضائات اجازه می‌دهد، آنها را در برنامه‌های اصلی شبکه تهران لحاظ کنیم. از آن جمله می‌توان به طراحی برنامه «تهرانگرد» اشاره کرد و بازسازی برنامه «در شهر» و تبدیل رسانه تلویزیون به یکی از اعضای خانواده تهرانی ـ ایرانی که با محوریت مجریان میزبان، این امر محقق خواهد شد؛ یعنی ما به لحاظ محتوایی مدام در تلاش برای تحقق این امر بودیم که هر کسی در استان تهران که ما را تماشا می‌کند، احساس قرابت کند و بداند که ما همراه آنها هستیم و از این جهت شعار شبکه «تهران، آئینه ما» را انتخاب کردیم تا بگوییم ما رسانه همراه و همپای مردمیم.

آیا در آینده برنامه‌های تازه‌ای را در شبکه تهران شاهد خواهیم بود؟

بله، برنامه‌ای مانند «تهران 20»، «در استان» و مجموعه برنامه‌هایی با ریتم تند، مختص جوانان که بزودی شاهد آنها در شبکه تهران خواهید بود. یک‌سری برنامه دیگر نیز طراحی شده است که به محض عملیاتی شدن، اخبار آن را در اختیار مخاطبان قرار خواهیم داد.

برنامه‌هایی مانند «در استان» و «تهران20» که در گذشته نیز از شبکه تهران به نمایش درآمده‌اند، نوعی بازگشت به گذشته محسوب می‌شود. آیا قرار است این برنامه‌ها ساختار یا رویکرد متفاوتی داشته باشند؟

مردم تهران سال‌ها با این برنامه‌ها از قاب تلویزیون آشنا بودند و برایشان تبدیل به یک برند شناخته شده معتمد رسانه‌ای بوده است تا بتوانند از طریق آن مطالبات خود را به گوش مسئولان برسانند و این فرصت نیز برای مسئولان پیش بیاید تا از طریق همین برنامه‌ها پاسخی شفاف به مطالبات مردم بدهند، لذا وجود برنامه‌های موفق گذشته با رویکرد جدید و فرم و ساختاری اصلاح شده، معنای بازگشت به گذشته را نمی‌دهد، بلکه معنای پیشرفت دارد، چراکه لزومی ندارد ما موفقیت‌های قبلی را یکسره نادیده بگیریم و به تولید برنامه‌هایی صرفاً جدید بپردازیم و آنها را در بوته آزمون و خطا قرار دهیم؛ علی‌الخصوص که این برنامه‌ها، یک تعامل عمیق با مردم هم استانی است که آنها بتوانند حرف خود را به گوش مسئولان برسانند.

در راستای اجرای مواردی که در حکم شما به عنوان مدیر شبکه تهران آمده است؛ چه اقداماتی صورت گرفته و در کدام موارد به نتیحه و انجام کار نزدیک شده‌اید؟

شبکه تهران در مدت زمان بسیار کوتاهی و بنا به شرایط خاص آن دوران، راه‌اندازی شد و تک‌تک مواردی که در حکم ابلاغ شده است، همان‌طور که گفتم، جزو رویکردهای اصلی شبکه می‌باشد، اما رسیدن به تمام آنها و انجام و فرجامشان، یقینا مستلزم زمان بیشتر است، چه‌بسا امور کیفی فرجام‌ناپذیرند و فقط می‌توان در آن پیشرفت روزافزون داشت. به هر حال ما در مرحله خروج از فاز راه‌اندازی به فاز تثبیت هستیم و باید به دور از شعارزدگی بیشتر درنگ کنیم، اما مثلا برای بند استفاده از امکانات استانی و همکاری با نهادهای مختلف، ما با عمده نهادها و سازمان‌ها جلساتی برگزار کردیم که بخشی از آنها مفید بوده و بخشی نیاز به تعامل بیشتر دارد یا مثلا در مورد بند توجه به موضوع گردشگری و تهرانگردی، ما برنامه تهرانگرد را از ابتدا در دستور کار خودمان قرار دادیم که تا الان چیزی بیش از 120 عنوان برنامه مستند با موضوعات متفاوت که بندهای دیگر حکم را هم گاهی دربرمی‌گیرد، تولید و پخش کردیم.

امروز شبکه تهران به عنوان یک شبکه بومی و محلی که برای پایتخت‌نشینان به نمایش درمی‌آید، چه جایگاهی دارد و چقدر مورد توجه اهالی پایتخت است؟

درباره این سوال بهتر است که مرکز افکارسنجی سازمان پاسخگو باشد، اما با توجه به این‌که مدیران شبکه، روی کیفیت تصاویر، گرافیک شبکه و محتوای ارائه شده حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهند و همچنین بازخوردهایی که از طرق مختلف به دست ما می‌رسد، نشان از این دارد که شبکه کم‌کم دارد بینندگان خودش را پیدا می‌کند و رشد تماشاچیان ما روندی صعودی دارد. ضمن این‌که با توجه به ظهور شبکه‌های نوین اجتماعی و رسانه‌ای، شبکه تهران برای نخستین بار مدیریت مستقلی را با عنوان رسانه‌های نوین با رویکرد پخش محتوای مستقل در این فضا در دستور کار خود قرار داد که بسیار مثبت بوده است و از طریق تعامل بالایی که این واحد با مخاطبان شبکه در چند ماه گذشته برقرار کرده، می‌توان نتیجه گرفت که ما رشد قابل قبولی در میان بینندگان تلویزیون در این مدت داشته‌ایم.

زمانی شبکه تهران برای مخاطبانش سریال‌هایی تدارک می‌دید. این روند برای همیشه متوقف شده یا در آینده ممکن است سریال‌هایی برای مخاطبان خود تدارک ببیند؟

یقینا هر شبکه‌ای خواستار تولیدات نمایشی جذاب است، در شبکه تهران نیز فیلمنامه‌هایی مورد تصویب قرار گرفته و ما منتظریم تا سیاست‌های سازمان برای دادن این ماموریت به شبکه تهران، اعلام شود و کار را آغاز کنیم.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها