روزگاری نه‌چندان دور، باغ موزه قصر،‌ شب‌ها را با ناله‌های دردمند یا شیون و فریاد‌ ناشی از درد حبس به صبح می‌رساند، اما حالا صدای خنده، موسیقی و آوازخوانی باغ را پر کرده است. این باغ،‌ تمام شب‌های ماه مبارک رمضان را به بهانه برپایی جشن رمضان و چند برنامه دیگر، تا صبح بیدار بوده است.
کد خبر: ۹۱۸۲۵۷

برنامه جشن رمضان امسال به تهیه‌کنندگی محمد قنبری و با اجرای عبدالرضا امیراحمدی و ابوالفضل آقاخانی از باغ موزه قصر به صورت زنده در شبکه پنج به نمایش درمی‌آید.

هواخوری شبانه در قصر

ساختمان مارکوف شامل سلسله اتاق‌هایی است که در امتداد هم میدانگاهی به شکل مربع ایجاد کرده‌اند؛ جایی که هواخوری زندانیان بوده و حالا هر شب، میزبان تعداد زیادی از مردم تهران است که از نقاط دور و نزدیک به اینجا می‌آیند تا در جشن رمضان حضور داشته باشند.

عده‌ای هر شب به نیت شرکت در این جشن به باغ موزه می‌آیند و برخی دیگر، گذرشان به باغ می‌افتد و متوجه برگزاری جشن رمضان می‌شوند و در آن شرکت می‌کنند. محمد قنبری، تهیه‌کننده برنامه جشن رمضان تاکید دارد که این برنامه قرار است واقعا جشن باشد؛ جشنی که در آن مردم در کنار هم زمان را به شادی و سرور و نشاط بگذرانند.

جشنی که برپا شد

برنامه «جشن رمضان» سال‌هاست که با اجرا و تهیه‌کنندگی کاظم احمدزاده از شبکه تهران پخش می‌شود، اما امسال گروه دیگری تهیه این برنامه را برعهده گرفته و به طور طبیعی جشن رمضان با برنامه‌ای که هر ماه رمضان از شبکه تهران دیده‌ایم، تفاوت دارد.

قنبری در این باره می‌گوید: درباره دلیل این اتفاق اطلاعی ندارم، اما حدس می‌زنم شاید دوستم آقای احمدزاده نیاز داشت، امسال را از برنامه دور باشد تا به طرح و شکل جدیدی برای سال آینده دست پیدا کند. از آنجا که هم شبکه پنج و هم ایشان خیلی به کیفیت برنامه حساس هستند، احتمالا قصد دارند سال آینده با یک طرح نو به جشن رمضان برگردند.

گفتنی است، محمد قنبری پیش از این دو سال متوالی تهیه‌کنندگی برنامه جشن رمضان را برعهده داشته و امسال برای سومین بار این کار را البته به شیوه‌ای متفاوت انجام می‌دهد.

تفرج و مهمانی

جشن رمضان را تهیه‌کننده‌ای تدارک می‌بیند که پیشتر، تهیه‌کنندگی برنامه‌هایی چون شب شیشه‌ای، عبور شیشه‌ای، مثلث شیشه‌ای، صبح بخیر ایران و ویژه برنامه‌های تحویل سال را برعهده داشته و امسال بجز جشن رمضان، ویژه‌برنامه دیگری به نام عقیق را برای ماه مبارک رمضان تهیه کرده که دقیقا پیش از برنامه جشن رمضان از شبکه تهران پخش می‌شود.قنبری درباره تهیه دو ویژه‌برنامه به صورت همزمان می‌گوید: عقیق یک برنامه تولیدی است که از چندی پیش ساخت آن آغاز شده، اما تهیه‌کنندگی برنامه جشن رمضان چند روز پیش از ماه مبارک رمضان به عهده من قرار گرفت. در فاصله زمانی کوتاه با کار شبانه‌روزی توانستیم مقدمات این برنامه زنده را فراهم کنیم.

این تهیه‌کننده درباره طراحی و تولید جشن رمضان در زمان کوتاه و بسرعت گفت: من سابقه برگزاری جشنواره تابستانی کیش را دارم. برای همین آدم‌هایی کنارم هستند که با برگزاری این دست برنامه‌ها آشنایی دارند و خیلی زود می‌توان به کمک آنها کار را شروع کرد. گرچه زمان کم بود، اما به مدد سال‌ها تجربه در زمینه برگزاری جشن‌های تلویزیونی خیلی سریع راه افتادیم.

قنبری در این زمان کوتاه، تمام تلاشش را به این مهم معطوف کرده که از جشن رمضان، یک جشن واقعی بسازد. او در این باره توضیح می‌دهد: من ماه مبارک رمضان را در سایر کشورهای اسلامی ازجمله لبنان دیده‌ام؛ در بسیاری از این کشورها رمضان‌المبارک به معنی واقعی کلمه مبارک است و مردم در جشن‌ها و برنامه‌های شاد شرکت دارند. بنابراین ما هم تلاش کردیم برنامه جشن رمضان براستی یک جشن شاد باشد و در حین این شادمانی موضوعات معارفی، اخلاقی و انسانی نیز طرح شود.

حوالی دیروز

برگزاری جشن رمضان در باغ موزه قصر و استفاده از امکانات و قابلیت‌های این فضا برای جشنی که مردم بیشتری در آن سهم داشته باشند و نیز قابل تبدیل به یک برنامه تلویزیونی باشد، در نتیجه یک اتفاق ساده رخ داده است؛ قنبری تعریف می‌کند، برای تصویربرداری تیتراژ برنامه حوالی فردا که دهه فجر سال گذشته از تلویزیون به نمایش درآمده، گذرش به باغ‌موزه قصر افتاده و فهمیده که یکی از دوستانش به نام مهندس حسین هوشیار مدیر این باغ‌موزه است؛ همان وقت به خودش گفته که می‌تواند از این فضای متفاوت برای یک برنامه خوب تلویزیونی استفاده کند.

این تهیه‌کننده توضیح می‌دهد: متاسفانه ما در معرفی اماکن فرهنگی کشورمان تعلل می‌کنیم و شاید من هم به عنوان تهیه‌کننده در این زمینه به اندازه کافی درست عمل نکرده‌ام، اما خوشبختانه برنامه جشن رمضان این فرصت را ایجاد کرد. این فضا در تلویزیون تازگی دارد و با تمام مکان‌هایی که در آن‌چنین جشن‌هایی برگزار کرده‌ایم، متفاوت است.

به گفته قنبری تولید برنامه در فضای باز این مجموعه کم‌خطر نیست و خیلی وقت‌ها باد چنان در هواخوری ساختمان مارکوف می‌پیچد که چند بار پرده‌‌های پشت دکور پاره شده است! اما او ویژگی‌های بصری این مکان را که بارها در گزارش‌های برنامه به نمایش درآمده، قابل توجه توصیف می‌کند.

یک زوج شاد

اجرای برنامه جشن رمضان برعهده مجریانی است که تفاوت‌های جدی دارند، اما در عین حال به مکمل هم بدل شده‌اند. عبدالرضا امیراحمدی از آن دست مجریانی است که به خواندن شعر و اشارات کوتاه ادبی علاقه‌مند است؛ گاهی در سخنانش به نویسندگان و متفکران بزرگ اشاره دارد، جملات کوتاهی از آنها ذکر می‌کند و کاملا هویداست که مطالعه در زمینه روان‌شناسی یکی از علاقه‌مندی‌های اوست.

در عوض، ابوالفضل آقاخانی به شوخی و لطیفه‌گویی علاقه دارد و با اندکی شیطنت کنترل شده، فضای برنامه را بخصوص در زمان گفت‌وگوها از جدی و رسمی بودن خارج می‌کند. او گرچه جوان است، اما در تلویزیون و بیشتر از آن، در رادیو سابقه اجرای برنامه‌های متعددی را در کارنامه دارد.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها