اکبر زنجان‌پور از آن دست هنرمندانی است که در کارنامه‌اش نقش‌های ماندگار در تلویزیون، تئاتر و سینما دیده می‌شود؛ نمونه‌اش سریال تلویزیونی «ولایت عشق» که او نقش فضل ابن سهل را به زیبایی بازی کرد. البته زنجان‌پور در سال‌های اخیر بیشتر روی کارگردانی تئاتر متمرکز شده و در تازه‌ترین فعالیت خود قصد دارد نمایش «باغ آلبالو» را روی صحنه ببرد.
کد خبر: ۹۱۶۷۲۲

این هنرمند به مهر گفت: قرار است بعد از جشنواره تئاتر فجر، نمایش «باغ آلبالو» نوشته آنتوان چخوف را در تالار وحدت به صحنه ببرم. احتمال دارد این نمایش در جشنواره تئاتر فجر هم دو اجرا داشته باشد و بعد از آن اجراهای عمومی خود را آغاز کند، اما هنوز در این‌باره صحبتی نشده است. البته از نمایشنامه‌های چخوف بویژه «باغ آلبالو» کارگردان‌های زیادی نمایش روی صحنه برده‌اند، اما زنجان‌پور درباره رویکردی که به متن چخوف دارد، بیان کرد: این نمایش اجرایی مدرن به معنای امروزی آن که کارها بیشتر به سمت فرم و اجراهای نامتعارف پیش می‌رود، نیست؛ چون معتقدم تفکر باید مدرن باشد. به همین دلیل اگر از این زاویه به کار نگاه کنیم «باغ آلبالو» اثری مدرن از کار درخواهد آمد. درواقع در این اجرا تلاش خواهم کرد با ارائه درست محتوا و مفهومی که چخوف قصد انتقالش را داشته است، مدرنیته را رعایت کنم. او درباره انتخاب عوامل و زمان آغاز تمرین‌ها نیز توضیح داد: از آذرماه تمرین‌های نمایش را آغاز می‌کنیم. در مورد بازیگران و دیگر عوامل نیز صحبت‌هایی شده است، اما چون تا زمان اجرا مدت زیادی باقی مانده هنوز در مورد عوامل به قطعیت نرسیده‌ایم.

پیانونوازی سامان احتشامی برای 80 خواننده

اگر بخواهیم یکی از بهترین نوازندگان پیانوی کشور را نام ببریم، قطعا نمی‌توانیم از کنار نام سامان احتشامی براحتی بگذریم. همین که این آهنگساز در سال‌های 70 تا 74 برنده لوح زرین و لوح تقدیر جشنواره موسیقی فجر شده و مقام اول را در پیانو کلاسیک و ایرانی دریافت کرده، گویای این ادعاست. حالا این نوازنده قصد دارد با همراهی گروه «کر فیلارمونیک ایران» کنسرتی را در تالار وحدت برگزار کند. آن‌طور که فارس نوشته، کنسرت «پیانو،ملودیکا و سازهای ضربی» به همت احتشامی آهنگساز قدیمی و نوازنده شناخته شده پیانو در تهران روی صحنه می‌رود. این کنسرت در تاریخ 13 و 14 مرداد روی صحنه خواهد رفت و این هنرمند با رپرتواری جدید و استفاده از برخی آثار ماندگار موسیقی ایرانی، به دیدار مخاطبانش می‌رود.

سامان احتشامی در این کنسرت از 80 خواننده در قالب «گروه کر فیلارمونیک ایران» به رهبری علی‌رضا شفقی‌‌نژاد بهره خواهد برد. احتشامی پیش از این نیز کنسرت‌‌هایی را در تهران روی صحنه برده که از آن جمله می‌توان به اجرای این نوازنده در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد. احتشامی سال گذشته در تئاترهای گروه پرچین محمد رحمانیان به نوازندگی پرداخت که از آن جمله می‌توان به کنسرت ـ‌ تئاتر «ترانه‌های قدیمی» اشاره کرد.

«فریدون» به تالار وحدت می‌رود

اجرای صحنه‌ای نمایش «غم نومه‌ فریدون» به آهنگسازی حسین علیزاده و نویسندگی و کارگردانی پیمان قدیمی زمستان سال جاری در تالار وحدت آغاز خواهد شد. به گزارش جام‌جم، این پروژه که در فاز صوتی و موسیقایی تحت عنوان «غم نومه فریدون» منتشر می‌شود، در فاز اجرایی تحت عنوان «فریدون» روی صحنه خواهد رفت. در «غم نومه فریدون» علاوه بر حسین علیزاده، هنرمندان بنامی همچون مرتضی احمدی، ژاله علو، سیامک صفری، فاطمه معتمدآریا، فرهاد اصلانی، امیر جعفری، حبیب رضایی، صابر ابر، نیما دهقانی و محمد معتمدی همکاری دارند. تمرینات فشرده این اجرا به تهیه‌کنندگی مهرداد بهاءالدینی و پیمان قدیمی از خرداد سال جاری در تالار وحدت آغاز شده است و نسخه صوتی و موسیقایی آن، همزمان با اجرا منتشر خواهد شد.

تئاتری که شهرستانی از متنش لذت برد

میکائیل شهرستانی، کارگردان و بازیگر تئاتر با حضور در تماشاخانه مهر حوزه هنری به تماشای نمایش «یک شاخه گل سرخ» به کارگردانی فرید یوسف‌پور نشست. به گزارش پایگاه حوزه هنری، شهرستانی درباره‌ این اثر گفت: نمایش «یک شاخه گل سرخ» از متن خوبی بهره می‌برد. گرچه ساختار اجرایی نمایش رئالیستی است، اما متن پیامش را با استفاده از نمادها به مخاطب ارائه می‌کند و از صراحت‌گویی و شعارپردازی می‌پرهیزد.او صمیمیت بین اعضای گروه را در اجرای تاثیرگذار اثرشان موثر دانست و افزود: به نظرم این اجرا از نمایشنامه‌ «یک شاخه گل سرخ» غریبانه به صحنه رفته‌ است. کاملا مشخص است که گروه از نظر مالی در مضیقه بوده و به همین دلیل، چیزی به عنوان دکور و طراحی صحنه در نمایش وجود ندارد. مسلما نداشتن دکور به کیفیت کار لطمه می‌زند؛ اما تلاش این گروه بخصوص بازیگران برای ارائه‌ کاری با کیفیت بر صحنه آ‌ن قدر به چشم می‌آمد که ‌براحتی می‌شد چشم بر دیگر کمبودهای کار بست.

این بازیگر تئاتر یادآور شد: در زمانه‌ای که برخی گروه‌های تئاتری، کمک هزینه‌های بی‌حساب و کتاب برای نمایش‌هایی به اسم مناسبتی و البته بسیار بی‌کیفیت دریافت می‌کنند، اجرای جمع ‌و جور ‌نمایش «یک شاخه گل سرخ» جای تقدیر و حمایت ویژه دارد. من به مدیران تئاتری پیشنهاد می‌کنم روی گروه‌های جوان که دغدغه کارهای مذهبی دارند سرمایه‌گذاری کنند و اجازه ندهند این شور و علاقه سر به خاموشی بگذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها