در ادامه سریال واردات و توزیع برنج‌های آلوده، بتازگی60 تن برنج آلوده در اصفهان کشف شده است و درحالی‌که آلوده بودن این برنج‌ها تائید شده اما همچنان بر سر مبدا و چگونگی ورود این محموله ابهام وجود دارد.
کد خبر: ۹۱۶۴۱۹

به گزارش جام‌جم، در آخرین روز خردادماه، خبرگزاری صدا و سیما از کشف 60 تن برنج خارجی آلوده در یکی از انبارهای شهر اصفهان خبرداده بود. ظاهرا ماموران مرکز بهداشت محیط شماره 2 اصفهان پس از دریافت گزارش‌های مردمی از سامانه تلفنی 190، این برنج‌های آلوده را در یکی از انبارهای شهر اصفهان کشف و ضبط کردند. این محموله با سه دستگاه تریلر از هرمزگان به اصفهان منتقل شده و به گفته بازرسان مرکز بهداشت اصفهان، سودجویان صبح همان 31خرداد سه تن از این برنج‌های آلوده را با یک خودروی دولتی از انبار خارج و در شهر اصفهان توزیع کرده‌اند.

اظهار بی‌اطلاعی از مبدا ورود برنج

پیش از این برخی رسانه‌ها بدون اشاره به منابع خبر خود عنوان کرده بودند این برنج‌های آلوده از گمرک بندرعباس به مقصد اصفهان بارگیری شده است.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان این که ایران سومین کشور جهان است که پس از آمریکا و کانادا برای واردات برنج برگه گواهی مبدا و سلامت یعنی GMP لازم دارد، به جام‌جم گفت: به دلیل کنترل چند مرحله‌ای محموله‌ها از محل تولید تا توزیع به هیچ عنوان نمی‌توان گفت کیفیت یا آلودگی در این برنج‌ها وجود دارد و آن دسته از برنج‌های وارداتی آلوده یا در انبارها آلوده شده‌اند یا به صورت قاچاق وارد شده‌ و هیچ نظارتی بر آنها نبوده است.

با این حال مهدی رفیعی، مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان چهارشنبه گذشته با اعلام تائید آلوده بودن این برنج‌ها به خبرگزاری‌ها، در پاسخ به این پرسش که این محموله برنج از کجا وارد شده است گفته بود: هنوز مشخص نیست این برنج‌ها قاچاق بوده یا خیر و با چه شرایطی وارد شده است، چون بررسی این موضوع مرتبط با دستگاه ما نیست. اما به هر حال، این محموله با توجه به غیرقابل مصرف بودن به طور کامل معدوم می‌شود.

وی با بیان این که ما بابت کیفیت محصول توزیع شده در واحدها، انبارها یا مراکز عرضه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم، در پاسخ به توزیع سه تن از این برنج‌های آلوده در بازار و این که آیا این اتفاق رخ داده است، گفته بود: از این موضوع مطلع نیستیم و فعلاً در حال بررسی هستیم، تا جایی که بر اساس مدارک و فاکتورها و اقرار افراد به این موضوع برسیم، بسرعت برخورد می‌کنیم.

آیا برنج‌های آلوده دولتی‌اند؟

در حالی که مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان از قاچاق یا دولتی بودن این محموله اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، خبرگزاری تسنیم به اسناد جدیدی دست یافته که نشان می‌دهد، این محموله بخشی از چند ده هزار تن برنجی است که در آخرین ساعات از آخرین روز کاری سال گذشته از سوی شرکت بازرگانی دولتی به شرکت س.ت.ج فروخته شده است. بخشی از این برنج نیز اخیرا از سوی تعزیرات و بازرسان سازمان صنعت معدن و تجارت استان در حالی که افراد مشغول تعویض گونی‌های آن و درج اطلاعات نادرست روی بسته‌بندی‌های جدید بودند، توقیف شده است. در هرحال روشن کردن ابهامات این ماجرا و بخصوص مبدا و واردکننده آن، خیال افکارعمومی را از بابت قاطعیت برخورد با این تخلفات حساس را راحت خواهدکرد.

کمیل انتظاری

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها