دولت سال گذشته برای خروج از رکود صنعت لوازم خانگی و خودرو تسهیلاتی را در نظر گرفت تا بتواند این صنایع را با تزریق نقدینگی و تحریک تقاضا نجات دهد، اما نه 110 هزار خودرویی که فروخته شد توانست منجی این صنعت باشد و نه کارت اعتباری خرید که با استقبال سردی همراه بود.
کد خبر: ۹۱۶۱۳۰

اگر قصد داریم صنایع و تولید کشور را بهبود ببخشیم، باید هزینه تولید را در کارخانه کاهش دهیم. بنگاه‌های تولیدی به دلیل کمبود سرمایه در گردش با رکودی عمیق دست و پنجه نرم می‌کنند و برای نجات این بخش باید از نظام بانکی با اعطای تسهیلات کمک گرفت.

اکنون نظام بانکی با دولت همراهی کامل نمی‌‌کند در حالی‌که این بخش بسیار مهم باید در خدمت تولید و رشد اقتصادی کشور باشد. البته در این میان برخی مصرف‌کنندگان، کیفیت تولیدات داخلی را مورد انتقاد قرار می‌دهند که بخشی از این انتقاد آنها نیز به‌حق است. کارخانجات داخلی باید کیفیت محصولات خود را افزایش و قیمت تمام‌شده را کاهش دهند. دولت در این زمینه می‌تواند با اعطای تسهیلات کم‌بهره کمک زیادی به این بخش کند. با انجام این کار، شاهد افزایش اشتغال و کاهش بیکاری در جامعه خواهیم بود که به دنبال این موضوع، فساد نیز روند کاهنده خواهد داشت.

طرح خرید کالای ایرانی، زمانی مطرح شد که هنوز ساز و کار آن بررسی نشده بود. همین روند باعث شد تا مردم نسبت به تصمیمات مربوط به این طرح، بی اعتماد شوند. اگر دوباره شاهد چنین موضوعی باشیم، قطعا با مشکلات بی‌اعتمادی حاکمیتی روبه‌رو خواهیم شد که به دنبال آن کمپین‌هایی است که برای خودرو تشکیل شده بود و کشور را برای رفع آن به زحمت انداخت.

بانک مرکزی تصور می‌کرد لوازم خانگی هم مانند خودرو است و به سرعت فروش می‌رود، اما این تصور اشتباه است. از ابتدا برخی کارشناسان صنعت با نحوه اجرای طرح وام خرید کالای ایرانی مخالف بودند، زیرا اصناف در آن دخیل نبودند و دولت قصد داشت به صورت مستقل در این زمینه عمل کند که موفق نبود. نفس این طرح خوب، اما موقتی و در حد یک مسکن بود، زیرا ریشه‌ای نبود و اتاق فکری پشت آن وجود نداشت.

در هر حال، رهبر معظم انقلاب، امسال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کردند. این نامگذاری نشان می‌دهد که اکنون کشور نیاز به اقدام و عمل واقعی دارد و باید از شعارها فاصله بگیرد.

دکتر عبدالله رضیان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها