ایده‌هایی برای به‌کارگیری فناوری در ورزش

چند سالی است دوندگان حرفه‌ای، نیمه‌حرفه‌ای و نیز ورزشکاران ویلچری انگلیس به جدیدترین فناوری‌های روز دنیای ورزش مجهز شده‌اند. شرکت‌هایی نظیر نایک، فیت‌بیت، پولار و بی‌اِی‌ئی سیستمز با ارائه خدمات به ورزشکاران این کشور قصد دارند شانس موفقیت تیم ملی دو و میدانی انگلیس را در رقابت‌های جهانی افزایش دهند. این کشور بزودی قرار است میزبان شانزدهمین دوره قهرمانی جهان دو و میدانی باشد.
کد خبر: ۹۱۴۸۶۶
ایده‌هایی برای به‌کارگیری فناوری در ورزش

در ادامه، چند نمونه از شرکت‌های تولیدکننده‌ محصولات ورزشی را که در زمینه بهبود عملکرد دوندگان این کشور فعالیت می‌کنند، معرفی می‌کنیم.

پکیج ورزشی نایک‌پلاس: شرکت چندملیتی آمریکایی نایک به موجب یک قرارداد هفت ساله به ارزش بیش از 15 میلیون پوند موظف است تیم دو و میدانی انگلیس را به پکیج ورزشی نایک‌پلاس مجهز کند. این پکیج شامل یک جفت کفش ورزشی مخصوص دو و میدانی به اضافه یک جفت حسگر و گیرنده‌ هوشمند است که موجب برقراری ارتباط بین کفش و دستگاه‌های آیپد می‌شود. در طول دویدن، حسگر تعبیه‌شده در کفش اطلاعاتی از قبیل مسافت طی شده، سرعت و کالری سوزانده شده را در اختیار آیپد قرار داده و آن نیز اطلاعات دریافتی را به شکل پیام‌های صوتی پخش می‌کند.

گام‌شمار دوندگان: یک شرکت سانفرانسیسکویی از سال 2007 در حال ارائه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای تناسب اندام به دوستداران ورزش دوومیدانی است. یکی از گجت‌های تولیدی این شرکت تعداد گام‌های دوندگان را شمارش می‌کند. میزان فروش محصولات فیت‌بیت در سال 2014 حدود 486 میلیون پوند گزارش شد. این مبلغ در سال 2011 زیر ده میلیون پوند بوده است. فیت‌بیت ادعا می‌کند تعداد گام‌هایی که دوندگانِ مجهز به این گجت برمی‌دارند 43 درصد بیشتر است و این افزایش تعداد گام موجب ارتقای سلامت، افزایش مصرف انرژی، بهبود سطح رضایتمندی و تناسب اندام بهتر می‌شود. فیت‌بیت همچنین با همکاری شرکت‌های بی‌پی، دیاگو و ادوبی در صدد توسعه و اجرای طرح سلامت ویژه کارمندان این مجموعه است تا سلامت، عملکرد و سطح رضایتمندی کارمندان شرکت نیز بهبود یابد.

دستگاه‌های مانیتور قلب: دستگاه‌های مانیتور قلب پولار از سال 2006 به بازار عرضه شدند. دوندگان بسیاری ازجمله جِنی میدوز، تاشا دانوِرز و دیوید وِیر از مانیتور قلب پولار استفاده کرده‌اند. محصولات این شرکت با انجام تست‌های تناسب اندام، توصیه‌های آموزشی و تغذیه‌ای کارشناسی شده را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. از دیگر قابلیت‌های این تجهیزات ورزشی می‌توان به ردیاب سرعت، فاصله و ارتفاع اشاره کرد.

ویلچرهای محکم و سبک وزن: بی‌اِی‌ئی سیستمز در زمینه تولید تخصصی تجهیزات نظامی، امنیتی و هوافضا فعالیت می‌کند. این شرکت چندملیتی انگلیسی در آگوست 2013 قراردادی به ارزش 800 هزار پوند امضا کرد که به موجب آن موظف است جدیدترین فناوری‌های روز دنیای ورزش را در اختیار 20 رشته ورزشی حاضر در رقابت‌های المپیک و پارالمپیک 2016 قرار دهد که شامل دوومیدانی نیز می‌شود. یکی از ساخته‌های ورزشی این شرکت ویلچری مسابقه‌ای از جنس کامپوزیت بوده که از ویلچرهای مسابقه‌ای رایج مستحکم‌تر، اما کم‌وزن‌تر است. 20 درصد افزایش سرعت به علت کاهش اصطکاک، مهم‌ترین مزیت این ویلچرها به شمار می‌رود و پیش‌بینی شده است شانس موفقیت ورزشکاران ویلچری انگلیس را در پارالمپیک امسال به میزان چشمگیری افزایش دهد. مقامات بی‌اِی‌ئی سیستمز در توضیح علت همکاری با فدراسیون دو و میدانی اظهار کردند این همکاری نشانه کاربرد رشته‌های مهندسی و ریاضی در حوزه ورزش و تشویق نسل جوان به تحصیل در این رشته‌هاست.

منبع: تلگراف

مترجم: صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها