یادداشتی از حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت خارجه

راه موصل هموار شد

با آزادی دژ فلوجه از دست تکفیری‌ها

سر افعی داعش زده شد

بازپس‌گیری شهر فلوجه در استان الانبار عراق پس از 28 ماه از دست تروریست‌های داعش، با واکنش و استقبال گسترده شخصیت‌های این کشور روبه‌رو شد. در همین رابطه حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق جمعه شب و در یک نطق کوتاه تلویزیونی این آزادی را مدیون ارتش، پلیس، داوطلبان مردمی و هدایت مرجعیت دینی و در صدر آن آیت‌الله سیستانی دانست.
کد خبر: ۹۱۴۶۲۸

نخست‌وزیر عراق با بیان این‌که همه در این آزادی سهیم بوده‌اند، خطاب به مردم افزود: امروز می‌خواهیم امنیت و آرامش را به فلوجه بازگردانیم و ساکنان آن در کمال امنیت به زندگی عادی بازگردند. وی همچنین گفت: همان‌طور که به مردم قول داده بودیم، فلوجه آزاد شد و تنها بخش‌های کوچکی از آن باقی مانده که طی ساعات آینده پاکسازی می‌شود. این اظهارات در حالی بیان شد که رسانه‌های عراقی روز گذشته اعلام کردند حیدر العبادی بزودی بیانیه‌ای رسمی در مورد آزادسازی فلوجه منتشر می‌کند.

از اوایل روز جمعه نیروهای عراقی به علت خروج بخش اعظمی از شهروندان عادی توانستند سرعت عملیات خود را افزایش داده و پس از تسلط بر منطقه النزال در مرکز شهر و ساختمان فرمانداری، آخرین پایگاه‌های تروریست‌های داعش را نیز در این مناطق آزاد کنند. البته هم‌اکنون چند نقطه مهم در شمال فلوجه در دست تروریست‌های داعش قرار دارد، اما عمده عملیات در این شهر به پایان رسیده است. به گزارش منابع خبری، داعشی‌ها پیش از عقب‌نشینی از مناطق شهر، اقدام به بمبگذاری وسیع خانه‌ها کرده‌اند به طوری‌که در برخی مناطق، کل منطقه به یک میدان مین تبدیل شده است. به همین دلیل احتمال دارد پاکسازی دیگر مناطق تا چند روز ادامه داشته باشد.

واکنش‌ شخصیت‌ها

هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر عراق نیز در حاشیه بازدید از شهر آزاد شده فلوجه گفت: ما و ارتش به عهد و پیمان خود وفا کردیم و وارد فلوجه شدیم و آن را آزاد کردیم. ما سر افعی (داعش) را قطع کردیم. وی افزود: کسانی که شرط‌بندی می‌کردند، شکست آشکار خود را خواهند دید. العامری خطاب به داعشی‌ها اضافه کرد: شکست شما دستاورد و مایه شادی ماست. به امید دیدار تا پیروزی نزدیک. نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست‌وزیر سابق عراق نیز آزادسازی شهر فلوجه از دست گروه تروریستی داعش را تبریک گفت و خواستار کمک‌رسانی به آوارگان و بسترسازی برای بازگشت آنها به منازلشان شد. وی افزود: با وجود تمامی چالش‌ها و بحران‌های سیاسی سخت و دشواری که هدف آنها ضربه زدن به عراق و ملت آن است، اما ما روی عقیده خود ثابت قدم هستیم و همچنان به سرزمین، حقوق و اصول ملی خود پایبندیم.

سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق و رهبر اتحاد قوا (مهم‌ترین فراکسیون اهل سنت) نیز در پارلمان این کشور گفت که خبر پیروزی و آزادی فلوجه برای همه مردم عراق مسرت‌بخش بود و اکنون چشم امید به آزادی موصل از لوث تروریست‌های داعش دوخته شده است. وی در عین حال بر ضرورت برآورده کردن نیازهای آوارگان فلوجه و کمک به آنها به عنوان بخشی از طرح تکمیلی آزادی فلوجه یاد کرد. ائتلاف متحدین به رهبری اسامه النجیفی در پارلمان عراق نیز تاکید کرد،آزادی فلوجه همه مردم عراق از جمله آوارگان و رانده‌شدگان از تروریسم را خوشحال و سرافکندگی و شکست را نصیب تروریست‌های داعش کرد.

فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق هم از همه نیروهای مشارکت‌کننده در این پیروزی تقدیر کرد و گفت، همکاری ارتش، پلیس، حشد الشعبی، پیشمرگ‌ها و عشایر در پشت پیروزی‌های مکرر در الانبار و صلاح‌الدین بوده است. همچنین سیدعمار حکیم رهبر مجلس اعلای عراق در سخنانی گفت داعش 40 درصد اراضی عراق را قبضه کرده بود، اما به برکت فتوای جهاد مرجعیت عالی عراق امروز و بعد از آزاد فلوجه چیز اندکی از اراضی عراق در دست داعش باقی مانده است.

آغاز عملیات در چند جبهه دیگر

به دنبال این تحولات، خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق صبح دیروز عملیات آزادسازی شهر القیاره در جنوب موصل را اعلام کرد. این شهر در صورت آزادی یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های اداری و هوایی برای تامین یگان‌هایی است که به سمت موصل می‌روند.

همچنین العبیدی روز گذشته به شهر تکریت رفت و نشستی را با فرماندهان نظامی برای فراهم کردن مقدمات آزادسازی شهر الشرقاط در استان صلاح‌الدین برگزار کرد. همزمان نیروهای عراقی از روز گذشته عملیات آزادسازی شهر الشرقاط را آغاز کردند. یحیی رسول، سخنگوی عملیات مشترک القیاره و الشرقاط اعلام کرد این دو عملیات به منزله نقطه آغازی برای آزادسازی استان نینوا از چنگ داعش خواهد بود. به گفته یحیی رسول یگان‌های نظامی عراق روستای کریم الخلف در جنوب غرب پالایشگاه بیجی را آزاد کردند و پرچم عراق را بر فراز آن برافراشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها