«جایی که مردم تنها سه‌ساعت روزه می‌گیرند!» در حالی که مردم بیشتر کشورهای اسلامی از‌جمله ایران، یکی از طولانی‌ترین روزهای سال را برای ایام ماه مبارک رمضان تجربه می‌کنند، مردم روستایی در سلطان‌نشین عمان، به دلیل شرایط جغرافیایی منطقه‌شان در ماه رمضان تنها به مدت سه ساعت و نیم روزه می‌گیرند.
کد خبر: ۹۱۴۴۵۶

پایگاه خبری اخبارالساعه نوشت: این روستا در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا در منطقه نخل واقع در استان باطن در جنوب عمان و در فاصله 150 کیلومتری مسقط، پایتخت این کشور قرار دارد و دسترسی به آن به سختی امکان‌پذیر است. هوای این روستا تابستان معتدل و زمستان بسیار سرد است و خورشید ساعت 11 صبح طلوع و ساعت 14:30 غروب می‌کند.

آنچه خواندید، چیزی نبود جز شایعه‌ای غیرعلمی

طول روز در نقاط مختلف زمین بسته به عرض جغرافیایی مکان می‌تواند متغیر باشد. مثلا در چنین فصلی از سال که شاهد بلندترین روزهای سال در نیمکره شمالی زمین هستیم، هر چه به مدار قطبی شمالی (عرض جغرافیایی 66.5 درجه شمالی) نزدیک‌تر شوید، بر طول شبانه‌روز افزوده خواهد شد، به‌گونه‌ای که در عرض‌های جغرافیایی بالاتر از مدار قطب (بین 66.5 درجه تا 90درجه شمالی که نقطه شمال زمین است) می‌توان بعضی مواقع شاهد روزهایی با طول بیشتر از 24ساعت بود که اصطلاحا از آن با عنوان روزهای قطبی یاد می‌کنند.

در مناطقی با عرض جغرافیایی کشورهایی همچون عمان که نزدیک به مدار رأس‌السرطان قرار دارد و خورشید در این روزها در لحظه ظهر، تقریبا به حالت عمود بر فراز شهرها قرار می‌گیرد، در هیچ صورتی امکان ندارد روز 3.5 ساعته رخ دهد. اکنون طول روز در مسقط پایتخت عمان حدود 15 ساعت و اندکی طولانی‌تر از شهرهای ایران است.

این که موقعیت یک مکان در دره‌ای با ارتفاع زیاد از سطح دریا باشد یا بر بلندی کوه، تأثیری بر مدت روز ندارد. برای این موضوع خوب است با مفهوم طلوع واقعی و خط افق آشنا شوید. خط افق، خطی است دورتادور ناظر درست در مقابل دید او و عمود بر بدن او. وقتی کنار دریا می‌ایستید و به دوردست در دریا نگاه می‌کنید، خط افقی در دور‌دست‌های دریا می‌بینید که آسمان و دریا را از هم جدا کرده است. آن خط، همان خط افق است. طلوع و غروب واقعی خورشید زمانی رخ می‌دهد که قرص خورشید از خط افق طلوع یا در پس آن غروب کند. اگر در مقابل شما کوهی وجود داشته باشد، افق برای شما بسته است، اما معنی‌اش این نیست که برای طلوع آفتاب باید صبر کنید که خورشید از پشت آن کوه برآید. بلکه همین‌قدر که خورشید از خط افق مکان شما طلوع کند، یعنی آفتاب به افق مکان شما طلوع کرده و در صورت قرار داشتن در ماه رمضان، روزه‌داری بر فرد مسلمان با شرایطی واجب می‌شود.

در حال حاضر، طولانی‌ترین ساعات روز و روزه‌داری را مسلمانانی تجربه می‌کنند که در کشورهای اسکاندیناوی زندگی می‌کنند و کوتاه‌ترین روزها را هم مسلمانانی تجربه می‌کنند که در منتهی الیه جنوبی شیلی و آرژانتین در آمریکای جنوبی قرار دارند.

کاظم کوکرم‌ - دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها