دستگاه واتلی، که توسط یک استارتاپ ایتالیایی ـ اسپانیایی با همین نام ساخته شده، به ادعای سازندگانش بزرگ‌ترین رایانه خورشیدی جهان خواهد بود که می‌تواند قدمی بزرگ برای بهبود زندگی در روستاهای آفریقا بردارد.
کد خبر: ۹۱۱۵۹۳

ظاهر دستگاه، انسان را یاد کپسول‌های فضایی می‌اندازد، اما هدف آن تولید برق، آب تصفیه شده و خدمات اینترنتی است. حدودا 625 میلیون نفر، یعنی دوسوم کل جمعیت آفریقا از نعمت برق بی‌بهره‌اند. این در حالی است که 39 درصد جمعیت آفریقا نیز به آب سالم دسترسی ندارند.

بنیانگذار واتلی، آقای مارکو آتیسانی این کار را اقدامی زیربنایی برای کسانی می‌داند که از مواهب ابتدایی تمدن بی‌بهره‌اند. وی این عمل را گام مهمی برای آوردن مردم محروم به دل قرن بیست و یکم توصیف می‌کند.

اختراع ثبت شده

عملکرد سامانه این دستگاه به این صورت است که پس از جذب انرژی خورشیدی از طریق پنل‌های فتوولتاییکی که روی سطح دستگاه قرار گرفته، آن را توسط باتری داخلی 140 کیلوواتی به الکتریسیته تبدیل می‌کند. سپس از این طریق، انرژی لازم سامانه تصفیه آب دستگاه که از اختراعات ثبت شده هست و از فرآیند فیلترینگ گرافین‌مبنا بهره می‌برد، فعال شده و سپس آب جوشانده و تقطیر می‌شود. این فرآیند قادر است هر روز پنج‌هزار لیتر آب شرب پاک به دست بدهد.

در عین حال باتری دستگاه انرژی درگاه اتصالی را نیز تامین کرده که تا شعاع 800 متری، اینترنت بیسیم افراد را تامین کرده و در عین حال به عنوان ایستگاه شارژ برای دستگاه‌های الکترونیکی و همراه عمل می‌کند.

سازندگان دستگاه واتلی ادعا می‌کنند هر عدد از این دستگاه‌ها، قادر است در 15 سال فعالیت، مقدار آلودگی‌های منتشره را در حجمی برابر با 2500 تن گاز گلخانه‌ای، یا برابر با پنج هزار بشکه نفت کاهش بدهند. واتلی اولین نمونه‌اش را در روستاهای غنا آزمایش کرده و در قدم بعدی قرار است واحدهای بیشتری را به کار بیندازد که اولین مکان‌هایش نیجریه و سودان خواهد بود.

همکاران محلی سرمایه‌گذاران بین‌المللی

حدود دو ماه دیگر، آتیسانی نمونه نهایی دستگاه را با مقیاسی حدود 40 متر و وزن 15 تن به مشتریان و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند ارائه خواهد کرد. آتیسانی می‌گوید: «شرکت‌های بزرگی حامی ما هستند، اما فعلا از نام بردن آنان معذورم.»

گفتنی است که این پروژه در راستای برنامه حمایت تحقیقاتی Horizon2022 یا افق 2022، 4/1 میلیون یورو کمک نقدی از اتحادیه اروپا دریافت کرده است. یکی از سخنرانان اتحادیه اروپا می‌گوید: «این پروژه قادر است تاثیرات اقتصادی و اجتماعی عظیمی را، بویژه در آفریقا داشته باشد. هدف این پروژه ارائه انرژی و آب پاک به مردم کشورهایی است که به هر دو مورد نیازمندند. عملی که در نهایت به ارتقای سطح زندگی میلیون‌ها نفر منجر خواهد شد.»

آتیسانی بر نیاز به دخالت سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های اجتماعی محلی برای به‌کارگیری گسترده این فناوری تاکید دارد و می‌گوید: «هیچ فناوری خاصی قادر نیست بدون دخالت انسان جهان را تغییر دهد. همکاران محلی ما بار تدارکات را به دوش کشیده، اطلاع‌رسانی خواهند کرد و نقش پررنگی در آموزش و کاربرد این فناوری خواهند داشت.»

اقتصاد توانبخش

جدا از رفع نیازهای معاشی، این دستگاه‌ها قادرند به رشد دوچندان اقتصاد کمک کنند. آتیسانی می‌گوید: «امیدواریم واتلی آغازگر فرصت‌های فراوانی برای کسب و کارهای محلی باشد.» شرکت واتلی امیدوار است طی هشت سال، بتواند ده هزار دستگاه در آفریقا نصب کرده و حدود 50 هزار شغل ایجاد کند.

بسیاری از این مشاغل به ساخت و نگهداشت دستگاه‌ها و محصولات برمی‌گردد، اما بسیاری دیگر نیز به طور غیرمستقیم و به یمن خدمات حیاتی واتلی‌ها به کسب و کارهای دیگر ایجاد خواهد شد.

آتیسانی معتقد است ارائه خدمات بر اساس الگوهای محلی و پایدار، قادر است نتایج بزرگی را رقم بزند. وی می‌گوید: «صدها شرکت دیگر پیدا خواهد شد که دستگاه‌های مشابه واتلی بسازند. همین ممکن است به خلق یک الگوی اقتصادی تازه منجر شود.»

مترجم: سیاوش شهبازی - جام‌جم
منبع: سی‌ان‌ان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها