گزارش میدانی جام ‌جم از عرضه مواد غذایی لوکس خارجی

صنایع غذایی زیر تیغ خوراکی‌های وارداتی

شاید تا همین یکی دو سال پیش اگر به‌دنبال نوعی خوراکی یا سس خارجی بودیم، تنها گزینه دستیابی به این نوع محصولات کوچه مروی شهر تهران و بازارهای ته لنجی شهرهای جنوبی کشورمان بود. این در حالی است که امروز در اقصی نقاط شهرها بخصوص سوپرمارکت‌های لوکس سطح تهران حجم قابل‌توجهی از انواع و اقسام خوراکی‌های لوکس و گران‌قیمت خارجی که عمدتاً غیرقانونی وارد شده‌اند، خودنمایی می‌کند و دسترسی به آنها کار سختی نیست.
کد خبر: ۹۰۹۷۶۴

انواع سس، ترشیجات، آبمیوه و تنقلات خارجی جزو این اقلامند که فرهنگ مصرف گروه خاصی از همشهریان را به خود جلب کرده ‌است. این روند برخلاف اقتصاد مقاومتی است و براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، لازم است ارگان‌ها و نهادهای مسئول برای اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تلاش ویژه‌ای داشته و مانع خروج ارزهای کشورمان برای واردات مواد غذایی شوند، بخصوص آن‌که ایران در صنعت مواد غذایی هیچ کم و کسری ندارد.

هر چه خاص‌تر سودآورتر

آقای صفائیان، یکی از مغازه‌دارانی که در منطقه‌ دو تهران مواد غذایی خارجی می‌فروشد به خبرنگار ما گفت: تقریباً پنج سال است که خرید و فروش این‌گونه خوراکی‌ها بسیار رونق گرفته و ارزش افزوده‌ای بعضاً تا 300 درصد برای فروشنده ایجاد می‌کند. چون این کالاها هیچ‌گونه قیمت مشخصی نداشته و کسی نمی‌تواند نسبت به قیمت آن اعتراض کند.

صفائیان درباره استقبال مردم از انواع و اقسام شکلات خارجی افزود: بسیاری از خریداران این محصولات را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند که همواره به‌دنبال اجناس خاصی هستند که در دیگر مناطق در دسترسشان نیست. به عنوان مثال می‌توانم به آدامس‌هایی که بوی نامطبوع دارند یا در بسته‌بندی‌های غیرمتعارف بسته‌بندی شده‌اند، اشاره کنم که خریداران حاضرند برای هر بسته از این آدامس‌ها حتی تا 20 هزار تومان هزینه کنند. این فروشنده کالاهای لوکس و خوراکی‌های نامتعارف بازار با تاکید بر این‌که میزان فروش این محصولات به نوعی رو به رشد است، تصریح کرد: تا همین پنج سال پیش تنها شکلات‌‌ها و خوراکی‌هایی با برندهای معروف نظر خریداران را به خود جلب می‌کرد، اما اکنون همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد، اصلاً برند مطرح نیست بلکه فقط خارجی بودن محصول می‌تواند دلیلی برای پول خرج کردن افراد باشد.

ترشی خارجی هم آمد

وی فروش انواع سس‌ را در جایگاه دوم تقاضای افراد دانست و گفت: گرچه سبک زندگی و غذایی ما ایرانیان کاملاً مشخص است و برای چاشنی‌های آنها انتخاب‌های محدودی داریم، اما طی چند سال گذشته شاهد تغییر ذائقه برخی خانواده‌های ثروتمند بوده‌ایم به صورتی که این خانواده‌ها به‌دنبال تجربه طعم‌های متفاوتی برای غذاهای خارجی و اروپایی یا آسیایی خود هستند که انواع سس سویا، سرکه یا افزودنی‌هایی از این قبیل را شامل می‌شود.

به عنوان مثال، اکنون سس میگو یکی از محصولاتی است که از چین وارد ایران می‌شود و شاید پس از انواع سس تند آمریکایی در جایگاه پرفروش‌ترین‌ها باشد.

این فعال صنفی درباره تأمین و تهیه مواد موردنیاز فروشگاه‌ها توضیح داد که برخی واردکنندگان هستند که به صورت خاص نسبت به واردات این‌گونه خوراکی‌های لوکس اقدام می‌کنند و با بازاریابی و سنجش بازار، موادی را وارد می‌کنند. اما این پایان کار نیست، چون اکنون برخی افراد با بازاریابی و تهیه فهرست کالاهای موردنیاز سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های اینچنینی اقدام به واردات غیرقانونی برخی محصولات از جمله انواع مربا و ترشیجات می‌کنند و تا تحویل آنها به فروشندگان، زنجیره تأمین مواد موردنیاز بازار را تکمیل می‌کنند.

جلبک 100 هزار تومانی

از سوی دیگر آقای کردبچه، دیگر فروشنده محصولات وارداتی در یکی از پاساژ‌های معروف شمال تهران، موضوع رونق فروش این‌گونه محصولات را مربوط به دو سال اخیر دانست و به خبرنگار ما گفت: از زمانی که مشاوران اقتصادی و تجاری خارجی به ایران سفر کردند به نوعی تقاضای خرید این‌گونه محصولات بسیار زیاد شد، چون این افراد اغلب با خانواده‌هایشان در ایران ساکن بودند و برای تهیه خوراکی محلی خود دائم به‌دنبال فروشگاه‌هایی اینچنینی بودند.

به عنوان مثال اکنون فروش انواع جلبک و ماهی خشک برای خوراکی‌های آسیای جنوب شرقی یکی از بهترین سودهای این فروشگاه‌هاست به صورتی که یک بسته جلبک صد گرمی خوراکی برای سوشی نزدیک به یکصد هزار تومان قیمت دارد.

مسئولیت با وارد کننده است

این فعال صنفی تمام مسئولیت صحت و سلامت کالاهای عرضه شده در فروشگاهش را مربوط به واردکننده دانست و گفت: کالاهایی که از طریق قانونی و به‌وسیله یک شرکت واردکننده مشخص وارد می‌شود در واقع هرگونه مسئولیت را از وی سلب خواهد کرد، بنابراین با خیال آسوده نسبت به فروش محصولات اقدام می‌کند،زیرا واردکننده در صورت بروز هرگونه مشکل باید پاسخگو باشد و داشتن برچسب‌های مخصوص روی کالا در واقع مهر تائیدی بر قانونی بودن فروش کالاهای یاد شده است.

کردبچه درباره شرکت‌های واردکننده این محصولات به خبرنگار ما اظهار کرد: نیازی نیست برای یافتن این‌گونه واردکنندگان زیاد درکوچه و خیابان یا بازار جست‌وجو کنید، چون اغلب آنها با انتشار آگهی‌های مختلف در فضای مجازی مشغول جذب متقاضیان خرید و فروشندگان هستند.

به عنوان مثال، کافی است در موتور جست‌وجوگر گوگل تایپ کنیم خوراکی و نوشیدنی خاص تا ببینیم چند شرکت واردکننده در این زمینه فعال هستند.

وی استقبال گسترده نوجوانان از نوشیدنی‌های انرژی‌زای وارداتی را قابل تامل عنوان کرد و افزود: به‌رغم این‌که اکنون انواع و اقسام نوشیدنی‌های انرژی‌زای وارداتی با مجوزهای مختلف در سطح بازار وجود دارد، می‌بینیم باز هم تقاضای خرید برای وارداتی‌های غیرمجاز بیشتر است و اغلب این نوشیدنی‌ها از بازارهای اروپایی وارد می‌شوند که بعضاً تا هر قوطی ده هزار تومان نیز هزینه خواهد داشت.

بازی با سلامت مردم

در همین حال یکی از اعضای انجمن واردکنندگان خوراکی و آشامیدنی که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود به جام‌جم گفت: گرچه براساس قانون، واردکنندگان باید با استفاده از دستورالعمل‌ها و تائیدیه‌های وزارت بهداشت مواد خوراکی و آشامیدنی را وارد کشورمان کنند، اما می‌بینیم به میزان قابل‌توجهی از این نوع کالاها به صورت قاچاق وارد بازار شده و توزیع می‌شوند که عمدتاً هم در فروشگاه‌های لوکس بالای شهر و مراکز خرید بسیار معروف این اتفاق می‌افتاد.

وی فروش انواع بستنی و شکلات‌های خارجی با برندهای معتبر را پوششی برای فروش دیگر اقلام خوراکی غیرمجاز دانست و افزود: امروز می‌بینیم برخی آبمیوه‌ و بستنی‌فروشی‌های سطح شهر در مغازه خود این کالاها را ارائه می‌کنند یا این‌که سوپرمارکت‌های خاصی در میان انبوهی از کالاهای وارداتی این اقلام را نیز به متقاضیان خود ارائه می‌کنند، اما این مواد هیچ‌کدام دارای برچسب‌های بهداشت و گمرک نیست و بعضاً می‌توانند باعث بروز بیماری برای مصرف‌کنندگان باشند.

وی افزود: بسیاری از سودجویان از ترفند فروش محصولات غیرقانونی در دنیای مجازی استفاده کرده و به فروش برخی محصولات که اصلاً با فرهنگ زندگی ما ایرانیان متناسب نیست، اقدام می‌کنند به عنوان مثال انواع سوسیس، سس‌های متفاوت و سرکه‌های طعم‌دار، جزو پرفروش‌ترین‌ها هستند. این عضو انجمن واردکنندگان خوراکی و آشامیدنی درباره چگونگی واردات این حجم از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های یاد شده به خبرنگار ما گفت: بازارچه‌های مرزی، بازارهای مناطق آزاد، مراکز فروش و ته لنجی‌های جنوبی ایران جزو مشهورترین‌ها هستند، اما امروز همان‌طور که گفتم فروشگاه‌های مجازی، مواد غذایی خارجی را با استفاده از امکانات پستی از همین مناطق به دست متقاضیان می‌رسانند، بدون آن‌که مشکلی برایشان پیش بیاید.

عماد عزتی - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها