jamejamonline
اقتصادی صنعت و انرژی کد خبر: ۹۰۷۲۰۴   ۰۳ خرداد ۱۳۹۵  |  ۱۲:۳۵

دولت رسما گرانی بازار را کلید زد

حاشیه قیمت به بازار خودرو بازگشت

دولت با سیاست خود مبنی بر آزادسازی قیمت برخی خودروها، بازار را تحریک به افزایش قیمت کرده و اکنون، قیمت‌ برخی خودروها، ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان حاشیه بازار پیدا کرده و بساط دلالی پهن شده است.

حاشیه قیمت به بازار خودرو بازگشت

به گزارش جام جم آنلاین ، بازار خودرو حتی در آخرین ماه فصل بهار هم گویا قصد ندارد از رکود خارج شود، این را فعالان بازار خودرو می‌گویند، یعنی پیش‌بینی‌شان این است که اتفاق خاصی با توجه به سابقه‌ای که یکی دو سالی است مشتریان در بازار برای خرید و فروش‌های خودرو رقم زده‌اند، رخ ندهد و بازار در آستانه فصل اوج‌گیری مسافرت‌های تابستانی، تکان جدی به خود ندهد.

گویا رکود در بازار خودرو دیگر برای همه یک داستان قدیمی شده است. نه خرید گسترده و استقبال شایان توجهی از سوی مردم نسبت به طرح‌های فروش خودروسازان به مناسبت‌های مختلف شکل می‌گیرد و نه دیگر، در بازار خودرو تحرکی مبنی بر خرید و فروش‌های مردم از بازار آزاد مشاهده می‌شود، همه چیز دست به دست هم داده تا رکود سرسختانه بازار خودرو، همچنان پابرجا باقی بماند. اکنون حتی بسیاری از نمایشگاه های اتومبیل نیز یکی یکی تغییر کاربری می‌دهند، برخی میوه‌فروش می‌شوند و برخی دیگر، فروشگاه های کوچک و سوپرمارکت‌ها را به عنوان حرفه جدید خود انتخاب می‌کنند.

دولت البته کمر همت بسته تا قیمت خودرو را آزاد و رقابتی کند، موضوعی که مصرف‌کنندگان چندان اعتقادی به آن ندارند و بعید هم به نظر می‌رسد که قیمت خودرو در بازار کاهش یابد، یعنی با رقابت، به سمت کاهش و واقعی شدن پیش رود، در حالیکه تجربه آزادسازی قیمت بارها و بارها در کالاهای مختلف و بازارهای متفاوت کالایی وجود داشته و به نظر هم نمی رسد قیمتی که در مورد کالایی در بازار ایران بالا رفت، به این راحتی‌ها پایین آید.

نکته حائز اهمیت در این میان واکنش بازار نسبت به آزادسازی قیمت برخی از مدل های خودرو است که حاشیه بازار ۱.۵ تا ۲ میلیون تومانی را رقم زده است. بسیاری از نمایشگاههای خودرو نیز بازار سیاهی برای این مدل های خودرو تشکیل داده و قیمت ها را تا جایی که مشتری کشش داشته باشد، بالا می‌برند. البته خرید و فروش‌ها هم اندک است و به نظر هم می‌رسد که خودروسازان توزیع را به بازار قطره‌چکانی تر از قبل کرده‌اند.

یکی از فعالان بازار خودرو گفت: بازار همچنان کساد است و اتفاق خاصی نمی‌افتد. مردم کمتر برای پرس و جو از قیمت به نمایشگاههای خودرو مراجعه می‌کنند و اگر هم دقتی به ویترین فروش نمایندگی‌های خودروسازان شود، می‌بینیم که طرح‌های فروش فوری و اقساطی آنها ماهها و ماهها پشت شیشه نصب می‌شود و مردم ولی، کمتر از آن استقبال می‌کنند.

او می‌افزاید: قیمت خودرو در بازار راکد است و تغییر چندانی ندارد، این در حالی است که اکنون طرح‌هایی که خودروسازان برای فروش‌های نقدی و اعتباری به مناسبت‌های مختلف ارایه می‌دهند، رقیبی برای فروش‌های نقدی خودروهای دست دوم شده است، البته اگر مردم از آنها استقبالی داشته باشند.

البته شوک ناشی از آزادسازی قیمت برخی خودروها از سوی شورای رقابت طی هفته‌های گذشته، شرایط را برای افزایش قیمت این خودروهای آزادسازی شده، فراهم کرد، اما آنگونه که فعالان بازار می‌گویند، این شوک موقتی بوده و تنها چند روز بیشتر طول نکشید، یعنی قیمت‌ها بالا رفت، اما خریداری وجود نداشت. به هرحال هر ساله انتظار می‌رود که قیمت انواع خودرو در آستانه فصل تابستان که شروع دور دوم مسافرتهای مردم بعد از نوروز است، افزایش یابد، اما پیش‌بینی‌ها خلاف آن را می‌گویند و فعالان بازار هم معتقدند که اتفاق خاصی در خرید و فروش‌ها رخ نخواهد داد.

قیمت انواع خودرو در بازار

نوع خودرو قیمت نمایندگی قیمت بازار
پژو پارس سال ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
تندر۹۰E۲ اتومات ۴۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان ۴۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان
تندر ۹۰E۲ دستی ۳۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان ۳۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان
دنا EF۷ ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
رانا LX ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ۳۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان
سمند LX ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
تیبا EX ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
سایپا ۱۱۱ ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۲۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان
پارس تندر ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۴۲میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
سایپا ۱۳۲ دوگانه سوز ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان
تیبا ۲ ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
رنو ساندرو ۴۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان ۵۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

منبع: مهر

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چندی پیـش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان حضور وزیرخارجه در صحن مجلس و پس از قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیرخارجه، در جملاتی به بیان ضرورت احیای دپیلماسی اقتصادی در این وزارتخانه کلیدی پرداخت و عنوان کرد: باید نام وزارت خارجه را تغییر دهیم و اگر نیاز است این کار را هم دنبال کنیم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بین‌الملل تبدیل کنیم.

مسائل اقتصادی و منطقه‌ای در اولویت روابط تهران - مسکو

مسائل اقتصادی و منطقه‌ای در اولویت روابط تهران - مسکو

سفر رئیس‌مجلس ایران به روسیه ابعاد مختلفی دارد؛ یک بعدش به روابط دوجانبه ایران و روسیه مرتبط است به این معنا که دو کشور تمایل دارند روابط خود را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای توسعه بخشند.

فرصت‌ سوزی در ایجاد پل صادراتی

فرصت‌ سوزی در ایجاد پل صادراتی

سوریه پس از جنگ با داعش زیرساخت کشور خود را از دست داد و پس از پایان جنگ که ایران نقش اساسی داشت، قرار شد بخشی از اقتصاد این کشور نصیب ما شود. متاسفانه در موضوع سوریه پیشرفتی نداشتیم.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر