در حالی که طبق توافق واشنگتن و مسکو، از صبح روز جمعه آتش‌بس در حلب و اطراف آن برقرار شده بود، اما این آتش‌بس چند ساعت بیشتر دوام نیاورد و گروه‌های مختلف تروریستی، و «جیش‌الفتح» در ائتلافی یکپارچه زیر لوای «جبهه النصره» به شهرک خان‌ طومان در جنوب غرب حلب، حمله کرده و آن را اشغال کردند.
کد خبر: ۹۰۲۶۴۳

روزنامه السفیر به قلم «عبدالله سلیمان علی» می‌نویسد: نقض آتش‌بس حلب از سوی تروریست‌ها پیام‌های مهم و نگران‌کننده‌ای برای طرف‌های مختلف از جمله آمریکا دارد. این اقدام تروریست‌ها نشان از آن دارد که منطق آتش‌بس برای گروه‌های مسلح معارض، مفهومی ندارد و با این شرایط از هم‌اکنون صدای گلوله بیش از صدای مذاکرات به گوش خواهد رسید و این‌که بازیگران فرامنطقه‌ای بحران سوریه نسبت به حامیان منطقه یا تروریست‌ها از جمله عربستان از موقعیت پائین‌تری برخوردار هستند و دیگر این‌که گروه‌های تروریستی تا زمانی در کنترل آمریکا قرار دارند که تامین‌کننده منافعشان باشد.

السفیر در گزارش خود می‌نویسد: نکته مهم در پس نقض این آتش‌بس، در تنگنا قرار گرفتن آمریکا در مقابل روسیه است؛ آمریکا که گروه‌های مسلح را با عناوینی چون میانه‌رو، برگزیده، و همسو خطاب می‌کرد؛ اکنون تروریست‌های «جبهه النصره» (شاخه القاعده در سوریه) را در آغوش گرفته‌اند. گروهی که آمریکا نیز به تروریستی بودن‌ آن اذعان دارد و خارج از توافق آتش‌بس قرار داده است. ائتلاف گروه‌هایی همچون «فیلق الشام»، «جنبش نورالدین زنکی»، «جبهه الشامیه»، «جندالاقصی» و «حزب الترکستانی» با جبهه‌النصره، ضربه محکمی بر آمریکا محسوب می‌شود و این کشور در می‌یابد که به هیچ وجه کنترلی بر روی گروه‌های مسلح ندارد. در ادامه این گزارش آمده است: این بار دیگر نمی‌توان عوامل نقض‌کننده آتش‌بس را پنهان کرد، در روزهای اخیر نیز ائتلاف «جیش الفتح» و گروه‌های هم‌پیمان با آن آشکارا مسئولیت حملات خمپاره‌ای به مناطق مسکونی شهر حلب را در سایت‌ها و صفحات مجازیشان به گردن می‌گرفتند و این مسائل، آمریکا را در وضعیتی بد قرار می‌دهد. این در حالی است که کرملین نیز آتش‌بس حلب را سست خوانده است. «دیمتری بیسکوف» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره می‌گوید: اوضاع حلب و پایگاه‌های میانه‌روها و تروریست‌ها بسیار در هم تنیده و پیچیده است و این باعث می‌شود تا آتش‌بس سست باشد.

در همین حال جدیدترین خبرها از حومه جنوبی استان حلب حاکی از این است که تعداد زیادی از نیروهای مقاومت خود را برای عملیات بازپس‌گیری شهرک خان طومان آماده می‌کنند. گفته می‌شود به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی، عملیات آزادسازی این شهرک هنوز آغاز نشده است اما منابع خبری از حملات هوایی ارتش سوریه و هواپیماهای روسی به مواضع تروریست‌ها خبر می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها