خدمات دندانپزشکی به خدمات لوکس تبدیل شده است

آشفته‌بازار تعرفه‌های دندانپزشکی

وقتی در جامعه‌ای خدمات دندانپزشکی لوکس و گران‌قیمت شد، باید فاتحه سلامت دهان و دندان شهروندان آن جامعه را خواند. در کشور ما سال‌هاست که در غیاب حمایت بیمه‌ها، خیلی از شهروندان از ترمیم دندان‌های خراب خود دست کشیده‌اند. در کنار گرانی خدمات دندانپزشکی، معضل جدی‌تر این است که تعرفه این خدمات در مطب‌های مختلف هم از زمین تا آسمان با یکدیگر فرق دارد. حتی ماجرای مشخص نبودن تعرفه خدمات دندانپزشکی به حدی حاد شده است که قیمت خدمات دندانپزشکی در مناطق مختلف یک شهر هم با یکدیگر تفاوت معناداری دارد. نبود تعرفه مشخص برای خدمات دندانپزشکی، نارضایتی بسیاری از شهروندان را در پی داشته و خیلی از آنها در تماس با روزنامه جام‌جم، از بازار بلبشوی قیمت‌های دندانپزشکی گلایه کرده‌اند.
کد خبر: ۹۰۰۴۴۷

«چهار دهک مردم استطاعت مراجعه برای دریافت خدمات دندانپزشکی را ندارند و متاسفانه افراد بالغ، 13 دندان کشیده شده، پر شده یا خراب دارند.» این دو جمله را می‌توان شمای کلی از وضعیت بهداشت دهان و دندان در ایران دانست که چندی قبل ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت به آن اشاره کرد.

دکتر حسن رزمی، عضو شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با جام‌جم، بحث مشخص نبودن تعرفه‌های دندانپزشکی را قبول دارد و تاکید می‌کند: متاسفانه این یک واقعیت است که تعرفه‌های دندانپزشکی مشخصی در بخش خصوصی وجود ندارد و تعرفه‌های دندانپزشکی در بخش دولتی هم با یکدیگر فرق دارد.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، این یک مشکل دیرینه است که به بازنگری جدی نیاز دارد. این دندانپزشک، خیلی سرراست اعلام می‌کند: «عوامل متعددی در تعیین تعرفه خدمات دندانپزشکی دخیل است، اما هم‌اکنون یکی از معیارهای هزینه خدمات دندانپزشکی به انصاف دندانپزشک برمی‌گردد، طوری که اگر دندانپزشک انصاف داشته باشد، معمولا هزینه‌های نهایی درمان نیز کمتر از آب درمی‌آید.»

رزمی خاطرنشان می‌کند که حضور دندانپزشکان کم‌تجربه و دندانپزشکان تجربی هم بر تعرفه خدمات دندانپزشکی تاثیر گذاشته است: این روزها شاهدیم که برخی دانشجویان ایرانی از دانشگاه‌های خارجی کم کیفیت فارغ‌التحصیل می‌شوند و بعد هم با گرفتن مجوز کار، مطب دایر می‌کنند. این گروه از دندانپزشکان کم‌تجربه تلاش می‌کنند با همان تعرفه دندانپزشکان خبره، خدمت ارائه کنند، اما سطح کیفی خدمات ارائه شده از سوی آنها بسیار پایین است.

شکایت‌هایتان را به نظام پزشکی ارجاع دهید

دندانپزشکان در زمره گروه‌هایی هستند که شکایت‌های مردمی زیادی به سمت آنها نشانه رفته است. دکتر ایرج خسرونیا، رئیس دادگاه هیات بدوی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح می‌کند: در صورتی که مردم از کیفیت خدمات یا گرانی هزینه‌های دندانپزشکی شکایت دارند، می‌توانند شکایت خود را به نظام پزشکی ارجاع دهند و مطمئن باشند با متخلفان برخورد می‌کنیم، همان طور که در سال‌های اخیر، دندانپزشکان متعددی به دلیل شکایت‌های مردمی، مقصر شناخته شده‌اند. این مقام مسئول از منظر دیگری هم به موضوع نگاه می‌کند و می‌گوید: انتظار داریم تعرفه‌های خدمات دندانپزشکی با شروع هر سال، افزایش یابد؛ زیرا تجهیزات و مواد مصرفی دندانپزشکان هم هر سال گران‌تر می‌شود، اما متاسفانه هنوز تعرفه سال 95 مشخص نشده است.

بالاخره تعرفه داریم یا نداریم؟

سازمان نظام پزشکی می‌گوید از همه دندانپزشکان خواسته تعرفه‌ها را افزایش ندهند، اما پای حرف‌های دندانپزشکان که بنشینید، آنها معتقدند خیلی اوقات اصلا تعرفه‌ای وجود ندارند که آنها بخواهند آن را رعایت یا نقض کنند.

دکتر احمد جعفری، رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد: عوامل متعددی روی تعرفه خدمات دندانپزشکی، تاثیر می‌گذارد. این که دندانپزشک از چه تجهیزاتی استفاده می‌کند و چقدر تجربه دارد یا مطبش در چه شهری و در کدام نقطه شهر واقع شده است نیز قیمت‌ها را تغییر می‌دهد. همچنین عمومی بودن یا متخصص بودن دندانپزشک هم روی تعرفه‌ها تاثیر می‌گذارد. در این بین، گیرنده خدمت هم مهم است. مثلا چون کار کردن روی دندان کودکان سخت‌تر است، خدمات دندانپزشکی کودکان گران‌تر از بزرگسالان می‌شود. این دندانپزشک معتقد است که چون کار دندانپزشک، کاری هنری هم به حساب می‌آید، معمولا نرخ‌ها متفاوت است. در عین حال، این دندانپزشک هم تائید می‌کند که باید بالاخره یک تعرفه واحد برای خدمات دندانپزشکی وجود داشته باشد: باید یک تعرفه ثابت برای خدمات دندانپزشکی وجود داشته باشد، ولی در خلأ نبود تعرفه‌های دقیق، عرف جایگزین تعرفه‌ها شده است.

دکتر سامان نیر، معاون آموزشی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز هم در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان می‌کند: کتاب تعرفه‌گذاری خدمات دندانپزشکی در ایران، مربوط به دهه‌های قبل است و حتی خیلی از خدمات دندانپزشکی جدید در این تعرفه گذاری‌ها دیده نشده است.

این استاد دانشگاه، قدیمی بودن تعرفه خدمات دندانپزشکی را عامل مهمی در اختلاف تعرفه‌ها در حوزه خدمات دندانپزشکی می‌داند. خبر خوش این است که به گفته نیر، کتاب تعرفه‌گذاری خدمات در حوزه دندانپزشکی نیز در حال بازنگری است و متولیان نظام سلامت در حال تدوین تعرفه‌های جدید دندانپزشکی هستند.گرچه انتظار می‌رود حتی در نبود تعرفه‌های مشخص هم دندانپزشک، جانب انصاف و اخلاق را نگه دارد و هوای جیب بیمار را داشته باشد، اما ابلاغ تعرفه‌های علمی جدید و نظارت دقیق بر تعرفه‌ها می‌تواند این بازار بی ضابطه را سروسامان بخشد.

فقط درد تعرفه‌ها نیست

شکایت‌های مردمی از خدمات دندانپزشکی، فقط به بحث هزینه‌ها برنمی‌گردد، گرچه شاید هزینه‌ها مهم‌ترین وجه شکایت‌های مردمی باشند. توزیع ناعادلانه دندانپزشک در شهرهای مختلف کشور، باعث شده که گاهی در یک خیابان کلانشهرها، چند دندانپزشک فعالیت کنند، اما در مناطق محروم کشور با کمبود شدید دندانپزشک مواجه باشیم.

همچنین این روزها بسیاری از دانشجویان دندانپزشکی هم با پرداخت مبالغی، دوره طرح اجباری را رسما می‌خرند و برای ارائه خدمت به مناطق محروم نمی‌روند. کیفیت خدمات ارائه شده دندانپزشکی هم همواره جای تردید بوده است، حتی بر اساس آمارهای سازمان پزشکی قانونی، رشته دندانپزشکی در سال 92 بیشترین حجم شکایت‌های حوزه پزشکی را به خود اختصاص داده است. برای نمونه بارها دیده شده که برخی خدمات تخصصی دندانپزشکی مثل جرمگیری به دستیاران دندانپزشکان محول شده است، در حالی که اغلب آنها تخصصی در این حوزه ندارند و همین اهمال‌کاری‌ها، صدای اعتراض بیماران را بلند کرده است. با این اوصاف، به نظر می‌رسد علاوه بر نظارت‌های تعرفه‌ای، باید روی کیفیت خدمات ارائه شده از سوی دندانپزشکان هم نظارتی جدی‌تر اعمال شود تا سلامت دهان و دندان ایرانی‌ها، از انزوای فعلی خارج شود.

تعرفه دندانپزشکی سال 94 در بخش خصوصی

نوع درمان

هزینه

درمان ارتودنسی با پلاک پیچدار

624 هزار تومان

پانسمان دندان

15 هزار و 600 تومان

جرمگیری کامل فکها و برساژ

158 هزار و 80 تومان

بیرون آوردن دندان عقل معمولی

57 هزار و 200 تومان

پیوند لثه

208 هزار تومان

فلورایدتراپی هر فک

26 هزار تومان

ترمیم یکسطحی کامپازیت (پر کردن)

81 هزار و 120 تومان

امین جلالوند

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها