همزمان با ورود آمریکا و طرح ورود ناتو

سوریه: بمباران حلب جنایت جنگی است

همزمان با ورود بخشی از نیروهای آمریکایی به سوریه تحولات در این کشور پیچیده‌تر می‌شود.
کد خبر: ۸۹۹۹۶۴

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا دیروز در نشست استماع کمیته نیروهای مسلح سنا با موضوع «مقابله با داعش و استراتژی خاورمیانه‌ای پنتاگون» هم از احتمال ورود ناتو به سوریه خبر می‌دهد.

وزیر دفاع آمریکا می‌گوید به‌رغم حضور برخی اعضای ناتو، کل مجموعه این سازمان تاکنون کمک شایانی به مبارزه با داعش نکرده و مذاکرات برای جلب موافقت اعضای اروپایی ناتو برای ورود تمام‌عیار به میدان مبارزه با داعش در جریان است.

در همین حین حلب سوریه که در دست گروه‌های معارض و تروریست‌هاست به صورت وحشیانه از سوی مخالفان بمباران می‌شود. از یک طرف هیچ گروهی مسئولیت آن را به‌عهده نمی‌گیرد و از طرف دیگر طیف‌ها و جریان‌ها نیز همدیگر را به دست داشتن در این جنایت متهم می‌کنند و این در حالی است که سکوت سازمان ملل بحث برانگیز شده است.

عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه می‌گوید حملات تروریستی چند روز اخیر به مناطق مسکونی حلب جنایتی جنگی است. در همین حال برخلاف ادعای رسانه‌های غربی و عربی، ارتش سوریه می‌گوید در بمباران مناطقی از حلب دست نداشته است. در جریان بمباران مناطقی از حلب طی روزهای گذشته دست‌کم 200 نفر کشته شدند که بخشی از آنان را زنان و کودکان شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، عمران الزعبی در مصاحبه با تلویزیون سوریه گفت: «حملات تروریستی اخیر در شهر حلب در قالب توطئه سعودی و ترکیه و قدرت‌های حامی تروریسم در جهان صورت گرفته است».

الزعبی افزود: آمریکا و دی‌میستورا فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه چشم خود را به روی کشتار غیرنظامیان توسط تروریست‌ها در حلب و تخریب خانه‌هایشان بسته‌اند. وی گفت: دولت آمریکا و غرب به علت حمایت‌های جانبدارانه، نمی‌خواهند مسئول کشتارها را در حلب و دیگر نقاط سوریه مشخص کنند.

الزعبی درباره ادعای مخالفان درخصوص حملات هوایی سوریه به بیمارستانی در منطقه السکری حلب گفت: «هیچ بیمارستانی در منطقه السکری حلب وجود ندارد.»

همزمان ارتش سوریه نیز با صدور بیانیه‎ای خبر منتشر شده درباره حمله نیروی هوایی به بیمارستانی در حلب را تکذیب کرد.

به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، در پی حمله جنگنده‌های نیروی هوایی به بیمارستان صحرایی «قدس» در حلب 30 غیرنظامی از جمله گروهی از کارکنان بخش درمانی بیمارستان کشته و 62 نفر دیگر زخمی شدند.

استفاده تروریست‌ها از مواد شیمیایی

کشورهای روسیه و آمریکا در سایه سکوت عربستان، قطر و ترکیه، استفاده تروریست‌ها از ماده سمی کلر در منطقه «شیخ مقصود» حلب را تائید کردند.

در نشستی با حضور نمایندگان روسیه و آمریکا در ژنو سوئیس، در مورد استفاده تروریست‌ها از مواد شیمیایی در منطقه کردنشین «الشیخ مقصود» در استان «حلب» بحث و تبادل‌نظر شد.

به گزارش شبکه المیادین، نماینده آمریکا در این نشست، با تأکید بر استفاده از مواد شیمیایی از سوی تروریست‌ها، اعلام کرد در این نشست گفته شده که نوع مواد، شبیه مواد استفاده شده از سوی گروهک القاعده در عراق بوده است.

نماینده روسیه نیز در این نشست اعلام کرد تحقیقات در مورد این‌که آیا صرفا از مواد شیمیایی استفاده شده یا سلاح شیمیایی نیز به‌کار گرفته شده است، ادامه دارد.

مداخله نظامی آمریکا ممنوع

خبر مربوط به اعزام 250 نفر از نیروهای ویژه آمریکایی به سوریه در هفته گذشته با واکنش‌های مختلفی همراه بود.

منابع خبری می‌گویند: 150 نفر از این نیروها هم‌اکنون وارد استان الرقه شده‌اند. پیش از این نیز دولت آمریکا 50 نیروی ویژه را به‌عنوان مستشار روانه سوریه کرده بود.

دولت سوریه ورود نظامیان آمریکایی به شمال شرق این کشور به بهانه حمایت از نیروهای کرد در مبارزه با داعش را بشدت محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت دولت سوریه و مسأله‌ای نگران‌کننده خواند.

از سوی دیگر روسیه اعلام کرد هدف مداخله نظامی آمریکا سرنگونی دولت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به روزنامه سوئدی داگنس نایتر گفت که مداخله نظامی بدون مجوز دولت «مشروع» سوریه، «اشتباهی بزرگ» است.

وی گفت: «من بارها به مقامات آمریکایی گفته‌ام که این اشتباهی بزرگ است. درست مانند آن که آنها رضایت دولت عراق را دریافت کردند، آنها باید تائید دمشق یا شورای امنیت سازمان ملل را (برای مداخله نظامی در سوریه) کسب می‌کردند.»

این روزنامه سوئدی که متن گفت‌وگوی لاوروف را روز پنجشنبه منتشر کرد، به نقل از وی گزارش داد: «این حقیقت که آنها به صورت غیرقانونی به آنجا رفتند، در درجه اول موضع گستاخانه آنها (آمریکایی‌ها) را نشان می‌دهد که (معتقدند) اسد رئیس‌جمهور سوریه رژیمی نامشروع دارد.»

سوریه از سال 2011 صحنه جنگ مرگبار است؛ در این درگیری‌ها تاکنون صدها هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر بی‌خانمان شده‌اند.

این خبرها در حالی منتشر می‌شود که نماینده روسیه درمقرسازمان ملل متحد در ژنو از آماده‌سازی ارتش سوریه برای آزادسازی مناطق تحت اشغال گروه تروریستی داعش خبر داد.

«الکسی بوروداوکین» دیروز در مصاحبه‌ای گفت، ارتش سوریه برای حمله به مواضع تروریست‌های داعش در شهرهای «دیرالزور» و «رقه» آماده می‌شود و در این حمله نیروی هوایی ارتش روسیه نیز آنها را پشتیبانی خواهد کرد.

حلب از مهم‌ترین مناطقی است که براساس توافق بین آمریکا و روسیه و با حمایت شورای امنیت در 27 فوریه (8 اسفند) مشمول آتش‌بس قرار گرفت ولی بارها تروریست‌ها آتش‌بس در این شهر را نقض کردند. همچنین رسانه‌های روسی دیروز گفتند مسکو و واشنگتن توافق کردند درگیری‌ها در حومه دمشق و لاذقیه از نیمه شب شنبه متوقف شود.

این منبع آگاه گفته است: «انتظار داریم هم دولت سوریه و هم گروه‌های شبه‌نظامی غیرقانونی به این آتش‌بس پایبند بوده و شلیک‌ها و فعالیت‌های نظامی خطرناک را متوقف کنند.»

اسد: تروریسم حد و مرز نمی‌شناسد

رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد: حملات تروریستی در مناطق مختلف جهان نشان می‌دهد، تروریسم حد و مرزی نمی‌شناسد.

به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، بشار اسد در دیدار با ریچارد بلک، سناتور آمریکایی گفت: غلبه بر تروریسم و نابود کردن آن، مستلزم تلاش بین‌المللی مشترک در دو عرصه نظامی و مبارزه با اندیشه افراط‌گرای وهابیت است که تروریسم را تغذیه می‌کند. سناتور بلک نیز در این دیدار بر اهمیت اطلاع ملت آمریکا از واقعیات رویدادهای جاری در سوریه، به دور از فریبکاری‌هایی که برخی دستگاه‌های دولت آمریکا انجام می‌دهند، تاکید کرد و در عین حال، تلاش برای لغو تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه سوریه را که نقض آشکار مقررات بین‌المللی است، ضروری خواند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها