والدین برای ثبت‌نام کتاب‌های درسی فرزندانشان در سامانه اینترنتی با مشکل مواجه شده‌اند

اطوارهای سایت ثبت‌نام کتاب‌های درسی

از 16 فروردین امسال که سامانه ثبت‌نام اینترنتی کتاب‌های درسی فعال شد تا امروز که سومین هفته ثبت‌نام نیز سپری شده، از گوشه و کنار گلایه‌هایی شنیده می‌شود از بد کارکردن سامانه، هنگ کردن آن و برداشت‌های چند باره از کارت‌های بانکی. حتی شهروندی که تاکنون بیش از پنج بار هزینه‌های کتاب از حسابش برداشت شده آن قدر ناراضی است که در تماس با ما ذات ثبت‌نام اینترنتی را زیر سوال می‌برد و می‌گوید این کارها برای کشوری است که زیرساخت‌هایش کامل باشد .
کد خبر: ۸۹۹۷۶۲
اطوارهای سایت ثبت‌نام کتاب‌های درسی

برای سال تحصیلی 96-95 قراراست همه دانش‌آموزان شش پایه ابتدایی بعلاوه دانش‌آموزان دوره پیش‌دانشگاهی کتاب‌های درسی خود را در سامانه اینترنتی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ثبت سفارش کرده و هزینه‌ها را نیز هنگام ثبت‌نام به صورت اینترنتی پرداخت کنند.

این مهلت برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی و پیش‌دانشگاهی تا 31 اردیبهشت تعیین شده و پس از آن یعنی از اول خرداد نوبت به دانش‌آموزان کلاس اولی می‌رسد که برای ثبت سفارش تا 20 شهریور فرصت دارند .

پیداست تقاضای میلیونی برای ثبت سفارش و همزمان پرداخت آنلاین هزینه‌ها با اینترنت‌های کم‌سرعت، سیستم‌های مشکل‌دار و البته سامانه سازمان پژوهش که بی‌نقص نیست، دست به دست هم می‌دهد و کار ثبت‌نام عده‌ای را با مشکل مواجه می‌کند .

با لیندا نیک‌روش، مدیرکل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره این مسائل و گلایه‌های مردم صحبت کردیم که او برای هر بخشی، توضیحی داشت.

او می‌گوید مشکلات مردم به صورت موردی است و آن قدرحاد نیست که لفظ اختلال در سیستم ثبت‌نام برایش مناسب باشد، اما مشکلاتی که پیش می‌آید یا مربوط به کندی اینترنت است یا مرتبط با نقص سیستم کاربران و نیز به کم‌توجهی مردم به این که اگر درحین ثبت‌نام یا واریز وجه مشکلی پیش آمد هرگز روی دکمه «بک» (بازگشت) کلیک نکنند چون در این صورت پول از حسابشان برداشت می‌شود درحالی که در واقع هزینه‌ای پرداخت نشده است .

نیک‌روش به غرولند‌های مردم درباره این‌که ثبت‌نام اینترنتی کتاب‌های درسی چه ضرورتی دارد نیز پاسخ داد و گفت مهم‌ترین کارکرد این روش این است که رابطه مالی خانواده‌ها با مدارس قطع می‌شود و اصطکاک‌ها در این بخش از میان می‌رود، ضمن این‌که مثل گذشته در منطقه‌ای مشکل کتاب‌های مازاد و در جایی دیگر معضل کمبود کتاب پیش نخواهد آمد .

او همچنین می‌گوید توسعه خدمات الکترونیک از تکالیفی است که دولت به عهده آموزش و پرورش قرار داده و ثبت‌نام اینترنتی کتاب‌های درسی راهی در این جهت است.

اما ضمن تائید این گفته باید اذعان کرد که تکمیل زیرساخت‌ها ضرورت استقرار دولت الکترونیک و تحقق شهروند الکترونیک است؛ همان بخشی که ما هنوز درآن مشکل داریم .

این روزها کندی اینترنت درکشور همچنان معضلی است برای خودش در حالی که ضریب نفوذ اینترنت نیز کامل نیست و در سال 94 توانست به عدد 84 درصد برسد، به این معنی که بازهم بخش قابل توجهی از جمعیت به اینترنت دسترسی ندارند.

البته آموزش و پرورش قول داده در مناطق محروم یا در مورد افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند مدیران مدارس را به ثبت‌نام اینترنتی کتاب‌های درسی موظف کند، که با این مساعدت قطعا مشکل عده‌ای حل می‌شود.

با وجود این اما نمی‌توان از این مشکل چشم پوشید که جمعیت قابل توجهی در کشور سواد و توان استفاده از اینترنت را ندارند که بخش عمده‌ای از آنها اولیای دانش‌آموزان محسوب می‌شوند .

مریم خباز - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها