انتشار تفاله‌های اطلاعات 11 سپتامبر

آسوشیتدپرس روز یکشنبه نوشت که دولت آمریکا احتمالا بزودی تنها بخشی از اسناد مربوط به نقش احتمالی عربستان سعودی در حمله تروریستی سال 2011 به مرکز تجارت جهانی نیویورک را منتشر خواهد کرد.
کد خبر: ۸۹۸۸۴۳

بعد از حملات 11 سپتامبر که به مرگ بیش از 3000 نفر منجر شد، کمیته منتخب کنگره آمریکا تحقیقی را انجام داد. با گذشت بیش از یک دهه از زمان انتشار نتایج آن گزارش، 28 صفحه از آن به دستور دولت آمریکا محرمانه باقی مانده است.

«باب گراهام» سناتور بازنشسته‌ای که ریاست کمیته تحقیق کنگره را به عهده داشته، می‌گوید: این 28 صفحه مربوط به نقش مقامات و اتباع سعودی در کمک به تعدادی از این هواپیماربایان است. برخی اظهار نظرها حکایت از آن دارد که تعدادی از مسئولان ارشد عربستانی از جمله بندر بن سلطان رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در حملات 11 سپتامبر دست داشته‌اند.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان دولت اوباما را تهدید کرده در صورت انتشار این اطلاعات، این کشور 250 میلیارد دلار اوراق بهادار خود را که در آمریکاست، خواهد فروخت. تنش‌های موجود در باره انتشار این اطلاعات، روابط واشنگتن و ریاض را روبه‌سردی برده تا جایی که در سفر اخیر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض به سردی هر چه تمام از وی استقبال شد. ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها