مرور صفحه نخست روزنامه های ورزشی امروز

وای بر این بی معرفت ها +تصاویر

عوامل موثر بر ارزش و قدرت اسپانسرینگ باشگاه‌های ورزشی چیست؟

پول خوب برای باشگاه‌ و‌تیم خوب

ورزش صنعتی است بشدت مورد توجه مردم و رسانه‌ها. این ویژگی به ذات و طبیعت آن که نشاط، سرگرمی، شور، هیجان و سرزندگی را یک جا با خود دارد، بازمی‌گردد. توجه بسیار مردم و رسانه‌ها به ورزش سبب شده فعالان و بنگاه‌های اقتصادی برای تبلیغ و ترویج کالا و خدمات خود و کسب سهم بیشتری از بازار نسبت به رقبا، به پیوند نام و برند خود با نام و برند باشگاه‌ها و چهره‌های ورزشی علاقه روزافزون نشان دهند و از این طریق رابطه و نزدیکی بیشتری با مشتریان و مصرف‌کنندگان کالا و خدمات خود ایجاد کنند.
کد خبر: ۸۹۸۴۳۰
پول خوب برای باشگاه‌ و‌تیم خوب
به این ترتیب علاوه‌بر این که بر فروش و سود خود می‌افزایند درک و تصویر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قوی‌تری از برند و نام خود در اذهان مصرف‌کنندگان ترسیم می‌کنند. در چنین شرایطی از دیدگاه کارشناسان ورزشی، رسانه‌ای و بازاریابی به قدری این ویژگی ورزش برجسته شده که گروهی حتی ورزش را نوعی رسانه تلقی می‌کنند.

پخش تلویزیونی

هر چه تعداد مخاطبان و بینندگان شبکه تلویزیونی و برنامه ورزشی در حال پخش بیشتر باشد تعداد بیشتری از مصرف‌کنندگان و مردم با برند و کالا و خدمات اسپانسرهای باشگاه یا چهره ورزشی آشنا خواهند شد.

تعداد تماشاگر

تعداد تماشاگران یک مسابقه یا رویداد ورزشی که برای تماشای میدانی و عینی یک رویداد به ورزشگاه و محل برگزاری مسابقه آمده‌اند، نشانگر میزان جذابیت آن رویداد و توجه مردم به آن است. تماشاگران علاوه‌بر این که برای تهیه بلیت تماشای مسابقه وجهی را پرداخته‌ و در تامین بودجه و توسعه باشگاه محبوب خود ایفای نقش کرده‌اند با نشاط و هیجان و شور مسابقه هم همراه شده‌اند.

ستاره‌ها

بدیهی است ورزشکاران و چهره‌های ورزشی مطرح که در سطح ملی و بین‌المللی موفق به کسب قله‌های افتخار بیشتر و بزرگ‌تری به نسبت دیگر ورزشکاران شده‌اند نام و آوازه‌ای بزرگ‌تر و علاقه‌مندان بیشتری دارند. اخبار مربوط به فعالیت‌ها، عملکرد و زندگی آنها همواره در صدر قرار دارد. ستاره‌های ورزشی نیز به این دلیل از برند و توجه ویژه برخوردار هستند.

جایگاه تیم

هر چه حجم گردش مالی یک لیگ ورزشی بیشتر و بزرگ‌تر باشد و موقعیت یک باشگاه در لیگ مربوط در سطوح بالاتری قرار گرفته باشد آن باشگاه از قدرت جذب اسپانسرهای بزرگ‌تر و موثرتر برخوردار خواهد شد. بدیهی است بهترین جایگاه و موقعیت، متعلق به قهرمان لیگ و دو سه تیم برتر دیگر خواهد بود که امکان شرکت در سطح فراملی، قاره‌ای و بین‌المللی را به دنبال قهرمانی در لیگ نیز به دست می‌آورند.

تعداد قهرمانی

این عامل مستقل از جایگاه باشگاه در جدول لیگ مسابقه‌ها دارای ارزش است، زیرا قهرمانی افتخاری است که از میان تعداد زیاد شرکت‌کنندگان در لیگ فقط نصیب یک باشگاه می‌شود. این افتخار منحصر به‌فرد بوده و قابل تقسیم نیست. ارزش قهرمانی و دفعات تکرار آن و شناسایی میزان تاثیر آن در قدرت اسپانسرینگ باشگاه ورزشی باید به ترتیب در سه سطح ملی، قاره‌ای و جهانی مورد توجه قرار گیرد.

حضور در جام آسیا

از‌جمله نمونه‌های عینی و موفق این عامل می‌توان به باشگاه‌های پتروشیمی بندرامام، مهرام یا کاله در بسکتبال و والیبال اشاره کرد که حضور متعدد آنان در مسابقه‌های آسیایی علاوه‌بر آن که ترویج هر چه بیشتر اسپانسرهای آنها در سطح ملی را با انتشار اخبار، گزارش‌ها، تصاویر و پخش مسابقه‌های آنان سبب شد، به شناخته‌شدن اسپانسرهای این دو باشگاه و محصولات‌شان در خارج از مرزهای ایران نیز کمک کرد. این عامل، ارزش و کارکرد فراملی برای اسپانسر باشگاه ورزشی را به‌دنبال می‌آورد.

افتخارات باشگاه

عناوینی همچون کاپ اخلاق، بهترین گل‌زن یا بهترین ورزشکار، کم‌حاشیه‌ترین باشگاه، تعداد ورزشکاران باشگاه حاضر در تیم‌های ملی، تعداد ورزشکاران ترانسفر شده، تعداد مقالات علمی، کتاب‌ها و پروژه‌های علمی و تحقیقاتی طراحی و اجرا شده، تعداد مربیان و کادرهای فنی طراز اول موجود یا تربیت شده به وسیله باشگاه، نخستین بودن در تاسیس یا راه‌اندازی یک رشته ورزشی، تعداد مدال‌آوران ملی، قاره‌ای، جهانی و... از این جهت که موید برخورداری باشگاه ورزشی از ثبات، استراتژی و هویت متفاوت و عمیق است باید در تعیین ارزش و قدرت اسپانسرینگ باشگاه مورد لحاظ قرار گیرد.

رنکینگ

هر چه جایگاه باشگاه، تیم‌ها و چهره‌های ورزشی عضو آن میان باشگاه‌های کشور و آسیا و جهان بالاتر باشد باشگاه از جذابیت و قدرت اسپانسرینگ بیشتری برخوردار خواهد شد. اگر باشگاه در سطح ملی یا قاره‌ای یا جهانی میان 20 درصد بالای رتبه‌بندی باشد به آن معنی است که از قدرت و ارزش بالای اسپانسرینگ برخوردار است.

مقبولیت مدیران

سطح دانش، عملکرد و مقبولیت مدیران میان کارشناسان، مدیران و مراجع ورزشی و ثبات در برنامه و رفتار ایشان می‌تواند باشگاه ورزشی را به‌عنوان یک رسانه پر طرفدار و پویا برای اسپانسرها و حامیان مالی، همکار و شریکی با ثبات و قابل اعتماد و در مسیر رشد و تعالی نشان دهد و اعتماد اسپانسرها را برای همراهی با برند باشگاه و انتخاب باشگاه برای همکاری جلب کند. در نقطه مقابل، مدیران سطحی، غیر‌موجه و بی‌ثبات، ارزش‌ها و کارکردهای باشگاه ورزشی را در نظر اسپانسرها ضعیف و غیر‌قابل اعتماد می‌کنند.

آکادمی و مدارس ورزشی

دایر بودن آکادمی و مدرسه ورزشی در باشگاه، موید وجود برنامه علمی و پایدار و مدون و قابل اعتماد برای آینده باشگاه ورزشی است. خانواده ورزشکاران و مدرسان و استعدادیاب‌ها و کارکنانی که در این مدارس یا آکادمی‌ها حضور دارند خود مشتری و مصرف‌کننده محصولات اسپانسرها و ترویج‌دهنده آنها تلقی می‌شوند.

تاثیر ملی‌پوشان

این عامل موید قدرت و توان استعداد‌پروری باشگاه ورزشی و نشان‌دهنده ظرفیت و قابلیت قوی ستاره‌سازی در آن باشگاه است و این امید را می‌دهد که ستاره‌های ورزشی باشگاه در حال حاضر و در آینده هواداران و تماشاگران و رسانه‌های بیشتری را متوجه فعالیت‌ها و عملکرد باشگاه کنند و این امر در نهایت به معرفی و ترویج بیشتر برند و محصولات اسپانسرها می‌انجامد.

امکانات

برخورداری باشگاه ورزشی از استادیوم اختصاصی از یک‌سو خیال مدیران باشگاه ورزشی را برای هوادار‌سازی و جذب مخاطبان بیشتر آسوده می‌کند، زیرا آنان می‌دانند داشتن استادیوم اختصاصی و ثبات استقرار در یک محل، برنامه‌ریزی هواداران را برای تماشای مسابقه و آمد و رفت ممکن می‌کند. از سوی دیگر، این امکان را به باشگاه خواهد داد با واگذاری نام باشگاه و تبلیغات محیطی در استادیوم و افزایش درآمد بلیت‌فروشی و فروش محصولات و خدمات هواداری شرایط مناسب‌تری برای توسعه باشگاه فراهم کند.

برند و فعالیت سهامداران

شخصیت، ویژگی‌ها و حتی نوع و تعدد فعالیت سهامداران و مالکان باشگاه ورزشی می‌تواند در ارزش اسپانسرینگ باشگاه موثر شود. همان‌گونه که در مقام مقایسه نمی‌توان تفاوت‌های باشگاه‌های چلسی، منچستر‌یونایتد و منچستر‌سیتی انگلستان را از این جهت با یکدیگر و نیز با دیگر باشگاه‌های انگلیسی نادیده گرفت. ثبات، قدرت، رفتار و شخصیت مالک باشگاه ورزشی به‌طور مستقیم و موثری در قدرت و ارزش اسپانسرینگ باشگاه ورزشی موثر واقع می‌شود.

جایگاه هواداران

هواداران باشگاه ورزشی که ارزشمندترین سرمایه و آورده باشگاه تلقی می‌شوند از دیدگاه حامیان مالی باشگاه ورزشی، یعنی مشتری و مصرف‌کننده پر‌شور و وفادار. هواداران باشگاه ورزشی به دلیل علاقه به توسعه باشگاه، تاثیر اسپانسرهای باشگاه در توسعه و توانمندی باشگاه محبوب خود را درک می‌کنند، از این‌رو آنان در سطح بالاتر خودشان ترویج‌دهنده محصولات اسپانسرهای باشگاه خواهند بود.

نعیمه ظفر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها