معاون وزیر خارجه کشورمان گفته است: قرارداد فروش 32 تن آب سنگین اراک بین ایران و آمریکا امضا شده است.
کد خبر: ۸۹۸۲۱۲

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، پس از چهار ساعت نشست کمیسیون مشترک برجام و همچنین دیدارهای دوجانبه نمایندگان ایران و کشورهای 1+5 سیدعباس عراقچی، رئیس هیات مذاکره‌کننده کشورمان گفته طرف‌های اروپایی و آمریکایی تعهد کامل خودشان را بر اجرای بخش لغو تحریم‌ها در برجام مجددا اعلام کردند. در همین رابطه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی توضیح داده است:‌ برای فروش مازاد آب‌سنگین کشور با در نظر گرفتن مسائل راهبردی و اقتصادی و تجاری، کشورهای مختلف را بررسی کرده و با بعضی از آنها در مراحل نهایی مذاکرات هستیم. در همین رابطه روزنامه آمریکایی نیوز سنتینل نوشته است: آزمایشگاه ملی «اوک ریج» از خرید آب سنگین واشنگتن از ایران منتفع می‌شود و می‌تواند برخی از نیازهای آمریکا را تامین کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش آمده است: توافق فروش آب سنگین به ارزش برآورد شده 6/8 میلیون دلار به ایران کمک خواهد کرد به تعهدات خود در زمینه کاهش ذخیره موادی که می‌توان برای ساخت سلاح از آنها استفاده کرد، عمل کند. همزمان الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از توافق فروش آب سنگین اراک به عنوان فرصتی برای رفع نیازهای داخلی آمریکا و در عین حال کمک به ایران برای اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش یاد کرد. به گفته وی، محصول فروخته شده حاوی مواد رادیواکتیو نیست و در نتیجه خطرات امنیتی را در پی نخواهد داشت. وی افزود: انتظار داریم آب سنگین هفته آینده به آمریکا تحویل داده شود. او در پاسخ به پرسشی درباره مبلغ پرداخت شده از سوی واشنگتن به ایران به‌ازای دریافت 32 تن آب سنگین، گفت که این مبلغ کمتر از ده میلیون دلار است. وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره نحوه پرداخت پول آب سنگین فروخته‌شده، گفته است که پول خرید آب سنگین ایران را از طریق یک کشور ثالث به ایران پرداخت خواهد کرد.

خشم جمهوریخواهان از خرید آب سنگین اراک

با وجود اقدام دولت آمریکا در خرید آب سنگین اراک از ایران، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از توافق خرید آب سنگین ایران از سوی آمریکا انتقاد کرده است. به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، او در اظهاراتی خصمانه مدعی شد که این خرید، امتیاز بی‌سابقه دیگری برای بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان است. همچنین به گزارش شبکه سی.ان.ان، اد رویس، رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا نیز در بیانیه‌ای مدعی شده که کابینه اوباما پول بیشتری را به ایران می‌دهد و این معامله ایران را تشویق می‌کند تا آب‌سنگین بیشتری برای فروش در بازار بین‌المللی با مهر تصویب آمریکا تولید کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها