باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا قرار است ماه آینده پس از نشست گروه هفت از هیروشیما دیدن کند.
کد خبر: ۸۹۷۶۸۹
اوباما از هیروشیما دیدن می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین، روزنامه «نیکِی» ژاپن جمعه (3 اردیبهشت) به نقل از یکی از مقام‌های امریکایی که خواست نامش فاش نشود، گزارش کرد واشنگتن قصد دارد پیشنهاد سفر اوباما به ژاپن در تاریخ 7 خرداد (27 می) را با توکیو مطرح کند.

مقام‌های ژاپن تا کنون درباره این خبر اظهار نظر نکرده‌اند.

رسانه‌های امریکایی نیز پیش از این به نقل از مقام‌های دولتی اعلام کردند رئیس جمهور این کشور قصد دارد به هیروشیما سفر کند.

چنانچه این سفر محقق شود، این نخستین بار است که یکی از روسای جمهور امریکا در زمان تصدی این سمت از هیروشیما دیدار کرده است.

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا نیز ماه گذشته در اقدامی تاریخی از پارک و موزه یادبود صلح هیروشیما در ژاپن دیدار کرد.

او که فروردین‌ماه برای شرکت در نشست وزرای خارجه گروه هفت راهی هیروشیما شده بود، تنها مقام ارشد امریکایی است که تا کنون از این مکان دیدار کرده است.

در این پارک ساختمان مخروبه گنبدی شکلی قرار دارد که بر اثر حمله اتمی امریکا سوخته و اکنون به موزه تبدیل شده است.

کری در این دیدار این موزه را «خیره‌کننده و دردآور» توصیف کرد و افزود این مکان به همه یادآوری می‌کند برای داشتن جهانی عاری از تسلیحات اتمی تلاش کنیم.

سفر کری در حالی انجام شده است که یک دیپلمات امریکایی پیشتر اعلام کرده بود وزیر خارجه امریکا به خاطر حمله هیروشیما و رنجی که مردمِ آن متحمل شده‌اند اندوهگین است، اما از این بابت عذرخواهی نخواهد کرد.

ارتش امریکا صبح روز ۶ اوت ۱۹۴۵ (15 مرداد 1324) با بمباران اتمی هیروشیما جان دست کم ۱۴۰ هزار نفر را گرفت. بمب اتمی دیگری نیز سه روز بعد شهر ناگازاکی را هدف قرار داد که باعث کشته شدن دست کم 80 هزار نفر دیگر شد.

بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی در جریان جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن، رئیس جمهور وقت امریکا انجام شد. این حمله، که تنها حمله اتمی جهان محسوب می‌شود، علاوه بر کشتن حدود 220 هزار نفر که عمدتا غیرنظامی بودند، هیروشیما و ناگازاکی را با خاک یکسان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها