در پی کارشکنی عربستان در نشست فریز نفتی، این نشست به نتیجه نرسید و 16 کشور تولیدکننده نفت نتوانستند بر سر ایجاد محدودیت در عرضه نفت به توافق برسند.
کد خبر: ۸۹۶۹۹۹

به گفته وزیر انرژی روسیه، این توافق به‌دلیل درخواست غیرمنطقی عربستان برای پیوستن ایران به این طرح شکست خورد زیرا ایران در نشست غایب بود.

عربستان در پیش‌نویس طرح فریز نفتی که پیش از نشست تهیه شده بود با ایجاد محدودیت در تولید خود موافقت کرد، اما با حضور وزرا و نمایندگان کشورها در دوحه خواستار ایجاد اصلاحاتی در این پیش‌نویس شد.

وزیر نفت عربستان تاکید کرد: بندی در این پیش‌نویس گنجانده شود و بر لزوم مشارکت همه کشورهای عضو اوپک از جمله ایران در طرح فریز تاکید شود. پیشتر ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور گفته بود اگر ایران حاضر به محدود کردن تولید نفت خود نشود عربستان نیز چنین محدودیتی را بر تولید خود نخواهد پذیرفت. بر این اساس مذاکرات بین کشورهای شرکت‌کننده به درازا کشید و با وجود ساعت‌ها بحث هیچ توافقی حاصل نشد.

مقامات سعودی در حالی خواستار مشارکت ایران در این طرح شدند که پیشتر با حضور نماینده ایران در نشست دوحه به دلیل تاکید ایران بر بازپس‌گیری سهم خود از بازار مخالفت کرده بودند. به عقیده تحلیلگران عربستان در نشست دوحه بیش از آن که به فکر تقویت قیمت نفت باشد، درصدد استفاده از این نشست برای صدور بیانیه‌ای علیه ایران بود.

مقامات سعودی نتوانستند دعوای دیپلماتیک و رقابت منطقه‌ای خود با ایران را از این نشست دور نگه دارند و اصرار آنها بر گنجاندن بندی مرتبط با ایران در طرح فریز به شکست آن منجر شد.

رژیم آل سعود متهم اصلی سقوط قیمت نفت به یک‌سوم از سال 2012 به این طرف است. این رژیم در سیاست تحریم نفتی غرب علیه ایران که با هدف کاهش درآمدهای نفتی ایران اتخاذ شد، نقش قابل توجهی داشت و با افزایش عرضه نفت در بازار از یک سو سهم ایران را تصاحب کرد و از سوی دیگر با دامن زدن به مازاد عرضه، باعث کاهش بیش از پیش قیمت نفت شد.

ایران معتقد است پیش از پیوستن به طرح فریز نفتی کشورهایی که سهم این کشور را تصاحب کرده‌اند باید تولید خود را کاهش دهند و امکان افزایش صادرات نفت ایران به رقم قبل از تحریم‌ها را فراهم کنند. ایران پیش از تحریم‌ها بیش از 5‌/‌2 میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کرد.

«فریز» یعنی «تحریم» دوباره نفت ایران

در همین حال، وزیر نفت کشورمان از اجرای طرح «فریز» به عنوان تحریم جدید نفت ایران در دوره پساتحریم یاد کرد و گفت: با لغو تحریم ایران، برخی کشورها جوسازی را آغاز کرده‌اند درحالی که اقدام این کشورها «توهم» است.

به گزارش مهر، بیژن نامدار زنگنه در یک گفت‌وگوی رادیویی در واکنش به شکست مذاکرات فریز نفتی دوحه قطر، افزود: برخی کشورهای تولیدکننده نفت از ابتدا با لغو تحریم ایران مخالف بودند و در این راستا تلاش کردند قیمت‌های نفت را پایین بیاورند. وزیر نفت با اعلام این‌که این کشورها با پایین نگه داشتن قیمت نفت سعی کرده‌اند به ایران فشار بیاورند، تصریح کرد: با اقدامات این کشورها بازار نفت اشباع شده و عدم تعادل در بازار به حدود دو میلیون بشکه نفت در روز رسیده است. وی با تاکید بر این‌که با افزایش عرضه نفت این کشورها در حالی بازار نفت بی‌ثبات شده که هیچ‌گونه نیازی به این افزایش تولید نداشته، گفت: به عبارت دیگر، این کشورها می‌خواهند با لغو تحریم‌های ایران و با جوسازی بین تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان افکار عمومی را منحرف کنند.

این مقام مسئول با بیان این‌که خود این کشورها عامل بی‌ثباتی در بازار نفت بودند، تبیین کرد: این کشورها می‌خواهند ایران را به بی‌ثباتی در بازار نفت متهم کنند در حالی‌ که ایران هیچ‌گونه نقشی در بی‌ثباتی بازار نفت نداشته است.

زنگنه با بیان این‌که تحریم‌های نفتی جمهوری اسلامی ایران پس از ماه‌ها و سال‌ها مذاکره و گفت‌وگو لغو شده است، افزود: با وجود این، برخی کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت می‌خواهند تولید نفتی ایران را مطابق با تولید ژانویه 2016 میلادی فریز کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها