در ادامه اعتراضات ماه گذشته، صبح دیروز گروهی از ساکنان بغداد با حضور در میدان التحریر وکراده مریم (خیابان منتهی به منطقه سبز امنیتی) تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی خواستار تسریع اصلاحات واقعی و فراگیر شدند. این در حالی است که رایزنی‌ها و جلسات فوق‌العاده میان جریان‌های سیاسی برای تشکیل یک دولت تکنوکرات ادامه دارد.
کد خبر: ۸۹۶۵۹۶

به گزارش ایرنا، تظاهرکنندگان پرچم و دستنوشته‌هایی با مضامین متفاوت حمل می‌کردند که در آن بر خواسته‌های خود از جمله مبارزه با فساد، تغییرات حکومتی و تشکیل دولت تکنوکرات تاکید شده بود.

تجمع‌کنندگان همچنین درشعارهای خود از تحصن برخی نمایندگان در پارلمان عراق که از روز سه‌شنبه گذشته شروع شده است، حمایت کردند. آنها همچنین خواستار خلع رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، به دنبال برکناری رئیس پارلمان بودند.

نمایندگان تحصن‌کننده در صحن پارلمان عراق، پنجشنبه گذشته پس از یک رای‌گیری اعلام کردند با 172 رای سلیم الجبوری و دو معاون وی را برکنار کرده‌اند، موضوعی که برخی دیگر از جریان‌های سیاسی عراق آن را نپذیرفتند. روز شنبه قرار بود نمایندگان اعتصابی رئیس و اعضای هیات رئیسه پارلمان را انتخاب کنند که به دلیل نرسیدن به حد نصاب، جلسه تشکیل نشد. با این حال روز گذشته سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق گفت بزودی نشست پارلمان برگزار شده و درباره کابینه جدید عراق رای‌گیری خواهد شد.

وی در سخنانی اظهار کرد: بدون وجود دولتی قوی نمی‌توان از مشکلات جاری در کشور عبور و بر آنها غلبه کرد. وی افزود: در روزهای آینده شاهد برگزاری نشست پارلمان با حضور همه نمایندگان خواهیم بود.

در پی تجمع دیروز معترضان در میدان التحریر، بار دیگر تدابیر امنیتی و ترافیکی در مرکز بغداد اجرا و خیابان‌های منتهی به منطقه بویژه دروازه منطقه سبز و پل جمهوری روی تردد خودروها بسته شد.

همچنین ورودی برخی خیابان‌های منتهی به التحریر نیز با دیوارهای بتنی مسدود شد. این منطقه تا پیش از تحصن مقتدی صدر در ماه گذشته میلادی، مشمول تدابیر سخت امنیتی بود و نیروهای امنیتی، اجازه عبور تظاهرکنندگان از دو پل جمهوری و سنک را نمی‌دادند.

برخی منابع محلی بر این باورند که تظاهرات دیروز در پی فراخوان و بیانیه مقتدی صدر و دعوت مردم از طریق مساجد بویژه در شهرک صدر سازماندهی شد. پیش‌بینی می‌شود این تظاهرات طی روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها