رهبر معظم انقلاب در دیدار نخست‌وزیر ایتالیا:

مشکل رفت‌وآمدهای اروپایی‌ها محسوس نبودن نتایج مذاکرات است

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار آقای «متئو رنتسی» نخست‌وزیر ایتالیا با اشاره به روابط خوب دو کشور در گذشته و استقبال از افزایش همکاری‌ها، مشکل و ضعف رفت‌وآمدهای اخیر هیات‌های اروپایی به ایران را محسوس نبودن نتایج عملی مذاکرات خواندند و خاطرنشان کردند: نگاه ما در همکاری با ایتالیا و دولت شما، نگاهی متفاوت و مثبت است و امیدواریم این سفر نیز در جهت تقویت همین دیدگاه باشد.
کد خبر: ۸۹۵۲۲۵

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رفتار ایتالیا را در دوران اِعمال تحریم‌های تحمیلی علیه ایران، منطقی‌تر از برخی کشورهای غربی برشمردند و گفتند: جمهوری اسلامی از پیشرفت روابط با ایتالیا در زمینه‌های مختلف بویژه در بخش همکاری‌های اقتصادی استقبال می‌کند.

رهبر انقلاب، مساله مهم در رفت‌وآمد و مذاکرات خارجی را عملیاتی و اجرایی شدن توافقات خواندند و خاطرنشان کردند: بعضی دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی در رفت‌وآمد به ایران و مذاکره هستند اما محصول این مذاکرات تاکنون محسوس نبوده است!

رهبر انقلاب افزودند: عده‌ای تقصیر این مساله را به گردن آمریکایی‌ها می‌اندازند که با توجه به سابقه و رفتار آنها این ارزیابی قابل قبول به نظر می‌رسد، همچنان که اکنون نیز در اجرای تعهدات خود در مذاکرات هسته‌ای آنچنان که باید، عمل نمی‌کنند و با اظهارات و اقداماتشان، طرف‌های مقابل را از همکاری با ایران می‌ترسانند.

نگاه ایران به ایتالیا خوشبینانه است

رهبر انقلاب، با اشاره به اولین سفر اروپایی آقای روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به ایتالیا، نگاه ایران به ایتالیا را نگاهی مثبت و خوشبینانه خواندند و افزودند: البته ما این نگاه مثبت را به برخی کشورهای اروپایی نداریم، زیرا نگاه آنها فقط به آمریکاست تا طبق دیکته او عمل کنند.

ایشان مبارزه با تروریسم را موضوع دیگری در همکاری‌های دو کشور دانستند و گفتند: تعدادی از کشور‌های اروپایی از بعضی گروه‌‌های خشن تروریستی تا مدت‌ها حمایت می‌کردند و امروز موج خطرناک و فراگیر تروریسم به اروپا نیز رسیده است. حضرت آیت الله خامنه‌ای کمک‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا به گروه‌های تروریستی را از موانع حل مسئله تروریسم برشمردند و افزودند: اخبار مستند و دقیقی از کمک‌های آمریکا به داعش و برخی گروه‌های تررویستی دیگر وجود دارد و همین حالا هم که ائتلاف ضدداعش تشکیل داده‌اند، برخی دستگاه‌های آمریکایی به‌شکل دیگری در حال کمک به داعش هستند. رهبر انقلاب با تائید اظهارات نخست‌وزیر ایتالیا در خصوص «مبارزه فرهنگی با تروریسم در کنار مبارزه نظامی و مالی» خاطرنشان کردند: دستگاه‌های عظیم تبلیغاتی در دنیا که تحت سلطه سیاستمداران غربی هستند، به بهانه اقدامات عده‌ای شرور و تروریست، اسلام ستیزی به راه می‌اندازند و توطئه‌های پشت پرده سیاسی، کار را در مبارزه فرهنگی مشکل می‌کند.

نگاه مشترک ایران و ایتالیا به مبارزه با داعش

در این دیدار که آقای روحانی رئیس جمهور نیز حضور داشت، آقای «متئو رنتسی» نخست وزیر ایتالیا گفت: در ملاقات‌های امروز درباره مسائل مهمی بویژه موضوعات اقتصادی صحبت کردیم و باید سازوکارهای اقتصادی و مالی را اصلاح و تقویت کنیم.

آقای رنتسی گفت: اراده ایتالیا کاملاً در جهت احترام به توافقات قرار دارد و بر همین اساس معتقدیم که با توافق هسته ای باید تحریم‌ها علیه ایران برداشته شود و ما نیز نگران نبوده و مصمم هستیم که بر طبق قولی که داده‌ایم، عمل ‌کنیم. آقای رنتسی در ادامه با اشاره به گسترش دامنه تروریسم به اروپا، راه مقابله با آن را ریشه‌کنی نظامی سازمان‌های تروریستی و قطع منابع مالی آنان در فروش نفت و آثار باستانی خواند و گفت: ریشه‌کنی داعش برای ما در اولویت قرار دارد و خرسندیم که در این زمینه نظرات مشترکی با ایران داریم. نخست وزیر ایتالیا با ابراز تاسف از تخریب وجهه اسلام به بهانه تروریسم، گفت: امروز وقتی اقدامی تروریستی در اروپا انجام می‌شود، بعضی مسئولان به‌جای محکوم کردن تروریسم، اسلام را محکوم می‌کنند و مثلاً نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تبلیغات خود ادعا می‌کند مقصر مسئله تروریسم، اسلام است! آقای رنتسی، کار فرهنگی را بخش دیگری از مبارزه با تروریسم دانست و افزود: ما باید نشان دهیم که ادیان در پی صلح، گفت‌وگو و همزیستی مسالمت‌آمیز بشر هستند و اقتدار و نقش جنابعالی به‌عنوان رهبر عالی جهان اسلام در ترویج این نگاه، بسیار حائز اهمیت است.

امضای 36 سند در 3 ماه گذشته

همچنین رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار نخست‌وزیر ایتالیا، امضای 36 سند همکاری میان ایران و ایتالیا طی سه ماه اخیر را بیانگر اراده مستحکم دو کشور برای توسعه همکاری‌ها و روابط خواند و تاکید کرد: سفر نخست‌وزیر ایتالیا به تهران آغاز مهمی برای حرکت و توسعه روابط تهران ـ رم در زمینه‌های مختلف اقتصادی، علمی، فناوری، گردشگری و نیز هماهنگی و رایزنی در مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.

روحانی که پس از مراسم امضای هفت یادداشت تفاهم و موافقت‌نامه همکاری میان تهران ـ رم در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای روابط خود با ایتالیا اهمیت زیادی قائل است و مواضع رم در دوران سخت تحریم‌ها نیز موضعی متعادل در مقایسه با برخی دیگر از کشورها بود. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: گرچه ایتالیا در مذاکرات 1+5 حضور نداشت، اما با انتخاب خانم موگرینی، سهم و نقش خود را در موفقیت این مذاکرات ایفا کرد. روحانی با اشاره به انتخاب ایتالیا به عنوان اولین مقصد سفر اروپایی خود پس از اجرایی شدن برجام و پایان تحریم‌ها گفت: سفرمن به رم و سفر نخست‌وزیر ایتالیا به تهران طی سه ماه گذشته، بیانگر این پیام روشن است که دو دولت برای توسعه روابط در زمینه‌های مختلف اراده مستحکمی دارند. وی گفت: دو کشور در زمینه صنعت، حمل و نقل، گردشگری، علم و فناوری و در دیگر زمینه‌های اقتصادی تفاهمات و اسناد خوبی در گذشته به امضا رسانده اند و امروز باید برای اجرایی شدن آنها، گام‌های موثری برداشته شود.

ایتالیا کشوری پیشران برای توسعه ارتباط با ایران

روحانی با اظهار خرسندی از این‌که ایتالیا در میان کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان کشوری پیشران برای توسعه روابط با ایران پیشگام شده است، اظهارکرد: قبل از تحریم‌ها، ایتالیا به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رفت و امروز هم می‌تواند این جایگاه خود را بار دیگر به‌دست آورد. رئیس‌جمهور با اشاره به توسعه روابط تهران ـ رم در زمینه‌های علمی، دانشگاهی، فناوری، فرهنگی و هنری خاطرنشان کرد: مصمم هستیم همکارهای مشترک خود را بویژه در زمینه گردشگری و تقویت روابط دو ملت، توسعه و تعمیق بخشیم.

ادیان آسمانی ارتباطی با تروریسم ندارند

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود رایزنی با طرف ایتالیایی برای مبارزه با اسلام‌هراسی را مورد اشاره قرار داد و گفت: ضرورت دارد که دنیا بداند ادیان آسمانی از‌جمله اسلام، هیچ ارتباطی با ترور و تروریسم ندارند و همه ادیان آسمانی پیام‌آور صلح، دوستی و همزیستی مسالمت‌آمیز بین انسان‌ها هستند. رئیس‌‌جمهور خاطرنشان کرد: در جریان مذاکرات خود قرابت مسیحیت و اسلام و تنفر هر دو دین از تروریسم، مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد همکاری‌های دو کشور در این زمینه شروع و ادامه یابد.

روحانی گفت: معضلات کشورهای منطقه از جمله افغانستان، ‌یمن، عراق، سوریه، لبنان و لیبی از موضوعات دیگری بود که در جریان مذاکرات مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر رایزنی و هماهنگی بیشتر دو کشور برای حل و فصل معضلات منطقه تاکید شد.

فرازی تاریخی از روابط تهران ـ رم

متئو رنتسی، نخست‌وزیر ایتالیا نیز در این نشست مشترک مطبوعاتی با بیان این‌که همواره روابطی مبتنی بر دوستی بی شائبه میان ملت‌ها و دولت‌های دو کشور جریان داشته است، تصریح کرد: دوره جدید روابط ایران و ایتالیا، فرازی تاریخی از روابط دو کشور است. وی روابط دو کشور را عمیق و دوستانه خواند و افزود: سابقه مثبت روابط دو کشور، مبنای بسیار موثری برای ارتقای هر چه بیشتر سطح تعاملات و همکاری‌های دو طرف در عرصه‌های مختلف است. نخست‌وزیر ایتالیا با اشاره به این‌که توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 بر محور اعتماد متقابل شکل گرفت، اظهارکرد: وجود و افزایش این اعتماد متقابل، بستر مناسبی برای گسترش و تثبیت روابط اقتصادی و همکاری‌ها در سطوح مختلف است. رنتسی با تاکید بر این‌که ارتباطات اقتصادی و بازرگانی با ایران باید در اسرع وقت شکل گیرد، عنوان کرد: بنا‌نهادن پایه‌های استوار در روابط اقتصادی، نیازمند نقش آفرینی بانک‌ها و موسسات مالی و بیمه است و امروز نمایندگان بانک‌ها، موسسات مالی و بیمه ایتالیا در سفر به تهران همراه ما هستند تا این مقدمات را فراهم کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها