در چهارمین روز از هفته هنر انقلاب اسلامی، جمعی از هنرمندان انقلاب و مدیران حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برای دیدار با مراجع عظام تقلید راهی قم شدند. در این سفر ابتدا هنرمندان پس از زیارت حرم حضرت معصومه(س) در بیت آیت‌الله فاضل ‌لنکرانی حضور یافتند و پس از اقامه نماز جماعت به امامت آیت‌الله جوادی آملی، هنرمندان و مدیران حوزه هنری به دیدار این مرجع تقلید رفتند که ایشان به تبیین نکاتی درباره هنر متعهد، هنر قرآنی و ریشه‌های آن در ادبیات کلاسیک ایران پرداختند.
کد خبر: ۸۹۵۱۰۴

به گزارش ستاد خبری هفته هنر انقلاب اسلامی، در این دیدار آیت‌الله جوادی آملی با تسلیت سالروز شهادت امام هادی(ع) در تعریف هنر از دیدگاه قرآن گفت: قرآن کریم جهان را با هنر و زیبایی بررسی کرده است و چنین می‌فرماید که خداوند جهان را زیبا ساخته است. اگر عینک هنری روی چشم بگذاریم همه چیز را زیبا می‌بینیم. برخی که بین زن و مرد تفاوتی قائل نیستند به بیراهه می‌روند. حقیقت انسان به جان اوست. جان نه مذکر است، نه مونث. هنر، زن و مرد، شرقی و غربی و نو و کهنه ندارد و کسانی که بلنداندیش باشند به مرحله متعالی آن می‌رسند.

وی ادامه داد: هنر آن است که انسان در مصاف مرگ، مرگ را بمیراند. افراد بسیاری در عرصه شعر حضور داشتند و برخی از این اشعار جاودانه شد. مولوی و حافظ به‌اندازه‌ای معقول را تنزل دادند که به قوه تخیل بیاید و از مسیر صحیح به حس انتقال دادند. هنر آن است که انسان، معقول داشته باشد و از مسیر صحیح آن را تحویل حس داده و سپس آن را به جامعه هنر انتقال دهد. اگر دست ادیبی پر باشد و معقول و ذوق هنری در او نهفته باشد، آن را در حد فکر و خیال می‌آورد و این گونه است که سینما، بازی و بازیگری نیست بلکه تبدیل به درس حکمت می‌شود. لعب را از این جهت بازی نامیدند که کسی را سیر نمی‌کند.

این فقیه اندیشمند با اشاره به داستان سیمرغ عطار نیشابوری عنوان کرد: این داستان می‌تواند توحید را در قالب هنر بخوبی ترسیم کند. برخی نقاش خوبی هستند و معقول را با ترسیم کردن،خوب نشان می‌دهند. برخی خواننده خوبی هستند و معقول را به گوش می‌رسانند و خواننده‌ای که شعر را خوب می‌خواند هم لذت سامعه و هم عاقله را برطرف می‌کند، همچنان که شعر خوب نیاز عاقله و شنوایی را تامین می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی افزود: مولوی می‌گوید هنر در عرفان است، نه حکمت و فلسفه. اگر در محدوده هنر بودیم و توانستیم جامعه را پرنیانی کنیم، این تبدیل به هنر می‌شود و آن را محسوس کردیم، اما اگر متخیل را محسوس کردیم، تبدیل به بازی می‌شود.

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: اگر انسان بتواند واقعیت و حقیقت را ببیند، هنرمند است. امام رضا(ع) می‌فرمایند: «یکدیگر را ترک نکنیم و به دیدار هم برویم، زیرا وقتی کنار یکدیگر قرار می‌گیرید، احادیث ما را نقل خواهید کرد.»

در این دیدار محسن مومنی‌شریف هم گفت: بهانه حضور ما به مناسبت هفته هنر انقلاب و در سالروز شهادت شهید آوینی است و هدف ما این است که تعاملی نسبت به دستاوردهای هنر انقلاب داشته باشیم و بتوانیم به اهدافمان برسیم، هرچند در حوزه‌های دیگر به کارنامه انقلاب اسلامی نگاه می‌شود، اما درباره هنر کار ما تاسیسی بوده است.

مومنی شریف ادامه داد: افرادی که در تاریخ هنر تحقیق کرده‌اند، معتقدند که گونه‌های مختلف هنر برای مناسک دینی ایجاد شده است. طی این چند سال بین دین و هنر، فاصله‌ای ایجاد شده که حتی در مواردی نیز در تقابل با هنر قرار گرفته است. انقلاب اسلامی فرصتی به وجود آورد و امروز شاهد مکتب ادبی ـ هنری انقلاب اسلامی هستیم که نوع نگاهمان را به هستی و آینده متفاوت می‌کند. در آثاری که با این دیدگاه تولید می‌شود، چنین نگاهی دیده خواهد شد. خوشبختانه در کنار پیشکسوتان، نسل قابل توجهی از جوانان حرفه‌ای با پایه‌های محکم اعتقادی به پیش می‌روند و امیدوارم بتوانیم از این راه پرپیچ وخم و پر لغزش بدرستی عبور کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها