jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۸۹۵۰۱۳ ۲۵ فروردين ۱۳۹۵  |  ۰۹:۰۰

دیروز مجلس در حالی به عدم حذف کارت سوخت از جایگاههای بنزین رای داد که مسوولان نفتی و فعالان این عرصه براین باورند که وجود کارت سوخت بنزین در شرایط فعلی که سهمیه های بنزین برداشته شده و قیمت بنزین فاصله قیمتی با کشورهای همجوار ندارد ضروری نیست .

موافقان و مخالفان حذف کارت سوخت چه می گویند؟

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، چندی پیش وزیر نفت با حضور در کمیسیون انرژی نظر مثبت خودرا با حذف کارت بنزین اعلام و اظهار کرده بود :کارت سوخت برای وسایل نقلیه بنزینی در صورتی که حذف شود، مشکلی را ایجاد نمی‌کند اما در مورد کامیون‌ها که سوخت گازوئیلی دارند استفاده از این کارت‌ها ادامه خواهد داشت . در مورد کارت سوخت وزیر نفت نظرش بر این بود فاصله قیمتی بنزین در داخل کشور با کشورهای همسایه خیلی زیاد نیست لذا مشکلی را به لحاظ قاچاق ایجاد نمی‌کند در نتیجه ادامه این طرح جز به زحمت انداختن مردم فایده دیگری ندارد.

اما در مورد سوخت گازوئیلی نیز این بحث مطرح شد که فاصله قیمت ها بیشتر است و باید کارت ها ادامه یابد و سهمیه سوخت کامیون ها نیز بر اساس بارنامه و میزان مقصد تعیین شود.

اما برخی از نمایندگان مجلس نظر دیگری در این باره دارند احمد توکلی عضو کمیسیون برنامه،‌بودجه و محاسبات مجلس براین باوراست که شفافیت در اقتصاد به کاهش مفاسد کمک می کند و از آنجائیکه سوخت یک امر سرنوشت‌ساز در اقتصاد بوده اگر بتوانیم مصرف آن را در بنزین کم کرده و در گازوئیل به شکل صحیحی مدیریت کنیم به کاهش آلایندگی و ترافیک کمک کرده ایم.

وی افزود: با هدفمند کردن مصرف سوخت بهره وری افزایش یافته از این رو کارت سوخت کمک بسیار بزرگی به کشور در جهت مدیریت اقتصادی می کند. به گفته توکلی سوخت بهترین اطلاعات را در اختیار نیروی انتظامی و دستگاه های امنیتی قرار می دهد وبا وجود کارت سوخت ، پرمصرف ها به سادگی شناخته می شوند. همچنین می توان به بسیاری از اطلاعات از جمله سن خودرو و مالک آن دسترسی پیدا کرد از این رو تداوم استفاده از آن ضروری است.

قاسم خورشیدی مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق سوخت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با تاکید بر ضرورت نگهداری و صیانت از سامانه هوشمند کارت سوخت، از ارائه پیشنهاد این ستاد به دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین برای کارت های سوخت جایگاه داران خودروهای فاقد کارت سوخت خبر داد که دولت باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند .

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت و گویی اعلام کرد : اگر تاکید دولت بر بقای سامانه هوشمند سوخت باشد باید تعداد کارت‌های سوخت در اختیار جایگاه‌داران محدود شود و کاهش یابد که اگر عده ای بنا به هر دلیل کارت سوخت خودروی خود را ندارند، سوخت خود را از جایگاه‌ها و پمپ‌های خاصی دریافت کنند که این کار در راستای پاداش به مصرف‌کنندگانی است که رفتار شفافی دارند.

وی همچنین تاکید کرد: به عنوان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقدیم در دنیایی که همه مطالبه شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی را داریم و فساد اقتصادی موجود در بخش‌های مختلف را ناشی از عدم شفافیت می‌دانیم، سامانه‌ای که موجب شفاف‌شدن عرضه بنزین شده را نباید به راحتی حذف کنیم.

ذهنیت جلوگیری از قاچاق با کارت اشتباه است

با وجود نظرموافق برخی دستگاهها و نهادها برای حفظ کارتهای سوخت اما رییس جایگاهداران سوخت کشور با نظر وزیر نفت موافق است .

ناصر رییسی فرد در این باره به جام جم آنلاین گفت : کارتهای سوخت به نظر ما هم باید جمع شودچون جزء ایجاد مزاحمت و ایجاد تنش و اتهامات واهی نتیجه ای ندارد.

وی افزود :پیشنهاد مشخص ما این است که از این تجهیزات گران قیمتی که آقایان استناد می کنند سامانه هوشمند دارد استفاده بهینه ببرند و در توسعه تجارت الکترونیک و پول الکترونیک استفاده کنند . همه دیتا ها موجود است بنابراین اگرپوزهای روی تلمبه ها تعویض وتبدیل به قابلیتی شود که در شبکه شتاب کشور قابل خواندن باشد همه این چالش ها کم می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با حذف کارت سوخت امکان آمار گیری از دریافت بنزین دچار مشکل نمی شود گفت :به هیچ وجه؛برای انکه بهترین نقطه اخذ آمار از مصرف بنزین انبارهای شرکت نفت هستند خریدی که ما انجام می دهیم ،همه روزه برای ما ارسال می شود و ما در جایگاهها عرضه می کنیم .

رییسی فرد در پاسخ به این سوال که کارت های سوخت تا چه حد توانسته از قاچاق بنزین جلوگیری کند گفت : متاسفانه این چیزی که در ذهن ها جا انداختند که کارت سوخت جلوی قاچاق را می گیرد بسیار اشتباه است چرا که شما در خبرها و گزارشات تصویری دیدید بیشترین سخت گیریی ها درزمانی بود که کارت سوخت وجود نداشت و سوخت با تانکر قاچاق می شد و اگر فردی می خواست از یک مبدا و انباری سوخت را قاچاق کند باید از مراحل و ایستگاهها ی مختلف عبور می کرد تا به مرز برسد امااز زماینکه که عرضه سوخت با کارت شد قاچاقچی خیلی راحت در جاهایی که کارت اضافه است کارتها را می گیرد و در مسیری که می رود در دبه های 60 لیتری ریخته واز طریق کاروانهایی که از مرز رد می شوند عبورمی دهد .

وی افزود :ضمن آنکه با توجه به افزایش قیمت بنزین و هماهنگ شدن آن با قیمت بنزین در کشورهای همجوار دیگر انگیزه ای برای قاچاق آن باقی نمی ماند .

سیما رادمنش- جام جم آنلاین

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی در جام جم آنلاین نوشت: دولت آقای روحانی از لحاظ تفکر دو دولت کاملا متفاوت بودند ولی ما در حوزه اقتصاد شاهد سیاست هایی کاملا یکسان با آثار مشابه بودیم.

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در یادداشتی برای جام جم آنلاین درباره نفتکش های سوخت‌رسان ایران در حال ورود به آب‌های ونزوئلا، نوشت: در صورت مزاحمت برای نفتکش های ایران، هم در خلیج فارس هم در خارج از این حوزه توان پاسخگویی وجود دارد.

كرونا، نرخ ارز و آینده بورس

كرونا، نرخ ارز و آینده بورس

نقدینگی لجام‌گسیخته، قیمت سوخت (بنزین و گازوئیل) و نرخ ارز را شاید بتوان سه متغیر راهبردی در اقتصاد ایران دانست كه تغییر و تلاطم در هركدام به‌تنهایی می‌تواند سایر بخش‌های اقتصاد ایران را به‌شدت متأثر کند.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر