jamejamnashriyat
کد خبر: ۸۹۴۸۰۸   ۲۴ فروردين ۱۳۹۵  |  ۰۰:۰۱

با درنظر گرفتن جایگاه مهم برنج به عنوان محصولی استراتژیک لازم است هرگونه تغییر و تحول در میزان عرضه و تقاضای این کالا از سوی مسئولان و سیاستگذاران تنظیم بازار رصد شده و برای آن سیاستگذاری صحیح و منطقی صورت پذیرد، اما افزایش قیمت‌ برنج در یک فصل مشخص طی سنوات گذشته که هر ساله شاهد تکرار آن بوده‌ایم بیانگر ضعف و نبود سیاستگذاری صحیح در زمینه کنترل بازار است.

این درحالی است که با افزایش مقطعی یا پلکانی هرساله قیمت برنج، بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران صنفی با اظهارنظرهای متفاوتی سعی در به حاشیه راندن اصل موضوع داشته و به همین دلیل، معضل تنظیم عرضه و تقاضای برنج تاکنون ادامه یافته است. به عنوان مثال گاهی مسئولان وزارتخانه ذی‌ربط مقصر معرفی می‌شوند و در دوره‌ای حضور گسترده دلال‌ها عامل اصلی‌گرانی شناخته می‌شوند اما سوال اینجاست که آیا واقعا این روند، حرکت به سمت حاشیه و دور شدن از اصل مطلب نیست؟

همه قبول داریم هزینه‌های تولید در بخش‌های مختلف کاشت، داشت و برداشت برای کشاورزان افزایش یافته و همین نکته در کارخانه‌های تولیدی نیز کاملا مشهود است. پس اگر در دوره‌ای شیب صعودی ملایم قیمت‌ها را در بازار ایران تجربه کنیم شاید توجیه اقتصادی داشته باشد. اما این بار صعود یکباره نزدیک به 4000 تومان برای هرکیلوگرم برنج ایرانی نشان می‌دهد در این حوزه معضلی عمیق وجود دارد و باید برای جلوگیری از تکرار مجددش برنامه‌ای دقیق داشته باشیم.

از این رو لازم است امسال که تقریبا واکنش‌های منطقی‌تری نسبت به افزایش قیمت برنج می‌بینیم یکبار برای همیشه مشکل افزایش بهاره قیمت برنج را برطرف کرده و نقطه پایانی بر این سریال تکراری بزنیم. برای رسیدن به این مقصود لازم است نکات زیر را مدنظر داشته باشیم:

1. همواره واردات برنج‌های خارجی را در دوران برداشت محصول داخلی به صورتی محدود کنیم که حاصل دسترنج کشاورزان داخلی با ارقامی ناچیز خریداری نشود. به عنوان مثال بهترین فصل محدودیت واردات، خرداد تا پایان دی‌ماه است.

2. پس از اتمام فصل برداشت و تعیین آمار دقیق از تولید لازم است مسئولان و سیاستگذاران متناسب با نیاز پیش‌بینی شده بازار و در نظر گرفتن ذخایر استراتژیک مجوز برای واردات محصول با کیفیت خارجی صادر کنند.

3. از آنجا که هرگونه تغییر در روند و حجم واردات برنج تأثیر مستقیم و غیرقابل پیش‌بینی بر بازار داخلی کشورمان دارد به صورتی برنامه‌ریزی کنیم که بازار شایعه‌پردازی و سودجویی در این زمینه به حداقل خود رسیده و با استفاده از سیاست‌های میان‌مدت و بلند‌مدت، بستر کاملا شفافی در این زمینه تدارک ببینیم.

رحمت‌الله نوروزی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

محتوای موفق را در اوج تمام کنیم

موفق‌ترین محتواها را باید در اوج تمام کرد و نباید این‌طور باشد که آن‌قدر یک برنامه را ادامه دهند که بیننده یا شنونده، زده شود.

دو قطبی‌ های موهوم

دو قطبی‌ های موهوم

بداخلاقی در انتخابات‌ ها ریشه در رقابت‌های توهمی و خیال‌انگیز دارد. رقابت در فضای سیاسی ما برآمده از نزاعات دیو و دلبری است. در خیال و ذهن از یکی دیو می‌سازیم و از یکی دلبر.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

روزنامه بیشتر

پیشخوان

بیشتر