آرزوی بربادرفته دختران بدمینتون‌باز

دختران بدمینتون‌باز ایران جزو معدود تیم‌های بانوان بودند که نسبت به بخش مردان امید بیشتری برای کسب سهمیه المپیک 2016 ریو داشتند.
کد خبر: ۸۹۴۲۶۲

به گزارش جام بانوان، ثریا آقایی و نگین امیری‌پور دو بانوی بدمینتون‌باز کشورمان بودند که برای کسب سهمیه المپیک تلاش می‌کردند. قبل از مسابقه‌های انتخابی که به میزبانی زامبیا برگزار می‌شد همه چیز خوب پیش می‌رفت و امیدها به خصوص از طرف ثریا آقایی برای کسب سهمیه زیاد بود، اما مصدومیت او در فینال این رقابت‌ها همه چیز را تغییر داد تا جایی که فدراسیون یکباره تصمیم گرفت هیچ یک از ورزشکاران خود را چه در بخش مردان و چه در بخش زنان به رقابت‌های گزینشی المپیک اعزام نکند.

این تصمیم در کمیته فنی فدراسیون اتخاذ شد و فدراسیون بدون اطلاع قبلی، اسامی بدمینتون‌بازان را از فهرست مسابقه‌های کسب سهمیه خارج کرد که این موضوع مورد اعتراض ملی‌پوشان قرار گرفت. ثریا آقایی با 15800 امتیاز و نگین امیری‌پور با 10480 امتیاز در رده‌های صد‌و‌ششم و صد‌و‌چهلم دنیا قرار دارند. در بخش دو نفره نیز این دو با 17530 امتیاز 65 هستند. در بخش انفرادی 38 بدمینتون‌باز برتر و در بخش دونفره نیز 16 تیم برتر راهی المپیک می‌شوند. البته با توجه به این‌که از هرکشور فقط برای دو بدمینتون‌باز سهمیه بخش انفرادی را می‌گیرند، ورزشکاران با رنکینگ بالاتر هم شانس کسب سهمیه را دارند.

بهانه‌ای به نام شورای برون‌مرزی

به جز رقابت‌های قهرمانی آسیا فقط سه مسابقه دیگر برای کسب سهمیه المپیک باقی مانده با این حال فدراسیون تصمیم گرفته ملی‌پوشان دیگر در رقابت‌های انتخابی شرکت نکنند. یکی از دلایلی که فدراسیون مطرح کرده این است که شورای برون مرزی مخالف این اعزام‌ها است.

بهادر زکی‌زاده، دبیر فدراسیون درباره لغو اعزام‌ها به رقابت‌های انتخابی المپیک گفت: واقعیت این است که رنکینگ فدراسیون جهانی و وضعیت کسب سهمیه‌ها هفته به هفته اعلام می‌شود و ما با بررسی‌های دقیقی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم دیگر امکان کسب سهمیه وجود ندارد. ما تا الان باید بدمینتون‌بازانی در رده 80 تا 90 می‌داشتیم اما این موضوع صورت نگرفته ودر فاصله باقی‌مانده هم نمی‌توان به این هدف رسید. رقبای ما هم در مسابقه‌های گذشته نتایج خوبی گرفتند و فاصله زیادی را ایجاد کردند.

با توجه به این‌که از ابتدای اعزام تیم، به رقابت‌های گزینشی بیشتر هزینه‌ها را خود بدمینتون‌بازان متقبل شده‌اند فدراسیون دلیلی برای لغو اعزام‌ها به دلایل مالی ندارد. به نظر می‌رسد هر بدمینتون‌باز حدود 35 میلیون تومان برای حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک هزینه کرده است، با همین روال بدمینتون‌بازان می‌توانستند در سه مسابقه بعدی هم حضور داشته باشند. البته زکی‌زاده معتقد است این‌طور نبوده که همه هزینه‌ها بردوش ورزشکاران باشد: این‌که بگوییم تمام هزینه‌ها را بازیکنان انجام دادند درست نیست. فدراسیون در مقاطعی پشتیبان بازیکنان بود و اگر مقام داشتند صد درصد هزینه‌ها پرداخت شد.اگر بخواهم طرف بازیکنان را بگیرم باید بگویم 60 درصد هزینه‌ها را بازیکنان و 40 درصد را فدراسیون انجام داد. زمانی که ما به این نتیجه رسیدیم شانسی برای کسب سهمیه وجود ندارد، مجبور شدیم سیاستگذاری‌هایمان را تغییر بدهیم.

مسئولان فدراسیون اعلام کردند با توجه به این‌که شانسی برای کسب سهمیه المپیک نیست دلیلی برای اعزام تیم به رقابت‌های انتخابی نیست در حالی که می‌توان از همین رقابت‌ها برای آماده‌سازی جهت حضور موفق در بازی‌های آسیایی جاکارتای اندونزی استفاده کرد. تلاش یکساله بازیکنان به یک‌باره و بدون اطلاع آنها برباد رفت، در حالی که فدراسیون می‌توانست زودتر بررسی روند کسب ورودی را انجام بدهد تا بازیکنان زودتر تکلیف‌شان مشخص شود و دچار بی‌انگیزگی نشوند. او درباره این موضوع نیز گفت:هر سه ماه یک‌بار ما شرایط بازیکنان را بررسی می‌کردیم و به جایی رسیدیم که منطقی برخورد کردیم و دیدیم دیگر شانس کسب سهمیه نداریم. البته این به معنای این نیست که تیم به رقابت‌های بین‌المللی دیگری نمی‌رود؛ بلکه برای رقابت‌های کسب سهمیه این کار صورت نمی‌گیرد.

دبیر فدراسیون بدمینتون با بیان این‌که برنامه‌های خوبی برای حضور ملی‌پوشان ایران در رقابت‌های مهم آینده وجود دارد، گفت:‌ ما برنامه‌های خوبی برای بازی‌های آسیایی جاکارتا اندونزی و همچنین المپیک جوانان جهان در بوئنوس‌آیرس داریم. اگر از همین الان برای المپیک آینده برنامه‌ریزی کنیم، می‌توانیم به موفقیت برسیم. ما علاوه بر این‌که برای نفرات فعلی بزرگسالان برنامه‌ریزی داریم بلکه برای جوانان و نوجوانانمان نیز هدف داریم.

به هرترتیبی فدراسیون با تصمیم خود مبنی بر شرکت نکردن در مسابقات باقیمانده کسب سهمیه المپیک، مانع از این شد که تلاش یکساله بدمینتون‌بازان کشورمان در دو بخش مردان و زنان، نتیجه‌ای دربرداشته باشد.

شبنم روحی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها