فناوری پوشش رنگ «الکترولومینیسنت» به وسایل نقلیه قابلیت درخشندگی می‌بخشد

خودروهایی که می‌درخشند

اگر از تماشاچیان فیلم‌های علمی ـ تخیلی باشید، تصور این وضع نباید برایتان دشوار باشد. فرض کنید پشت فرمان یک خودروی پرسرعت نشسته‌اید و در حالی که هلیکوپتری از بالا تعقیب‌تان می‌کند، با تمام سرعت در مسیر حرکت می‌کنید.
کد خبر: ۸۹۱۸۴۰
خودروهایی که می‌درخشند

تپش قلبتان از شدت هیجان بالا رفته و نمود این واکنش هیجانی شما به‌عنوان راننده روی بدنه خودرو نیز قابل مشاهده است، آن هم به این ترتیب که یک نوار از باریکه‌های نور ـ که مدام جلو و عقب می‌رود ـ روی بدنه خودرو ظاهر می‌شود تا به ناظران در خیابان بفهماند در تعقیب و گریز هستید. یا مثلا فکرش را بکنید روی دوچرخه‌ای نشسته‌اید و حین عبور از خیابان ناگهان متوجه می‌شوید به خودروی مقابل بیش از حد نزدیک شده‌اید تا حدی که اگر نجنبید ممکن است تصادف کنید. اما هیچ تصادفی رخ نمی‌دهد، زیرا سر بزنگاه نوری سبز رنگ بدنه دوچرخه‌تان را روشن می‌کند تا به شما هشدار دهد فاصله ایمنی را رعایت کنید.

رنگی برای ایمنی خودروها

وجود وسایل نقلیه‌ای که بدنه آنها در مواقع خاص به درخشش درمی‌آید در حال حاضر مختص فیلم‌های علمی ـ تخیلی است. این در حالی است که شرکت آمریکایی لومیلُر توانسته با بهره‌گیری از فناوری پوشش الکترولومینیسنت یک نوع چرخ نوردهنده تولید کند تا ثابت شود اجرای این ایده در واقعیت هم چندان دور از ذهن نیست. الکترولومینیسنت به انتشار نور در پاسخ به عبور یک جریان مغناطیسی یا یک میدان مغناطیسی قوی گفته می‌شود. این فناوری شیوه روشنایی منازل را در آینده تغییر خواهد داد و چنانچه در ساخت وسایل نقلیه نیز اعمال شود، این مزیت را به همراه خواهد داشت که با روشن شدن بدنه وسیله نقلیه هنگام موقعیت‌های در آستانه خطر، راننده می‌تواند در سریع‌ترین زمان از وقوع حادثه جلوگیری کند و رانندگان مجاور نیز حتی اگر متوجه آن وسیله نبوده‌اند با مشاهده نوری که از بدنه آن تابش می‌شود آگاه خواهند شد.

چگونگی رنگ کردن خودروها رنگ الکترولومینیسنت به وسیله تجهیزات استاندارد رنگ‌‌کاری اسپری می‌شود. سطح رنگ‌کاری شده فقط زمانی به درخشش درمی‌آید که یک جریان مغناطیسی متناوب از آن عبور کند. این روش برخلاف روش‌های سنتی رنگ کاری خودرو دست و پاگیر نیست و تقریبا روی تمامی سطوح و با هر شکل و طرحی که مایل باشید اعمال شدنی است. شاون‌مستریان، مدیرعامل کمپانی لومیلُر ادعا می‌کند رنگ الکترولومینیسنت قابلیت دارد هر وسیله‌ای را به یک لامپ روشنایی تبدیل کند بدون این که ظاهر و عملکرد آن وسیله تغییر کند. وی اضافه می‌کند. مثلا اگر یک لکسوس یا حتی یک کلاه ایمنی را به این رنگ‌ها آغشته کنیم، آن خودرو یا کلاه ایمنی همچنان همان چیزی که بوده باقی می‌ماند و فقط قابلیت درخشندگی را در حضور جریان مغناطیسی پیدا می‌کند.

کاربردهای متنوع

این شرکت در تلاش است رنگ‌های الکترولومینیسنت در طیف‌های متنوع تولید کند و قابلیت نوردهی آنها را افزایش دهد. رنگ الکترولومینیسنت سبز اکنون در دسترس است و رنگ نارنجی آن بزودی به مرحله تولید خواهد رسید. رنگ‌های الکترولومینیسنت علاوه‌بر آرایش بدنه خارجی خودرو در تزئین تجهیزات داخل کابین نیز کاربرد دارد.

طراحان داخلی قصد دارند از این رنگ‌ها در ساخت دستگیره‌های درِ خودرو استفاده کنند تا هر زمان که موتور خودرو خاموش می‌شود دستگیره‌ها شروع به درخشیدن کنند. تحقق این ایده به سادگی با پوشاندن سطح دستگیره‌ها از رنگ الکترولومینیسنت ممکن می‌شود و دیگر به تجهیزات پیچیده نظیر لامپ‌های ال‌ای‌دی، رفلکتور یا دیفیوزر نیازی نیست. ناگفته نماند اعمال این رنگ‌ها روی وسایل نقلیه به پاره‌ای از مهارت‌ها نیاز دارد. از این رو، لومیلُر برای آموزش مهارت‌های لازم به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در محل استقرار این شرکت در لاس وگاس اقدام کرده است.

منبع: BBC

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها