اما اگر نخواهیم از بحث اصلی دور شویم باید گفت لفظ هاچبک اصولا به خودروهایی اطلاق میشود که از نظر ابعاد، جمع و جورتر از خودروهای سِدان هستند و با توجه به اینکه هاچبکها بیشتر برای استفاده روزمره و درونشهری به کار میروند، صندوق بار بزرگ و حجیم ندارند.
اگر در بازاری پر رونق همچون اروپا قصد خرید یک خودروی هاچبک داشته باشید، گزینههای متعددی پیش روی شما قرار میگیرند؛ اما قوانین نانوشته بازار ایران، داستانی دیگر برای شما رقم خواهد زد.
در واقع اگر خواسته باشید یک هاچبک به روز و مدرن از برندی معتبر تهیه کنید باید دستکم 60 میلیون تومان پول نقد در حساب خود داشته باشید. در غیر این صورت گزینههای چینی، خانواده پراید و البته یار همیشگی بازار ایران، پژو 206 پیش روی شما قرار خواهند گرفت. در بین این گزینهها اگر خواسته باشید پارامترهایی مثل ظاهر جذاب و امکانات فنی و رفاهی مطلوب را در کنار هم داشته باشید تنها دو مورد پیش روی شما قرار میگیرد؛ پژو 206 تیپ5 و امویام 315 (MVM 315) هاچبک! حال کدامیک؟!
مقایسه ظاهری
مقایسه ظاهر دو خودرو همواره بحثی سلیقهای است. اما اگر خواسته باشیم از دید فنی به قضیه نگاه کنیم باید این موضوع را در نظر داشته که پژو 206 در سال 1998 معرفی و تا سال 2009 میلادی تعداد 8/6 میلیون دستگاه از آن تولید و فروخته شد!
پس با توجه به این آمار فروش و تداوم تولید در 12 سال، میتوان نتیجه گرفت 206 خودرویی زیبا و عامهپسند بوده که البته دوام و نبوغ مهندسی این خودرو نیز تاثیر بهسزایی در بهبود میزان فروش و محبوبیت آن داشته است. این محصول که به عنوان جایگزینی برای پژو 205 معرفی و تولید شده بود، در انواع هاچبک، سدان (تنها در ایران)، کروک و استیشن به کشورها و بازارهای متعدد عرضه شد که تنها دو نمونه هاچبک و سِدان آن به ایران رسید. اما هرچند 207 به عنوان جایگزین 206 از سال 2006 به بازار جهانی عرضه شد، تولید 206 از 2009 تا 2012 نیز ادامه یافت.
در واقع سال 2009 یکی از استدیوهای طراحی پژو تغییراتی روی 206 اعمال کرد و خروجی را 206+ (206 پلاس) نامگذاری کردند و این محصول جایگزین 206 ساده شد. گفتنی است 207 وارد شده به ایران نیز همان 206 پلاس بوده و با 207 اصلی تفاوتهای عمدهای دارد! اما این هاچبک هر چه هست و نیست، از سال 1380 تا کنون سهم بسیار خوبی از بازار ایران را به خود اختصاص داده است و همواره نیز حکم سکه بازار را دارد.
اما شرکت امویام (که البته این برند تنها در بازار ایران با نام امویام شناخته میشود و اسم حقیقی آن Chery است) برای نخستین بار سال 1384 و با یک کپی از ماتیز، تحت عنوان 110 به بازار ایران راه پیدا کرد و 315 هاچبک نیز به عنوان سومین محصول این برند در ایران (پس از 530) از 1391 در بازار کشور حضور دارد. 315 که در بازار جهانی تحت عنوان A13 شناخته میشود یک هاچبک فشرده است که در بازار چین رقیب سرسختی برای جیک J3 (توجوی)، سوزوکی سوییفت و... به شمار میرود و بازار ایران نیز پذیرای انواع سدان و هاچبک این خودروست. اما 315 سال گذشته پوست انداخت و چهرهای جدید از این خودرو به بازار جهانی راه پیدا کرد. با این اوصاف اگر میخواستیم بین 206 و 315 قدیمی یک گزینه را انتخاب کنیم، جواب بسیار ساده بود، اما چهره مدرن 315 جدید صحنه بازی را تا حد زیادی عوض میکند! هرچند هنوز هم استایل 206 دوستداشتنیتر است. البته گزینهای با عنوان 315 Sport نیز بتازگی به بازار عرضه شده که ظاهری جذابتر از نمونه ساده آن دارد.
رقابت تنگاتنگ
پژو 206 در 14 سال اخیر با شش تیپ امکانات فنی و رفاهی مختلف به بازار ایران عرضه شده است که در حال حاضر تنها دو تیپ 2 و 5 آن قابل خریداری هستند.
این دو تیپ در بحث امکانات رفاهی تفاوتهای عمدهای دارند و البته اگر خواسته باشیم بخش فنی و سیستم انتقال قدرت را در نظر بگیریم، این تفاوتها حتی بیشتر نیز خواهند شد.
پژو 206 تیپ 5 از پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ با حجم 6/1 لیتر (1600 سیسی) بهره میبرد که قدرت 110 اسب بخاری آن از طریق جعبه دنده 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل میشود که این ترکیب با توجه به وزن 1 تنی این خودرو، شتاب و کشش بسیار خوب و البته مصرف بهینهای برای 206 تیپ 5 پدید میآورد. البته باید گفت موتور 206 تیپ 5 در سال 1385 دچار تغییراتی در بخش تنفس و سیستم برق شد که نتایج بهتری در بحث آلایندگی و مصرف سوخت به دست آمد.
اما در عوض شتاب و کشش تولیدات بعد از این سال دچار افت نسبتا محسوسی شد. همچنین در یکی دو سال اخیر، جعبه دنده این خودرو به طور کلی در ایران تولید و مونتاژ میشود که با توجه به تجربیات مصرفکنندگان، کیفیت ساخت پایینتری نسبت به قبل دارد و مشکلات عدیدهای در این بخش از سیستم انتقال قدرت خودروهای مجهز به پیشرانههای TU5 (مشترک با پژو پارس TU5، پژو 405 SLX و...) گزارش شده است. در مقابل، امویام 315 در هر دو نمونه قبل و پس از تغییرات ظاهری (اصطلاحا فیس لیفت) از پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ 5/1 لیتری همراه جعبه دنده 5 سرعته دستی و البته 109 اسب بخار قدرت بهره میبرد. این خودرو با وجود وزن بالاتر، هر چند طبق اظهار سازنده شتاب صفر تا صدی بهتر از تیپ5 دارد، اما در عمل اینگونه نیست و البته فرمانپذیری و ترمز ضعیفتری نسبت به رقیب فرانسوی/ ایرانی خود دارد. گفتنی است امویام 315 در هر دو نسخه قبل و بعد از اعمال تغییرات ظاهری از جعبه دندهای با کیفیت نسبتا پایین بهره میبرد که زوزه در دندههای 1 و 2 و همچنین سخت جا رفتن سه دنده اول شایعترین مشکلات گیربکس این خودروست. البته برخی مشکلات برقی همچون سوختن ناگهانی ECU، بروز باگ در سیستم رایانه سفری و... از دیگر مشکلات شایع امویام 315 است.
امکانات یا کیفیت ساخت؟
با باز کردن در هر دو خودرو و قدم گذاشتن در کابین آنها شاهد طراحی ساده، اما شکیل در 206 و 315 هستیم. با توجه به گذشت بیش از یک دهه از عمر 206، کابین این خودرو کمی بوی کهنگی گرفته و در عوض 315 جدید تغییرات عمدهای در دکوراسیون داخلی خود داشته است که اگر از افراد جدید پسند باشید، 315 برای شما مناسب تر خواهد بود. اما توجه داشته باشید هر چند کیفیت مواد به کار رفته در کابین 206 در تولیدات سالهای اخیر دچار افت شده، هنوز هم قابل اطمینانتر از امویام است. زیرا هنوز هم با ورود به کابین محصولات چینی، بوی پلاستیک نامرغوب به مشام میرسد و این بسیار آزاردهنده است. 315 جدید از امکاناتی همچون کیسه هوای ایمنی سرنشینان جلو، کمربند 3 نقطهای سرنشینان جلو و عقب، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر همراه آژیر، سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، USB و AUX و شش بلندگوی استریو، سیستم مدیریت پیمایش (رایانه سفری شامل اطلاعاتی همچون مسافت طی شده، مصرف سوخت و...)، تنظیم دستی صندلیهای جلو، قفل مرکزی همراه ریموت، سنسور پارک، تنظیم برقی آینههای جانبی و شیشه بالابر برقی برای هر چهار در بهره میبرد که در مقایسه با پژو 206 تیپ 5 با امکاناتی همچون دو عدد ایربگ برای سرنشینان جلو، شیشه بالابرهای جلو و عقب، ایموبلایزر همراه ریموت، سیستم صوتی پخش CD و USB و AUX با چهار بلندگو در چهار در و تیونرهای جلو، سیستم تهویه مطبوع خودکار، دماسنج و آینههای جانبی برقی، لیست بهتری در این محصول چینی میبینیم.
خودرو |
پژو 206 تیپ 5 |
ام وی ام 315 |
تعداد سیلندر |
4 |
4 |
تعداد سوپاپ |
16 |
16 |
حجم موتور (لیتر ـ سیسی) |
1587 ـ 6/1 |
1497 ـ 5/1 |
نهایت قدرت@ دور موتور |
110@5800 |
109@5750 |
نهایت گشتاور@ دور موتور |
142@4000 |
140@4500 |
جعبه دنده |
5 سرعته دستی |
5 سرعته دستی |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) |
11.6 |
11 |
مصرف سوخت ترکیبی در 100 کیلومتر (لیتر) |
6/6 |
6 |
حجم باک سوخت (لیتر) |
50 |
50 |
نهایت سرعت (کیلومتر برساعت) |
185 |
170 |
طول× عرض× ارتفاع (میلیمتر) |
3822×1652×1432 |
4139×1686×1492 |
فاصله محورها (میلیمتر) |
2445 |
2527 |
قیمت (میلیون تومان ـ صفر کیلومتر) |
36.7 |
40.5 |
معید حمیدی
جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد