آشنایی با مناطق گردشگری ایران

آبشار شگفت‌انگیز «مارگون»

آشنایی با مناطق گردشگری ایران

غار شیربند دامغان

غار شیربند در حدود 12 کیلومتری شمال شرق دامغان در روستای جزن واقع شده است. این غار یکی از زیباترین غارهای ایران است که حدود 800 متر طول دارد. دهانه غار شیر بند در کمرکش کوهی صخره‌ای که از بستر رودخانه 50 متر ارتفاع دارد، قرار گرفته است. داخل این غار که در یک رشته فلات آهکی قرار گرفته، قندیل و ستون‌های زیبای آهکی به رنگ و اندازه‌های مختلف از سقف غار آویزان است.
کد خبر: ۸۹۰۹۶۳
غار شیربند دامغان

به گزارش جام جم آنلاین ، زمین‌شناسان قدمت سنگ‌ها و ستون‌های این کوه و غار را به 150 تا 190 میلیون سال قبل نسبت می‌دهند. در دیواره‌های غار بر اثر رسوب کربنات کلسیم محلول در آب، اشکال سفید و بسیار زیبایی همانند گچبری‌های کاخ‌ها و منازل به صورت گُلِ کلمی و اجتماع بلورهای سوزنی شکل مناظر جالب توجه و زیبایی را به وجود آورده است.

دهانه ورودی غار حدود یک متر ارتفاع دارد، به طوری که برای ورود باید چهار دست و پا وارد شد. بعضی قسمت‌ها بسیار تنگ است و باید از بین صخره سنگ‌های آهکی به صورت سینه‌خیز حرکت کرد و بعضی قسمت‌ها بسیار وسیع و با ارتفاعی حدود 30 تا 40 متر است. هوای داخل غار خنک و مرطوب و بسیار ساکن و در قسمت‌های تحتانی غار مقدار اکسیژن کمتر است.

سقف و کف غار آهکی بوده و بر اثر گذشت زمان و فرسایش، در سقف‌ها و دیواره‌ها، قندیل‌های بسیار بزرگ و زیبایی تشکیل شده که منظره منحصربه‌فردی در غار به وجود آورده است.

قسمت‌های داخلی غار وسیع‌تر شده و به چند شاخه تقسیم می‌شود. در برخی قسمت‌ها، قندیل‌های زیبایی به چشم می‌خورد که از روی آنها آب روی زمین می‌چکد. این غار زیبا و شگفت‌انگیز بسیاری از غارنوردان را به سوی خود جذب می‌کند.

ویژه نامه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها