کفاشیان: برای ثبت‌نام نکردن از طرف وزارت ورزش و چند نهاد دیگر تحت فشار بودم

تعویق انتخابات فوتبال منتفی شد

«بحث تعویق انتخابات روز 11 اردیبهشت فدراسیون فوتبال منتفی است.» این جمله را شهرام دبیری، عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در پایان جلسه فوق‌العاده روز گذشته اعضای هیات رئیسه فدراسیون به خبرنگاران گفت تا عملا علی کفاشیان شانسی برای حضور مجدد در انتخابات ریاست فدراسیون نداشته باشد.
کد خبر: ۸۸۹۶۴۶

مهلت ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال در شرایطی شامگاه شنبه ۲۲ اسفندماه به پایان رسید که علی کفاشیان، رئیس هشت ساله این فدراسیون برای حضور در دوره آینده ثبت‌نام نکرد. با این حال او یک روز پس از این اتفاق چراغ سبزی برای بازگشت نشان داد تا این شائبه به‌وجود آید که ماجرای کنار رفتن او از فوتبال به همین جا ختم نمی‌شود و اتفاقات جدیدی در راه است. کفاشیان در مصاحبه دیروز خود با خبرگزاری مهر هم در همین فضا صحبت کرد؛ این‌که اگر فضا مهیا باشد دوباره برمی‌گردد!

رئیس فدراسیون فوتبال که حالا به نظر می‌رسد، آخرین هفته‌های حضور خود در اتاق ریاست ساختمان سئول را تجربه می‌کند، در جدیدترین مصاحبه خود در واکنش به این جمله که گودرزی عنوان کرده بود مشکلش با فوتبال نیست بلکه با شخص علی کفاشیان است، گفت: من اینجا مجری اساسنامه فدراسیون هستم. اگر آقای گودرزی با من مشکل پیدا می‌کند، به این خاطر است که می‌خواستم اساسنامه درست اجرا شود. اگر مواردی گفته شده و انجام ندادم به خاطر این بوده که یا اساسنامه یا هیات رئیسه به من چنین اجازه‌ای نداده است. اگر این حرف درست باشد که آقای گودرزی با من مشکل دارد نه با فوتبال، پس باید با رفتن من همه مشکلات حل شود. ولی به نظر من این تازه اول مشکلات است. کفاشیان در ادامه و در پاسخ به این پرسش که چه کسی در بحث عدم تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال دروغ می‌گوید، افزود: آن زمان اعضای کمیته انتقالی به صحبت‌های رئیس سازمان تربیت بدنی وقت اعتماد کرده بودند. آقای علی‌آبادی شفاهی به کمیته انتقالی گفته بود اساسنامه به تصویب هیات دولت رسیده است و آنها هم اعتماد کردند. اما بعد از آن کسی پیگیر ماجرا نشد تا این‌که وزارت ورزش از هیات دولت پرس و جو کرد که آیا این اساسنامه مصوبه دارد یا نه که آنها هم گفته‌اند ما چنین مصوبه‌ای نداشته‌ایم.

حالا با گذشت هشت سال، نامه سازمان بازرسی مبنی بر اشکالات قانونی اساسنامه و عدم تصویب آن توسط هیات دولت، باعث شد علی کفاشیان قید حضور در انتخابات را بزند. البته خودش از برخی فشارهای بیرونی حرف زد: برای ثبت‌نام نکردن هم از طرف وزارت ورزش تحت فشار بودم و هم از طرف برخی نهادهای دیگر. این فشار فقط مربوط به روز شنبه نبود و شنبه‌های زیادی این فشار وارد می‌شد که من نباشم. مدت‌هاست این فشار روی من بوده است. نزدیک انتخابات اما شدت بیشتری پیدا کرد. البته نمی‌توانم بگویم که به خاطر این فشارها ثبت‌نام نکردم. من چهار سال پیش هم تحت این فشارهای سنگین بودم، اما آمدم ثبت‌نام کردم و رای آوردم. ولی این دفعه خودم صلاح دیدم که دیگر فایده ندارد با این همه فشار و این همه هجمه کار را ادامه بدهم.

کفاشیان در پاسخ به این شائبه که آیا گزارش‌هایی از سوی او یا برخی افراد به فیفا ارسال شده مبنی بر دخالت دولت در فوتبال گفت: اصلا نیازی به رفتن ما نیست. همین امروز اگر مطلبی در رسانه‌های ما منتشر شود، این مطالب در رسانه‌های خارجی هم منتشر می‌شود و فیفا رصد می‌کند. ما یک مورد اعدام در ورزشگاه داشتیم در رسانه‌ها منتشر شده بود که فیفا از ما سوال کرد ماجرا چیست؟ دنیای امروز دیگر نیازی به این ندارد که ما برویم گزارش کنیم. الان هم در کنفدراسیون آسیا و هم در فیفا ما ایرانی‌هایی داریم که دارند کار می‌کنند. گزارش‌هایی که اینجا منتشر می‌شود، آنجا هم منتشر می‌شود!

رئیس فدراسیون فوتبال در پایان درباره احتمال بازگشتش به عرصه انتخابات فدراسیون فوتبال تصریح کرد: من گفتم اگر اساسنامه اصلاح شود و به من اجازه بدهد و اگر از من بخواهند و حمایت کنند، حرفی ندارم و برمی‌گردم. بحث مهم من این است که باید حمایت شود. تا حمایت نشود کسانی هم که اسم نوشته‌اند اگر مورد حمایت قرار نگیرند، همین مشکلات وجود خواهد داشت. در این شرایط فوتبال را بسختی می‌توان جلو برد. به نظرم دولت تدبیر و امید تفکرش را روی فوتبال بگذارد تا این اساسنامه را به تصویب برساند.

از اینجا به بعد همه نگاه‌ها به شخص وزیر است؛ این‌که او طبق وعده قبلی‌اش می‌تواند اساسنامه فدراسیون فوتبال را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تصویب هیات دولت برساند یا نه. البته اگر قرار به انجام اصلاحاتی در اساسنامه باشد، اساسنامه جدید قبل از تصویب هیات دولت نیاز به تائیدیه مجدد فیفا نیز دارد و همین موضوع می‌تواند باعث تعویق زمان انتخابات فدراسیون فوتبال و شاید ابطال ثبت‌نام‌ها شود. هر چه هست تا روز برگزاری انتخابات، علی کفاشیان به عنوان رئیس باقی خواهد ماند.

انصراف نامزد ریاست فدراسیون

علیرضا معظمی‌نیا، کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال اعلام کرد به دلیل برخی بدرفتاری‌ها و فشارها استعفا می‌دهد. او در این باره به ایسنا گفت: آرامش و سلامتی خودم و خانواده‌ام بسیار مهم است و تصمیم گرفته‌ام به دلیل برخی بدرفتاری‌ها از نامزدی ریاست فدراسیون فوتبال کناره‌گیری کنم.

معظمی‌نیا دلیل این استعفا را دروغ، قسم، تهمت و پرونده‌سازی آقایان فدراسیون‌نشین و شایعات نادرست عنوان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها