با وقوع کسوف نوزدهم اسفند

سایه ماه بر سر جنوب شرق آسیا / زمان کسوف بعدی در ایران

کسوف یا خورشیدگرفتگی پدیده‌ای است که گهگاه در منطقه‌ای رخ می‌دهد. در طی آن سایه ماه هنگام گذر از مقابل قرص خورشید بر زمین می‌افتد و در میانه روز، آسمان را آن‌قدر تاریک می‌کند که ستاره‌های نسبتا روشن‌تر آسمان دیده می‌شوند. این رویداد نسبتا نادر هر از گاهی در یکی از مناطق جهان رخ می‌دهد.
کد خبر: ۸۸۷۲۶۹
سایه ماه بر سر جنوب شرق آسیا / زمان کسوف بعدی در ایران

به گزارش جام جم آنلاین ، چهارشنبه 19 اسفند، جنوب شرقی آسیا برای دقایقی به زیر سایه ماه می‌رود تا مردم این نواحی کسوف را تجربه کنند. در هنگام کسوف کامل، تاج خورشید (به عنوان بخش بیرونی جو خورشید) همچون ناحیه‌ای کرک‌آلود به زیبایی در اطراف خورشید دیده می‌شود. اکنون گروهی از منجمان آماتور ایرانی به سرپرستی علی ابراهیمی سراجی برای رصد کسوف نوزدهم اسفند راهی اندونزی شده‌اند.

باید توجه داشت که هیچ یک از مراحل رخداد این کسوف در ایران مشاهده پذیر نیست.

مراحل رخداد کسوف نوزدهم اسفند اینگونه رخ خواهد داد که خورشیدگرفتگی جزئی با طلوع خورشید در ساعت 23:19 به وقت جهانی در سه شنبه 18 اسفند 1394 ه.ش در 280 کیلومتری جنوب غربی بخش های جنوبی جزیره سوماترا در جنوب شرق آسیا آغاز می-شود سپس از ساعت 00:16 به وقت جهانی چهارشنبه 19 اسفند، کسوف کلی در 1100 کیلومتری جنوب غربی در بخش های شمالی جزیره سوماترا آغاز می شود سپس ساکنان اولین خشکی در کشور اندونزی و از مجمع الجزایر منتاوای به نام پولو پاگی-آتارا، کسوف کامل را به مدت یک دقیقه و 49 ثانیه تجربه می‌کنند. اندکی بعد سایه به جزیره کالیمانتان می‌رسد و گرفت کلی به میزان 2 دقیقه و 24 ثانیه رخ می‌دهد. پس از آن سایه ماه از کالیمنتان خارج و وارد آبهای آزاد و جزیره سولاوسی و پس از آن به جزایر مالاکو شمالی می رسد. در اینجا کسوف کامل به مدت شاهد 2 دقیقه و 43 ثانیه رخ می‌دهد.

سایه ماه نهایتا ساعت 00:59 بامداد اندونزی را ترک می‌کند تا مسیر طولانی را در آب¬های اقیانوس آرام بپیماید. این خورشیدگرفتگی در اقیانوس آرام و در اوج خود حداکثر چهار دقیقه و 9 ثانیه طول خواهد کشید. پایان کسوف سرانجام ساعت 03:38 به وقت جهانی در 1700 کیلومتری شمال شرقی مجمع الجزایر هاوایی رخ می‌دهد تا سایه ماه زمین زمین را ترک کند و وارد فضا شود.

سایه ماه پس از کسوف امسال، بار دیگر در 31 مرداد 1396 این بار در ایالات متحده آمریکا میهمان مردم زمین خواهد شد.

مسیر سایه ماه در جنوب شرقی آسیا

با این حال اگر مشتاقید بدانید تا چه وقت می‌توانید شاهد وقوع کسوف کامل در ایران باشید، ناچارید 19 سال منتظر بمانید! کسوف کامل بعدی در ایران در 30 اسفند 1412 رخ خواهد داد.

آخرین بار 20 مرداد 1378 بود که سایه ماه پهنه ایران را در استان‌های کردستان، لرستان، اصفهان، کرمان و سیستان و بلوچستان پیمود.

کاظم کوکرم - دبیر گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها