با معاون فنی و عمرانی شهردار یزد:

درانتظار به سرانجام رسیدن ساماندهی امیرچخماق

تکیه و حسینیه امیرچخماق یزد و از بناهای مذهبی و تاریخی ایران کم‌‌کم دارد، شهرتی جهانی پیدا می‌کند. اما در سال‌های اخیر این بنا و محوطه اطراف آن دستخوش تغییر و تحولات مختلفی شده و از سوی دیگر تخریب تدریجی آن سبب نگرانی‌های روزافزون شده است. به گفته مسئولان استان یزد تاکنون برای ساماندهی این مجموعه پنج میلیارد تومان هزینه شده است.
کد خبر: ۸۸۷۱۰۳
درانتظار به سرانجام رسیدن ساماندهی امیرچخماق

در آستانه سفر رئیس‌جمهور به یزد با محمدرسول طهماسبی، معاون فنی و عمرانی شهردار یزد درباره طرح ساماندهی این مجموعه گفت‌وگو کرده‌ایم:

طرح ساماندهی تکیه امیرچخماق از چه زمانی در دستور کار شهرداری قرار گرفت؟

طرح ساماندهی امیرچخماق شامل دو قسمت بود؛ قسمت نخست شامل بازسازی و پیرایش یال‌ها و رواق‌های دو طرفه حسینیه که از سال‌های قبل نیمه‌کاره مانده بود. پس از این‌که طرح آن به شهرداری ابلاغ شد، در ابتدای سال 94 در دستور کار شهرداری قرار گرفت و با اعتبار حدود 500 میلیون تومان عملیات اجرایی آن آغاز شد که تا این لحظه بالغ بر 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و رو به اتمام است. بخش دوم این طرح شامل کفسازی مجموعه بود که در سال 93 با اعتباری بالغ بر 480 میلیون تومان توسط شهرداری انجام شد و بخش دیگر آن شامل آب‌نما و فضای سبز می‌شد که با اعتبار 550 میلیون تومان در سال جاری اجرا شد و تاکنون 90 درصد کار ابنیه آن انجام شده و بخشی از تأسیسات آن باقی مانده که اعتباری بالغ بر 200 میلیون تومان برای آن پیش‌بینی کرده‌ایم. پیش از این تأسیسات آب این میدان همراه چاه آن روی سطح بود. تصمیم بر این شد که این تأسیسات را زیر سطح ببریم تا از نظر بصری مشکلی برای فضا نداشته باشد. همچنین بخشی از کار جابه‌جایی برق هوایی شبکه 20 کیلووات بود که به صورت کابلی در زمین اجرا شد و 250میلیون تومان اعتبار برای آن هزینه شد. روشنایی و نورپردازی تکیه و رواق‌های آن نیز از دیگر اقداماتی بود که در طرح ساماندهی مجموعه امیرچخماق انجام شد.

آیا تصویب این طرح در دولت گذشته صورت گرفته بود و تاکنون نیمه‌کاره رها شده بود؟

بازسازی بخش یال‌ها به پیش از این برمی‌گردد، ولی تکمیل نشده و به حال خود رها شده بود. البته شاید این مسأله بیشتر به نهایی نشدن و تصویب نشدن طرح برمی‌گشت.

چه نهادی باید این طرح را تصویب می‌کرد؟

این طرح توسط اداره مسکن و شهرسازی استان و اداره کل میراث فرهنگی استان در کمیسیون ماده 5 مصوب شد و اواخر سال گذشته از طریق سازمان میراث فرهنگی به شهرداری یزد ابلاغ شد و ما آن را در دستور کار قرار دادیم.

آیا مشکلات خود بنای تکیه امیرچخماق برای مثال ترک‌های آن برطرف شده یا همچنان پابرجاست؟

بهتر است این موضوع را با مسئولان میراث فرهنگی استان مطرح کنید، چرا که مرمت خود بنا به‌عهده میراث فرهنگی است. ظاهرا شاهدهایی برای انجام پژوهش‌های مرمتی بر قسمت‌های مختلف بنا زده‌اند و پروژه‌شان همچنان ادامه دارد.

شهروندان یزد و گردشگران همواره از مشکل پارکینگ در محوطه امیرچخماق گله‌دارند. آیا برای حل این معضل اقدامی صورت گرفته است؟

متأسفانه این مشکل مبتلابه بخش اعظم بافت تاریخی شهر یزد است. برای مسجد جامع در ابتدای خیابان مهدی(عج) پارکینگی پیش‌بینی شده در خیابان فرمانداری نیز قسمتی خریداری شده و در بخش امیرچخماق نیز در خیابان سلمان زمینی به این منظور در نظر گرفته شده که امیدواریم بتوانیم در آنجا پارکینگ طبقاتی بسازیم.

در حال حاضر امکان بازدید از تکیه امیرچخماق برای گردشگران نوروزی وجود دارد؟

بله، همه افراد می‌توانند از محوطه امیرچخماق بازدید کنند، ولی اجازه رفتن به طبقات خود تکیه داده نمی‌شود؛ چون این بنا مقاومت چندانی ندارد و ممکن است حجم بازدیدکنندگان نوروزی به آن آسیب برساند. کار مرمت ابنیه به دلیل سفر رئیس‌جمهور با کار شبانه‌روزی تکمیل شد و از آن بهره‌برداری شده، اما بخش آب‌نما و تأسیسات آن به زمان نیاز دارد که امیدواریم تا اردیبهشت سال آینده به پایان برسد.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها