رقابت‌های انتخاباتی برای ورود نامزدها به مجلس دهم در حالی در اوج خود قراردارد که به نظر می‌رسد وجوه سیاسی این رقابت‌ها بیش از سایر وجوه، از جمله چالش‌های استانی مورد توجه افکار عمومی ‌قرار گرفته است. البته شکی نیست که انتخابات مجلس یک رویداد سیاسی بزرگ است و اکنون که با انتخابات خبرگان نیز همزمان شده، اهمیت ملی دوچندانی یافته و موقعیت ویژه سیاسی کشور در ابعاد داخلی و بین‌المللی در پسابرجام نیز به حساسیت ملی و سیاسی آن می‌افزاید.
کد خبر: ۸۸۴۱۳۱

با این حال به نظر می‌رسد نه در انتخابات پیش‌رو، بلکه در انتخابات مجلس‌های قبلی نیزوجوه استانی و یادآوری وظایف خطیر نمایندگی مردم و پرداختن به مشکلات آنها به سهمی‌که شایسته آن بوده، نرسیده و در کانون توجه نبوده است. به عبارت بهتر انتخابات مجلس بیشتر به رقابت گروه‌های سیاسی تبدیل شده تا توجه به مشکلات مردم و ارائه برنامه برای حل مشکلات آنها. البته بخشی از نگاه به مشکلات استانی در وعده‌های انتخاباتی نامزدها دیده می‌شود اما این وعده‌ها بعضا موثر و دربرگیرنده مسائل اساسی استان‌ها نیست یا اصولا عمل به آن از قدرت اجرایی نمایندگی خارج یا مشروط است.

چنین است که شناسایی و توجه به مشکلات استان‌های کشور که برخی از آنها مانند مشکل ریزگردهای خوزستان یا فقر و بیکاری برخی استان‌های غربی سال‌هاست مردم این استان‌ها را آزار می‌دهد، در انتخابات مجلس و تبلیغات انتخاباتی مغفول مانده است. از این‌رو به‌نظر می‌رسد این امر باید تغییر کند و تغییر آن نیز مستلزم فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به رأی دهندگان با این رویکرد است که به نمایندگان مطالبات محور رأی دهند. نمایندگانی که شناسایی و رفع مشکلات استان و حوزه انتخابیه خود و مطالبات مردم را محور تبلیغاتشان قرار داده و برای رفع این مشکلات قول «تلاش همه‌جانبه» می‌دهند. توجه دارید که گفتیم قول تحقق نمی‌هند بلکه قول تلاش همه‌جانبه می‌دهند و این یعنی صداقت و عزم در تلاش برای حل مشکلات اساسی استان از منظر کارشناسی.

به نظر می‌رسد اگر به هموطنان در اقصی نقاط کشور پیشنهاد شود در رأی دادن به نامزدهای مختلف علاوه براین‌که سلیقه سیاسی، میل و شناخت قبلی و سایر عوامل را دخالت می‌دهند، به برنامه‌محور بودن و شناخت نامزد از مشکلات واقعی استان و شهر و منطقه‌اش نیز توجه کنند، شایسته سالاری بیشتری رقم خواهد خورد.به عبارت بهتر مردم باید از نامزدها برای تلاش در حل مشکلات استانش برنامه بخواهند، زیرا نفس وجود همین برنامه حاکی از مطالعه نامزد مورد نظر در مشکلات اصلی استان است و شاخصه‌ای ارزشمند برای رأی دادن به وی به‌شمار می‌آید. این درحالی است که متاسفانه نگاهی به محتوای تبلیغات بسیاری از نامزدها نشان می‌دهد آنان بیشتر به کلی‌گویی پرداخته و از ورود به مسائل اساسی استان‌ها و مطالبات مردم شانه خالی کرده‌اند؛ نقیصه‌ای که مردم باید با چگونه رأی دادنشان درصدد رفع آن برآمده و مطالبات محورها رابه مجلس دهم بفرستند تا خواسته‌هایشان تحقق یابد.

محسن یحیوی

نماینده ادوار مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها