تبلور فرهنگ ایرانی در «آتش و باد»
در نشست نقد و بررسی سریال مطرح شد

تبلور فرهنگ ایرانی در «آتش و باد»

شوخی های «غیر علنی» با انتخابات

نشست نقد و بررسی سریال «غیرعلنی» که اولین سریال تولید شده در مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی است، با حضور عوامل این سریال، مدیران مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی و خبرنگاران برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۳۳۸۴
شوخی های «غیر علنی» با انتخابات

به گزارش جام‌جم، بعد از مدت‌ها که سریال‌ها در فرصتی کوتاه و شرایط دشوار ساخته می‌شد و فیلمنامه‌ها همزمان با تولید به نگارش درمی‌آمد، سریال «غیرعلنی» بر اساس یک فیلمنامه کامل ساخته شد.

امین صدیقی، رئیس مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی درباره این سریال گفت: زمانی که قرار شد سریالی درباره انتخابات داشته باشیم، مهم‌ترین مساله برای مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی، داشتن فیلمنامه‌ای کامل بود. وی مزایای تولید سریال بر اساس یک فیلمنامه کامل و نیز جلوگیری از سوء‌تفاهم‌های احتمالی را اصلی‌ترین دلیل برای کامل شدن فیلمنامه دانست و برتلاش نویسندگان «غیر علنی» در استفاده از شوخی‌های نزدیک به مسائل روز جامعه تاکید کرد.

بدون حاشیه و در متن جامعه

رضا جودی، تهیه‌کننده سریال «غیرعلنی» نیز ضمن تاکید بر نقش قابل توجهی که کامل بودن فیلمنامه در روند تولید داشته، از دشواری‌های ساخت این سریال گفت. به گفته این تهیه‌کننده، حساسیت‌های طرفداران جناح‌های سیاسی، اقوام و مردم شهرهای مختلف سبب شد، داستان سریال «غیرعلنی» در فضایی روایت شود که هویت خیلی مشخصی ندارد و همین مساله سریال را از امکانات و جذابیت‌های بصری محدود کرد.

بر اساس توضیحات این تهیه‌کننده، فیلمنامه سریال این قابلیت را داشت که در تعداد قسمت‌های بیشتری ساخته شود اما متناسب با زمان انتخابات در 12 قسمت نوشته شد و چون یک روز به دلیل همزمانی با ایام شهادت حضرت فاطمه(س)، پخش نمی‌شود، در 11 قسمت تدوین شد.

مهرداد خوشبخت نیز استقبال مخاطب از این سریال را قابل توجه دانست و تاکید کرد: خوشبختانه این سریال بدون این که حاشیه‌ای ایجاد کند یا با مسائلی مواجه شود، مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. وی توجه به مسائل روز جامعه در فیلمنامه و حمایت تلویزیون از این اثر را مهم‌ترین دلیل موفقیت آن دانست و تاکید کرد: در غیرعلنی به این نتیجه رسیدیم که می‌توان اثری ساخت که بدون اعتراض و حاشیه‌سازی، مسائل و کاستی‌ها را نقد کند.

وی اضافه کرد: ممیزی چندانی روی این سریال صورت نگرفت و به عبارتی اصلاحات آن در حد چند کلمه بوده است.

شوخی با شرایط حساس کنونی

حسین تراب‌نژاد و مهدی حمزه به‌عنوان نویسندگان فیلمنامه غیرعلنی نیز این سریال را یک کمدی شیرین می‌دانند که قرار نیست مخاطب با تماشای آن قهقهه بزند.

تراب‌نژاد درباره نگاه طنز به رخدادی مانند انتخابات گفت: نگاه طنز به این موضوع، خواست تلویزیون بود و به نظر من هم مسیر درستی است. اگر فرصت بیشتری داشتیم یا درهر شرایط دیگری باز هم بهتر بود یک کمدی شیرین بنویسیم. چون نگاه جدی به این قصه ممکن بود به یک داستان شعاری ختم شود و مخاطب را از تلویزیون دور کند.

وی کوتاه بودن این سریال را دلیل دیگری برای نگاه طنز به انتخابات دانست و گفت: نمی‌شود با یک مینی‌سریال شور و هیجان لازم برای مشارکت در انتخابات را ایجاد کرد. مهدی حمزه درباره لحن سریال غیرعلنی گفت: تلویزیون برنامه‌های متعددی درباره انتخابات تولید می‌کند، از برنامه‌های گفت‌وگومحور تا آثار مستند که همه جدی هستند. بنابراین بهتر است یک سریال تلویزیونی در این باره، کمی مفرح و طنز باشد.

این نویسنده درباره طرح ماجرای انتخابات در بستر یک داستان عاشقانه گفت: درست است که یک قصه عشقی را روایت کرده‌ایم اما کوشیدیم در چیدمان شخصیت‌ها، نوع روایت و جزئیات اثر تازگی و طراوت ایجاد کنیم.

یک کمدی اجتماعی نه سیاسی

بهاره رهنما، بازیگر نقش فرانک عظیمی در سریال «غیر علنی»، معتقد است با آن که این سریال به دلیل پرهیز از توهین به اقوام از جذابیت‌های جغرافیا و گویش‌های کشورمان بی‌بهره مانده اما کارگردان توانسته فضایی گرم و بدون کم و کاستی را در آن ایجاد کند.

این بازیگر درباره همراهی با سریال «غیرعلنی» گفت: برای من همیشه بازی در یک نقش خوب و درست اهمیت داشته است؛ به همین دلیل ترجیح دادم به جای تئاتر یا هر کار دیگری در این سریال بازی کنم. نقشی که در این سریال به عهده دارم ویژگی‌ها و شیرینی‌های خاصی دارد و داستان هم در واقع محملی برای موقعیت‌های شیرینی و کمدی است.

رهنما سریال «غیرعلنی» را یک کمدی اجتماعی توصیف کرد و گفت: به نظرم این سریال اصلا سیاسی نیست؛ چون در این سریال مساله‌ای مانند انتخابات بدون جناح‌بندی سیاسی و در بستر مسائل اجتماعی خانوادگی مطرح می‌شود.

متین ستوده نیز درباره بازی در این سریال گفت: من نقش یک روزنامه‌نگار را به عهده داشتم که برای ایفای آن به فیلمنامه و هدایت‌های کارگردان و اطلاعات خودم درباره این نقش تکیه کردم. این سریال پیش‌تولید طولانی نداشت و فرصت زیادی برای تحقیق در اختیار نداشتم بخصوص از این بابت که تصویربرداری با صحنه‌های دفتر نشریه آغاز شد.

امنیت روانی برای بازیگران

برزو ارجمند سریال «غیرعلنی» را بیشتر از این بابت قابل توجه دانست که به واسطه داشتن فیلمنامه کامل برای بازیگر، امنیت‌روانی ایجاد می‌کرد و او را در جریان تمام قصه از ابتدا تا انتها قرار می‌داد. این بازیگر ضمن اشاره به برخی از تجربه‌های اخیرش در سریال‌هایی که فیلمنامه همزمان با تصویربرداری نگارش می‌شد، توضیح داد: وقتی فیلمنامه به روز دست بازیگر می‌رسد، امکان اشتباه خیلی زیاد می‌شود. گاهی من در میانه یک سریال می‌دیدم دیالوگی یا واکنشی برای نقش من نوشته شده که چند قسمت قبل چیزی خلاف آن را بازی کرده‌ام اما خوشبختانه از این بابت با آرامش و اطمینان با مجموعه غیرعلنی همکاری کردم.

ارجمند معتقد است سریال غیرعلنی درباره آدم‌هایی است که فکر می‌کنند با هر میزان دانش، سواد و آگاهی می‌توانند وارد مجلس شوند. وی توضیح می‌دهد: من در این سریال نمونه‌ای از آدم‌هایی را بازی کرده‌ام که سرجای خودشان نیستند و این بهانه‌ای است که از مردم بخواهیم درست و با چشم‌باز انتخاب کنند.

علی‌دهکردی نیز در این نشست با اشاره به نفوذ رسانه‌های بیگانه و حضور بی‌دعوت در جمع خانواده‌های ایرانی گفت: در شرایطی که دشمن این گونه بی‌پروا وارد زندگی مردم شده است، همه ما نگران صدمه خوردن به فرهنگ‌مان هستیم و در این موقعیت باید کمی واقعی‌تر به مسائل و مشکلات مردم توجه کرد.

رونمایی از سامانه جامع ثبت طرح و فیلمنامه

پیش از برگزاری نشست نقد و بررسی سریال «غیرعلنی» مراسم رونمایی از سامانه جامع ثبت طرح و فیلمنامه سازمان صداوسیما توسط مرکز گسترش فیلمنامه نویسی، برگزار شد.

در این مراسم امین صدیقی (رئیس مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی)، رحمان سیفی‌آزاد (رئیس مرکز امور نمایشی سیما)، علیرضا رستگاران (مدیر گروه تولیدات تلویزیونی بسیج صداوسیما)، عبدالکریم خیامی (رئیس مرکز سیمای استان‌ها) و محبوبه سمیعی زفرقندی (مدیر فیلمنامه‌نویسی مرکز صبا) حضور داشتند.

امین صدیقی درباره سامانه طرح و فیلمنامه توضیح داد: تاکید دکتر محمد سرافراز ریاست سازمان صدا و سیما درباره نوسازی تولید فیلمنامه‌نویسی در سازمان باعث شد فعالیت‌هایی را برای تحقق این امر آغاز کنیم.وی اضافه کرد: در این سامانه کارشناسان مراحل مختلف متن، طرح اولیه، سیناپس و فیلمنامه کامل را بررسی می‌کنند و در آینده نزدیک این سامانه به صورت بانک هنرمندان نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. رئیس مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی تصریح کرد: در شکل‌گیری سامانه طرح و فیلمنامه که حدود دوسال طول کشید؛ سیمای استان ها، مرکز تولیدات تلویزیونی بسیج، مرکز پویانمایی صبا و مرکز امور نمایشی سیما مشارکت و همکاری دارند که امیدواریم این سامانه پس از مدتی آزمون و خطا به نتیجه مطلوب برسد و شاهد تغییر و تحول در آن باشیم.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها