واشنگتن از آنکارا خواست به آتش بازی خود پایان دهد

فاز تازه بحران سوریه با ماجراجویی ترکیه

روزگذشته نظامیان ترکیه برای دومین روزپیاپی، مواضع نیروهای مسلح کرد در سوریه را گلوله باران کردند. این درحالی است که آمریکا درخواست توقف این حملات را صادرکرده است. روز شنبه، عربستان سعودی 20 هواپیمای جنگنده خود را در پایگاه اینجرلیک ترکیه مستقر کرد و بلافاصله پس از آن نیز ترکیه مواضع کردها در سوریه را هدف قرار داد.
کد خبر: ۸۸۱۶۸۰

عملیات هماهنگ عربستان سعودی و ترکیه، بحران سوریه را وارد مرحله تازه‌ای کرد و از یک جنگ داخلی به جنگی خارجی کشاند؛ جنگی که در یک سوی آن ریاض و آنکارا همراه متحدان عربی و غربی‌شان ایستاده‌اند و از سوی دیگر روسیه در کنار سوریه و حامیان محور مقاومت قرار دارند. نتیجه چنین جنگی آن‌طور که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند شکست محور غربی ـ عربی خواهد بود. شاید به همین دلیل باشد که ترک‌ها هنوز جنگ خود را شروع نکرده توصیه می‌شوند آن را متوقف کنند و سعودی‌ها نیز می‌گویند تنها درچارچوب ائتلاف ضد تروریسم، حاضر به جنگ در سوریه خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، براثر گلوله باران نیروهای ارتش ترکیه دو نیروی مسلح کرد سوری کشته شدند. دراین حمله مواضع شبه نظامیان حزب اتحاد دموکراتیک در منطقه اعزاز هدف قرار گرفت. ترکیه روز شنبه از شبه‌نظامیان کرد سوریه خواست از نواحی‌ای که در شمال حلب طی روزهای اخیر به تصرف خود درآورده‌اند، عقب‌نشینی کنند. کردهای سوریه طی چند روز اخیر توانستند با پیشروی در شمال حلب برخی مناطق را از دست تروریست‌های جبهه‌النصره و داعش خارج کنند. دیروز دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش کرد حملات ترکیه به مواضع کردهای سوری ادامه دارد. درهمین ارتباط احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه گفت: اگر لازم باشد ما می‌توانیم همان اقداماتی را که در عراق و قندیل انجام دادیم در سوریه نیز انجام دهیم.وی افزود: ما به هر اقدامی از سوی کردهای سوریه پاسخ خواهیم داد. یگان‌های مردمی کرد باید فورا از اعزاز عقب‌نشینی کنند و بار دیگر به آن نزدیک نشوند.

همچنین صالح مسلم، رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه در واکنش به اظهارات مقام‌های ترکیه درباره هرگونه تجاوز ترکیه به خاک کشورش هشدار داد و گفت: مردم سویه در برابر هرگونه تجاوز ترکیه به خاک کشورشان مقاومت خواهند کرد. مسلم به خبرگزاری رویترز گفت دولت آنکارا حق ندارد در مسائل داخلی سوریه دخالت کند.

درخواست توقف

با این حال وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از ترکیه خواست بمباران مواضع کردهای سوریه را متوقف کند. در این بیانیه آمده است: ما از کردهای سوریه و نیروهای وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک کرد خواستیم از تنش‌های کنونی برای سیطره بر مناطق بیشتر سوءاستفاده نکنند.

حملات ارتش ترکیه به خاک سوریه در حالی است که عربستان سعودی نیز می‌رود تا بعد از دریافت چراغ سبز از آمریکا، زمینه را برای دخالت زمینی در سوریه فراهم کند. شنبه‌شب، سرلشکر احمد العسیری، مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی تاکید کرد جنگنده‌های سعودی به پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه اعزام شده‌اند. عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان نیز در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت: در صورتی که فرآیند سیاسی سوریه شکست بخورد بشار اسد با توسل به زور از قدرت کنار گذاشته خواهد شد.وی همچنین گفت: عربستان آماده مشارکت دادن سربازان نیروی زمینی خود در جنگ در سوریه است، اما این کار را تنها به‌عنوان بخشی از یک ائتلاف تحت رهبری آمریکا انجام خواهد داد. وزیر خارجه عربستان تصریح کرد، سربازان کشورش به تنهایی وارد سوریه نخواهند شد. اظهارات وزیر خارجه عربستان در حالی بیان می‌شود که فعالان سوری می‌گویند جنگنده‌هایی از قطر نیز برای شرکت در عملیات علیه داعش در سوریه به پایگاه اینجرلیک ترکیه رسیدند.

به‌دنبال تشدید این اوضاع که سایه یک جنگ تمام عیار خارجی را در خاک سوریه به تصویر می‌کشد روز گذشته روسای جمهور آمریکا و روسیه در یک گفت‌وگوی تلفنی برای اجرای نتایج نشست مونیخ درباره سوریه توافق کردند. بتازگی طرف‌های بین‌المللی در نشست مونیخ با ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به سوریه و توقف درگیری‌ها موافقت کردند. همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: جامعه جهانی با آنچه وی آن را لحظه‌ای‌ سرنوشت‌ساز در رابطه با سوریه خوانده، روبه‌روست.در تحلیل اوضاع پیش آمده، انیس نقاش تحلیلگر شناخته شده مقاومت معتقد است: عربستان سعودی و ترکیه مجبور شده‌اند وارد درگیری مستقیمی شوند، چرا که مزدورانشان در صحنه میدانی شکست خورده‌‌اند؛ اما سوریه و هم‌پیمانانشان در برابر این اقدامات دست بسته نخواهند بود و واکنش قوی و سختی نشان خواهند داد.

مدودف: عملیات زمینی، جنگ را طولانی‌تر می‌کند

نخست‌وزیر سوریه بار دیگر خطر وخیم‌تر شدن اوضاع در سوریه را در صورت اعزام نیروی زمینی به این کشور گوشزد کرد و گفت: عملیات زمینی در سوریه به جنگی طولانی مدت در این کشور منجر خواهد شد. به گزارش مهر، وی در این باره گفت: هیچ‌کس به درگیر شدن در یک جنگ جدید علاقه‌مند نیست . مدودف درباره آینده بشار اسد و حمایت روسیه از وی نیز گفت: در حال حاضر هیچ قدرت مشروعی غیر از بشار اسد در سوریه وجود ندارد. شما می‌توانید از این موضوع راضی باشید یا خیر؛ اما او رئیس‌جمهوری است که قدرت را در دست دارد. اگر او را از ساختار خارج کنیم، هرج و مرج ایجاد خواهد شد. همان طور که یک بار در بسیاری از کشورهای خاور میانه شاهد بوده‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها