درحالی که قرارداد جدید پژو با ایران همچنان در صدر تیترهای رسانه‌های داخلی و خارجی قرار دارد، وزیر صنعت، معدن و تجارت از محرمانه بودن مفاد این قرارداد سخن گفت.
کد خبر: ۸۷۹۶۳۹

محمدرضا نعمت‌زاده روز گذشته درباره قرارداد با پژو گفت: منافع ایران در این قرارداد مورد توجه قرار گرفته به صورتی که حتی موضوع پرداخت غرامت این خودروساز خارجی بابت خروج بدون برنامه‌اش از بازار ایران به بهانه تحریم‌ها در مفاد قرارداد جدید وجود دارد، اما این قرارداد به صورت محرمانه است و نمی‌توان بصراحت درباره موارد مطرح شده در آن سخن گفت. به گزارش مهر، وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تاکید کرد: بدون شک زیان ایران در قرارداد جدید از سوی طرف خارجی جبران خواهد شد. این درحالی است که سال گذشته محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اعتراض برخی نمایندگان از تخلف پژوی فرانسه و ترک بازار ایران به بهانه تحریم‌ها گفته بود: در قرارداد دوره قبل هیچ‌گونه خلف وعده از سوی پژو مشاهده نشد، به این دلیل چنین مساله‌ای مطرح نیست که بخواهیم از پژو غرامت بگیریم و اگر خلف وعده یا تخلفی وجود داشت، قطعا من از آن خبر داشتم.

دکتر ابوالفضل خلخالی، استاد دانشکده خودرو، در این باره به جام‌جم گفت: این‌که از سوی مسئولان اعلام شده مفاد این قرارداد محرمانه است، موضوعی غیرطبیعی بوده و نمی‌توان به آن استناد کرد چون قبلا هم صنعت خودروی کشورمان چنین تجربه‌ای را داشته و اگر مشاوره کارشناسان نبود زیان گسترده‌تری را تجربه می‌کردیم. این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: تجربه قرارداد ال90 ثابت کرد در صورت مطرح شدن مفاد قراردادهای تجاری، حضور کارشناسان و رسانه‌ها می‌تواند برخی معضلات و مشکلات موجود را آن‌گونه بیان کند که مانع از ضایع شدن منافع ملی کشور باشد. بنابراین بهتر است مسئولان درباره قرارداد جدید منعقد شده پژو و ایران‌خودرو نیز از این تجربه استفاده کنند و بدون این‌که به بهانه محرمانه بودن از پاسخگویی خودداری کنند، اجازه دهند شفافیت بر این روند حاکم باشد. خلخالی تاکید کرد: به جای مونتاژ خودروی از قبل طراحی شده، بهتر بود مسئولان برای طراحی یک خودروی جدید با همکاری شرکت خارجی وارد مذاکره می‌شدند و با اتکا به توانمندی‌های کشورمان زمینه ارتقا و انتقال فناوری را به ایران فراهم می‌کردند. درحالی که این روش یعنی مونتاژکاری به هیچ عنوان با منافع ملی و اقتصادمقاومتی سازگار نیست و بجز هزینه برای کشورمان چیز دیگری به ارمغان نخواهد آورد.

باید از پژو غرامت بگیریم

جواد نجم‌الدین، مدیرعامل پیشین ایران خودرو در خصوص قرارداد گروه صنعتی ایران خودرو با پژو و بدعهدی‌های این شرکت خودروسازی اظهار کرد: قرارداد قبلی ما با پژو، محکم بود و مشکلی نداشت، اما شرکت پژو در آن برهه براساس دستوری که به آنها داده شد، کار را رها کرد و از ایران خارج شد، بنابراین ما اگر از پژو شکایت کنیم، می‌توانیم خسارت بگیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها