با هایده حائری، بازیگر مجموعه تلویزیونی معمای شاه

«مادام» براساس منافعش عمل می‌کند

هایده حائری از بازیگران تحصیلکرده تئاتر، سینما و تلویزیون محسوب می‌شود. او مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه (ویلیام پترسون) نیوجرسی در آمریکا دریافت کرد و سال 1381 موفق به اخذ مدرک دکترای خود در رشته پژوهش هنر (گرایش هنرهای نمایشی) از دانشگاه هنر شد.
کد خبر: ۸۷۹۵۱۱
«مادام» براساس منافعش عمل می‌کند

به گزارش جام جم سیما،حائری پس از اتمام تحصیلاتش و عزیمت به ایران به استخدام دانشگاه فارابی درآمد.

ازجمله کارهای سینمایی که حائری سابقه حضور در آنها را داشته می‌توان به فیلم‌های (هامون) به کارگردانی داریوش مهرجویی، برخورد (سیروس الوند)، دفتری از آسمان (پرویز شیخ طادی) اشاره کرد.

بازی در مجموعه تلویزیونی (گرگ‌ها) به کارگردانی داوود میرباقری در سال 1366 اولین تجربه بازیگری وی در تلویزیون است.

او از سال 66 تاکنون در آثار تلویزیونی زیادی به ایفای نقش پرداخته که ازجمله آنها می‌توان به سریال‌های (مش خیرالله و صندوقچه اسرار) به کارگردانی داریوش مودبیان و حسین فردرو، همسفر (قاسم جعفری)، داستان یک شهر (اصغر فرهادی)، چراغ‌های خاموش (کاظم بلوچی)، پاورچین (مهران مدیری)، مرگ تدریجی یک رویا (فریدون جیرانی)، صاحبدلان (محمدحسین لطیفی) و... اشاره کرد. او کنار بازی به تدریس در دانشگاه و ترجمه متون نمایشنامه‌ای نیز مشغول است.

در سریال‌های زیادی بازی کرده‌اید. بازی در سریال‌های تاریخ معاصر مثل «معمای شاه» چه تفاوتی با دیگر آثاری که بازی کرده‌اید، دارد؟

حضور و بازی در سریال‌های تاریخی این امکان را برای بازیگر به وجود می‌آورد که بازیگر را از تکرار و ظاهر شدن در قالب‌های کلیشه‌ای نقش‌های رئال دور می‌کند و مفری به او می‌دهد که کار را در فضای متفاوت‌تری تجربه کند.

معمولا شخصیت‌های تاریخی به خاطر پیشینه‌شان برای مخاطب جذاب است و دوست دارند تصویر این شخصیت‌ها را در قاب تلویزیون ببینند و اگر این شخصیت‌ها خارجی هم باشند این جذابیت دوچندان می‌شود و برای من این نقش‌ها باعث می‌شود از حال و هوای کارهای روتین دور شوم و سفری را در دل تاریخ آغاز کنم.

پیشتر هم شما را در بعضی از نقش‌های تاریخی دیده بودیم... .

در سینما و تلویزیون چند باری در کارهای تاریخی بازی کرده‌ام. در کلیت در دهه‌های قبل تولید آثار تاریخی بیشتر بود و کارگردان‌ها تمایل بیشتری داشتند که در این گونه جذاب حضور داشته باشند.

مثلا مهدی فخیم‌زاده و داوود میرباقری در اغلب کارهایی که ساخته‌اند رویکرد تاریخی بخصوص تاریخ صدر اسلام را مورد استفاده قرار داده‌اند.

برای رسیدن به یک نقش تاریخی و اجرای درست آن باید چه کارهایی انجام داد؟

در کارهای تاریخی نکته مهم داشتن اطلاعات لازم است و من معمولا در وهله اول فیلمنامه را می‌خوانم و برای درک بهتر موقعیت نقش به تحقیق درباره شخصیت مورد نظر هم می‌پردازم.

صحبت کردن با کارگردان و نویسنده و فهمیدن این مساله که کارگردان چه ویژگی‌هایی را از نقش مدنظر دارد از نکات مهم حضور در کارهای تاریخی است.

ممکن است برخی از نقش‌های تاریخی زاییده ذهن نویسنده و کارگردان باشند و بنابراین تحقق و پژوهش بازیگر فقط به فیلمنامه و تحلیل‌های کارگردان محدود می‌شود.

در سریال معمای شاه کارگردان و تیم نویسنده برداشت خودش را از دوران 50 ساله‌ای که در فیلم روایت می‌کنند به مخاطب عرصه کرده‌اند.

به نظر شما چقدر سریال‌های تاریخی باید نگاه وفادارانه‌ای به تاریخ داشته باشند؟

به نظرم صرف ارائه واقعیت و حقایق صرف تاریخی در یک کار نمایشی بخصوص در مدیوم پرمخاطبی مثل تلویزیون نمی‌تواند برای مخاطبان جذابیت زیادی داشته باشد و لازم است که جذابیت‌های داستانی هم به کار افزوده شود.

در این قضیه رویکرد کارگردان هم خیلی مهم است. در طول حیات بشر ما شاهد استنباط‌های مختلفی از تاریخ بوده‌ایم و هرکسی تاریخ را از ظن خودش تاویل و تفسیر می‌کند و به نظرش نگاهش هم درست است. به نظرم درباره این بحث از واژه برداشت تاریخی سازنده اثر استفاده کنیم.

قبل از حضور در معمای شاه با محمدرضا ورزی تجربه همکاری داشتید؟

بله، در فیلم پدرم حاج محمود با محمد رضا ورزی همکاری کرده بودم. ایشان کارگردان آگاهی هستند و به کارشان احاطه و تسلط دارند و نگاهشان به تاریخ معاصر ایران درست، منصفانه و منطقی به نظر می‌رسد و از این دو تجربه همکاری با ورزی راضی هستم.

برایم کار کردن با کارگردانی که می‌داند چه چیزی می‌خواهد دارای اهمیت است. ورزی در حین کار خیلی منطقی و در طراحی میزانسن‌ها فوق‌العاده با دقت و امیدوارم شرایط و مسائل مربوط به سریال پایان گیرد و تصویربرداری سریال تکمیل شود.

در کلیت سریال معمای شاه یک کار بزرگ و فاخر تاریخی است و کارگردانی این نوع کارها از عهده هر کسی برنمی‌آیید، ورزی چون تجربیات خوبی در ساخت سریال‌های تاریخی داشته است، در کارش موفق عمل کرده است.

به چه دلیل کارگردان‌ها در کارهای تاریخی کمتر سراغ تاریخ معاصر رفته‌اند؟

اعتقاد شخصی من این است که برای ساخت سریال از یک واقعه تاریخی باید زمان زیادی بگذرد تا هیجان و چالش‌ها درباره شخصیت‌هایی که در کار هستند به حداقل برسد و به نظرم زودتر از این موقع نمی‌شد سراغ روایت عصر پهلوی در یک سریال تاریخی رفت. همین الان هم در حین پخش سریال با واکنش و اظهارنظر‌هایی روبه‌رو شده‌ایم.

در سریال‌های تاریخی وجود امکانات در افزایش کیفیت کار خیلی مهم است؟

بله، خوشبختانه از نظر امکانات و مکان‌های تاریخی و استفاده از کاخ‌های عصر پهلوی با مشکلی روبه‌رو نبودیم.

چقدر نقش مادامی که در سریال معمای شاه بازی می‌کنید و یک کافه را اداره می‌کند را می‌شناختید؟

در آن دوران معمولا زن‌هایی که اقلیت بودند یا خارجی، می‌توانستند در بیرون از خانه فعالیت داشته باشند و هنوز مثل حالا عرصه برای مشارکت موثر خانم‌ها در بیرون از خانه مهیا نبود و این مادام هم به هر حال با معیارهای آن دوره و زمانه مدرن بود و با تاسیس کافه به استقلال مالی رسیده بود و قبل از انقلاب خیلی از خانم‌های ارمنی و لهستانی را می‌شناختم که چنین ویژگی‌هایی داشتند.

گیزلا سینایی همسر خسرو سینایی جزو خانم‌های مدرنی بود که فعالیت‌های هنری انجام می‌داد.

برای ایفای نقش مادام چه خصوصیاتی را به نقش اضافه کردید؟

تلاش کردم در گویش این زن از ته‌لهجه‌ای استفاده کنم و یکسری رفتارهایش را اگزجره نشان دهم. استفاده از ته‌لهجه باعث می‌شد نشان داده شود که این خانم اصالتی ایرانی ندارد.

به نظر شما این شخصیت به خاطر ممانعتی که بین عشق محمود فرهنگ و دختری که در کافه‌اش کار می‌کند به وجود می‌آورد، آدم منفی محسوب می‌شود؟

این زن به فکر منافع خودش است و از کار دختر در کافه‌اش راضی است. کافه‌ای که بیشتر سربازان خارجی به آنجا رفت و آمد دارند و ازدواج این دختر برخلاف منافعش است.

بهترین خاطره‌ای که از این سریال دارید...

این سریال کار پربازیگری است و همبازی شدن با تعداد زیادی از بازیگران سرشناس مملو از خاطرات خوب و شیرین است.

در تئاتر هم این سال‌ها کمتر بازی کرده‌اید. دلیل این کم‌کاری چیست؟

مسائل مالی و مدیریتی بر تئاتر اثرات سویی بر جای گذاشته است و از طرف دیگر یک متولی درست و حسابی در تئاتر کارها را مدیریت نمی‌کند، بلکه به خاطر اعمال سلیقه‌های شخصی و سانسورهای مختلف راه را بر ارائه و اجراهای خلاقانه و درست می‌بندند.

هونام حقانی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها