ظریف: ایران آمادگی دارد با کشورهای منطقه برای تامین ثبات همکاری داشته باشد

عربستان، عامل بحران در منطقه

اجلاس کمک‌کنندگان به سوریه که در لندن برگزار شد، علاوه بر منافع احتمالی که برای کمک به حل بحران سوریه دارد، فرصتی بود برای رایزنی مقامات ایران و انگلیس در جهت رفع برخی مشکلات از روابط نه‌چندان گرم در سال‌های گذشته؛ رایزنی‌هایی که از جمله آن می‌توان به دیدار وزیران خارجه ایران و انگلیس یا حضور وزیر خارجه کشورمان در پارلمان انگلیس اشاره کرد.
کد خبر: ۸۷۹۳۱۲

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در این رایزنی‌ها ضمن تلاش برای حل مشکلات به برخی اتهامات غرب علیه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد.

درباره نقض حقوق بشر در غرب نگرانیم

به گزارش مهر، ظریف که در نشستی در محل پارلمان انگلیس صحبت می‌کرد، درباره یکی از اتهامات غرب که به بحث حقوق بشر برمی‌گردد، گفت: هیچ کشوری در بحث حقوق بشر نمی‌تواند مدعی باشد که کامل است و هیچ نقصی ندارد و ما نیز نگرانی‌هایی در ارتباط با نقض حقوق بشر در غرب بویژه در ارتباط با پدیده اسلام‌هراسی و اعمال تبعیض در زمینه حقوق مسلمانان و اقلیت‌های گروهی و قومی داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: متاسفانه دولت‌های غربی به دلیل روابط تجاری و منافع حاصله از فروش سلاح به برخی کشورهای منطقه، نقض حقوق بشر در این کشورها را نادیده می‌گیرند. ظریف ادامه داد: در حادثه منا، کمترین قصور دولت عربستان اهمال و نادیده گرفتن مسئولیت‌های ذاتی خود در قبال حجاج بویژه حجاج ایرانی بوده است. با وجود این ما در برابر این اهمال که به کشته شدن صدها ایرانی منجر شد، رابطه را قطع نکردیم. وی خاطرنشان کرد: در حادثه سفارت عربستان که هیچ تبعه سعودی کمترین صدمه‌ای ندید، ما اقدامات لازم را برای برخورد با خاطیان اتخاذ کردیم، اما آنها با بهانه‌جویی ارتباط را قطع کردند. وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد: دولت عربستان مانع عمده در مسیر پیشبرد راهکارهای سیاسی برای بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه است.

ظریف تصریح کرد: ایران آمادگی دارد با کشورهای منطقه برای تامین صلح، ثبات و آرامش همکاری سازنده داشته باشد.

بنای ایران هراسی و ایران ستیزی شکسته شد

وزیر خارجه کشورمان همچنین در نشستی صمیمانه با جمعی از ایرانیان مقیم انگلیس دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس، ظریف در این دیدار، شکسته شدن بنای ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی و انسجام درونی و ایجاد فضای جدید برای رشد و پیشرفت کشور را از دستاوردهای مهم تلاش منسجم و خستگی‌ناپذیری خواند که تحت رهنمودهای رهبری به دست آمد.

وی با اشاره به این که غرب به این نتیجه رسید که جز با زبان تکریم نمی‌تواند با ملت بزرگ ایران صحبت کند، افزود: امیدوارم با مشارکت گسترده مردم در انتخابات پیش‌رو، جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد اهداف عالیه خود موفق شود.

ریاض، نیازمند بازتعریف منافع

سخنرانی در اندیشکده چتم هاوس، از دیگر برنامه‌های وزیر خارجه کشورمان در لندن بود و ظریف در این مراسم بر لزوم بازتعریف منافع منطقه‌ای برای رسیدن به امنیت تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، وی در پاسخ به محدودیت تحریم‌های آمریکا به عنوان مانعی برای گسترش همکاری‌های بانکی اروپا و ایران اظهار کرد، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست کنفرانس کمک‌کنندگان به سوریه به وی اطمینان داده است، محدودیتی برای تعاملات مشروع تجاری میان بانک‌ها وجود ندارد. از جمله شرکت‌کنندگان در سخنرانی وزیر خارجه کشورمان در اندیشکده چتم هاوس، آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا بود که در جمع حضار دیده می‌شد.

قدردانی بان‌کی‌مون از مواضع ایران درباره سوریه

وزیر خارجه طی سخنانی در کنفرانس بین‌المللی کمک به مردم سوریه با تاکید بر این‌که تنها راه خروج از بحران سوریه، راه‌حل سیاسی است که از مسیر گفت‌وگوهای بین سوری حاصل می‌شود، گفت: نقش قدرت‌ها و بازیگران خارجی، تسهیل و فراهم کردن زمینه برای انجام این گفت‌وگوها و نه تحمیل پیش‌شرط است.

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، ظریف در حاشیه کنفرانس بین‌المللی کمک به مردم سوریه در لندن، دیداری هم با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل داشت و در این دیدار، استفاده ابزاری از تروریسم توسط هر طرف خارجی در سوریه را محکوم کرد و آن را غیرقابل قبول دانست.

در این ملاقات، وزیر امور خارجه کشورمان بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند گفت‌وگوهای دولت و مخالفان سوریه در ژنو تاکید و تنها راه خروج از بحران موجود در سوریه را راه‌حل سیاسی اعلام کرد. بان کی مون نیز از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از روند سیاسی گفت‌وگوهای سوری ـ سوری قدردانی کرد و خواستار پایان تنش در منطقه و یکپارچگی دولت‌های منطقه در قبال مبارزه با تروریسم شد.

دیدار وزیر خارجه ایران و شیخ صباح‌الاحمد الصباح، امیر کویت از دیگر دیدارهای حاشیه‌ای بود که در لندن برگزار شد. به گزارش ایرنا، در این دیدار طرفین درخصوص مسائل و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

صدور ویزا در سفارتخانه‌های ایران و انگلیس در آینده نزدیک

وزیران خارجه ایران و انگلیس پس از دیدار یک ساعت و نیمه خود، از صدور ویزا توسط سفارتخانه‌های دو کشور در چند هفته آینده خبر دادند.

به گزارش ایرنا، ظریف پس از دیدار با هاموند به خبرنگاران گفت: موضوع همکاری‌های بانکی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری و چگونگی اجرای برجام از جمله مباحث مطرح میان وزیران خارجه ایران و انگلیس بوده است. هاموند هم درباره تاخیر شروع برقراری روابط بانک‌های دو کشور تصریح کرد: با همکاری همتاهای آلمانی، فرانسوی و ایرانی درصددیم تا مشکلات موجود را حل کنیم. وزیر خارجه انگلیس با تاکید بر ضرورت عادی‌سازی روابط میان دو کشور تاکیدکرد: با همکاری هم می‌توانیم برای چالش‌های منطقه‌ای راه‌حل پیدا کنیم. هاموند یادآور شد: شرایط سوریه، یمن و عراق و تنش‌های گسترده‌تر میان طرف ایران و طرف عرب در منطقه خلیج‌فارس را مورد بحث قرار دادیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها