حاشیه‌های جشنواره، فراتر از متن

دیپلم، بگو مگو و سیانور

خلوتی کاخ جشنواره در روز دوم، محسوس بود و البته غیرقابل تصور. گمان بر این بود روز دوم باید از روز اول شلوغ‌تر باشد؛ اما این اتفاق نیفتاد که باید دلیلش را به ترکیب فیلم‌ها هم مرتبط دانست. به هر حال بعد از این همه سال، خبرنگاران و منتقدان تا حدودی دستشان آمده و از روی اسم فیلم‌ها و کارگردان‌ها حدس‌هایی می‌زنند. واقعا اگر نبود آن شام باقالی پلو با گوشت، سه‌شنبه جشنواره چیز زیادی برای گفتن نداشت.
کد خبر: ۸۷۹۰۳۱
دیپلم، بگو مگو و سیانور

در ضمن هر چقدر برج میلاد، روز نسبتا خلوتی را سپری کرد، کاخ مردمی جشنواره ( پردیس سینمایی ملت) شاهد روز و شب شلوغ و گرمی بود و بازار عکس و امضا گرفتن مردم از هنرمندان همچنان داغ.

جشنواره، دیگر دیپلم نمی‌دهد

* حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی هم در این روز به برج میلاد آمد و به تماشای فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» نشست.

او همچنین با حضور در برنامه تلویزیونی «سینمای ایران» ابراز تمایل کرد محمد حیدری، سال بعد هم دبیر جشنواره فیلم فجر باشد.

ایوبی گفت: فضایی که در جشنواره فیلم فجر به‌وجود آمده بسیار خوب است و من به شخصه این فضا را دوست دارم؛ زیرا همه مردم می‌توانند فیلم‌ها را ببینند. وقتی سینماگران هم این استقبال را می‌بینند بسیار خوشحال می‌شوند. حتی یکی از تهیه‌کنندگان برجسته به من گفت بعد ازسال‌ها دیدم مردم به خاطر دیدن فیلم‌های جشنواره فیلم فجر صف بسته‌اند.

* دبیر جشنواره هم در برنامه سینمای ایران خبر مهمی داد؛ این که این دوره جایزه مشترک نداریم و فقط در هر بخش یک سیمرغ بلورین اهدا می‌شود. جایزه دیپلم افتخار هم در بخش سودای سیمرغ حذف شده است.

* فیلم‌های به نمایش درآمده در روز سه‌شنبه، چنگی به دل نزد و منتقدان و اهالی رسانه را راضی نکرد. از جمله فیلم «یک شهروند کاملا معمولی» ساخته مجید برزگر که حتی دوستداران معدود این اثر آن را در حد فیلم قبلی کارگردان ـ اثر تحسین شده «پرویز» ـ نمی‌دانستند.

«جشن تولد» ساخته عباس لاجوردی، گرچه به عنوان استراتژیک ترین فیلم جشنواره امسال و از این نظر که نخستین فیلم سینمایی داستانی درباره مدافعان حرم است، اهمیت دارد و ارزشمند است، اما به دلیل پاره‌ای نقاط ضعف در فیلمنامه، فضاسازی و بازی برخی بازیگران، چندان موفق عمل نکرد. اتفاقا حضور بازیگران ایرانی کار همچون علیرام نورایی و احمد کاوری از جمله امتیازات فیلم است. «دلبری» هم باوجود ارزش‌های مضمونی نتوانست رضایت مخاطبان را به‌دست بیاورد؛ بویژه یکی از دیالوگ‌های فیلم که توسط هنگامه قاضیانی بیان می‌شود، به سبب شیوه اجرایی نادرست و تکرار، به دستمایه‌ای برای شوخی تماشاگران تبدیل شد.

طوبی (قاضیانی) در جایی از همسر جانبازش که نمی‌تواند صحبت کند، می‌پرسد: اگه خیلی دوستم داری، سه بار چشمت رو باز و بسته کن. اما همسر طوبی چهار بار این کار را می‌کند. بعد از این صحنه چند بار طوبی از همسرش می‌پرسد چرا چهار بار؟! دلبری همچنین باعث شد یخ تماشاگران کم طاقت میلاد در روز دوم جشنواره آب شود و اعتراض‌های به شیوه خودشان را از سر بگیرند.

بگو مگوی قاضیانی

* هر چقدر فیلم‌ها خنثی و غیرجذاب بودند، نشست‌های رسانه‌ای آنها در روز بعدشان ـ دیروز ـ پرحاشیه بود.

هنگامه قاضیانی در نشست فیلم دلبری، ضمن اشاره به دشواری این نقش احساسی گفت: به‌خاطر این‌که از بازی غلو شده هراس دارم تلاش کردم از پس این نقش بربیایم؛ ضمن این که در صحنه‌های گریه، به هیچ عنوان از اشک مصنوعی استفاده نکردم. همین موقع علیرضا غفاری، مجری و مدیر نشست، گفت: البته خیلی هم نیاز به استفاده از اشک مصنوعی نبود، چون فیلم صحنه‌های اشک‌آور زیادی نداشت! کنایه غفاری با واکنش گلایه‌آمیز قاضیانی همراه بود که گفت: نقش من به بغض زیادی نیاز داشت که درآوردن این لحظات سخت است.

غفاری دوباره جواب قاضیانی را داد که باعث کدورت این بازیگر شد و در پایان جلسه هم بگومگویی میان این دو نفر رخ داد.

عباس غزالی هم که در این فیلم نقش یک فرزند شهید را بازی می‌کرد، حضور در این اثر را آرزوی برآورده شده خود دانست و گفت با این کار می‌خواست دینش را به شهدا ادا کند.

* نشست رسانه‌ای «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» به کارگردانی فرزاد موتمن هم حاشیه‌ای فرامتنی داشت و اصلا بازیگران اصلی فیلم همچون فریبرز عرب‌نیا، ژاله صامتی، آتیلا پسیانی و سیامک صفری در آن حضور نداشتند. ظاهرا این حضور نیافتن و بی‌فروغی نشست، به مشکلات مالی و پرداخت نشدن دستمزد عوامل فیلم مربوط می‌شد. چند روز پیش بود که صامتی در مصاحبه‌ای تند گفته بود نمی‌دانم تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار این فیلم با چه رویی در نشست رسانه‌ای حاضر خواهند شد و به چشمان عوامل نگاه می‌کنند.

حذف سیانور

* فیلم «سیانور» ساخته بهروز شعیبی نخستین اثری است که از رقابت آرای مردمی جشنواره حذف شد. به گفته مسئول ستاد شمارش آرای تماشاگران جشنواره فیلم فجر، فیلم سیانور به‌دلیل عدم نمایش در سه روز اول جشنواره فیلم فجر، از رقابت آرای تماشاگران حذف شد. او با اشاره به آیین‌نامه ستاد شمارش آرای تماشاگران جشنواره فیلم فجر گفت: براساس آیین‌نامه اگر برای هر کدام از فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران در سه روز نخست جشنواره، امکان نمایش به‌وجود نیاید، آن فیلم از رقابت آرای تماشاگران حذف می‌شود و متاسفانه این مشکل برای فیلم سیانور ایجاد شد.

براساس گزارش ستاد شمارش آرای تماشاگران جشنواره فیلم فجر تا روز گذشته، فیلم‌های ابد و یک روز، اژدها وارد می‌شود، ایستاده در غبار، بارکد و لانتوری در فهرست پنج فیلم برتر از نگاه تماشاگران قرار داشتند.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها