اصولگرایان و اصلاح‌طلبان با چهره‌های تازه به میدان می‌آیند

رونمایی از فهرست‌های انتخاباتی

در حالی ‌که فردا شورای نگهبان نظر خود را درباره پرونده صلاحیت داوطلبان نامزدی مجلس اعلام می‌کند، جریانات سیاسی اندک‌اندک با انتشار فهرست‌های انتخاباتی، تلاش می‌کنند افکارعمومی را با خود همراه کنند. بر همین اساس فهرست نامزدهای انتخاباتی اصولگرایان در تهران و 20 استان دیگر نهایی شده و اصلاح‌طلبان هم قرار است هفته آینده از فهرست خود رونمایی کنند. گفته می‌شود یکی از ویژگی‌های بارز دو فهرست اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم، استفاده از چهره‌های جدید انتخاباتی است.
کد خبر: ۸۷۹۰۰۹

چهره‌های جدید در فهرست 30 نفره اصولگرایان

تسنیم درباره ویژگی‌های فهرست اصولگرایان در تهران نوشته است: مدرک تحصیلی اکثر نامزدهای فهرست ائتلاف اصولگرایان دکترا یا معادل آن است و به‌دلیل اهمیتی که در راهبرد انتخاباتی ائتلاف اصولگرایان بود، گرایش و تخصص اصلی اکثر نامزدها، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. طبق آنچه در شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان انجام شد، نامزدهای ائتلاف سراسری اصولگرایان با نظر اجماعی انتخاب شده‌اند و تمام گروه‌ها و جریان‌های سیاسی حاضر و پایبند به ائتلاف، روی نامزدهای ائتلاف سراسری اصولگرایان نظر قطعی دارند.

با وجود این‌که در شبکه‌های اجتماعی به اسامی چهره‌های قرار گرفته در فهرست 30 نفره اصولگرایان در تهران اشاره شده، ولی غلامعلی حدادعادل، سخنگوی ائتلاف اصولگرایان گفته است: اسامی منتشر شده قبل از تائید نهایی فهرست اصولگرایان گمانه‌زنی است. با این حال خبرگزاری صداوسیما لیست اصولگرایان در تهران را به نقل از یک منبع آگاه منتشر کرده است.

احتمال انتشار فهرست‌های انتخاباتی موازی

با وجود این‌که پیش از این گفته شده بود که فهرست ائتلاف اصولگرایان، تنها فهرست اصولگرای حاضر در عرصه انتخابات است، ولی به‌نظر می‌رسد برخی دیگر از گروه‌های اصولگرا درصدد ارائه فهرست‌های انتخاباتی هستند.

بر همین اساس ایرج عبدی، عضو هیأت رئیسه فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت به ایسنا گفت که فهرست رهروان ولایت قبل از آغاز زمان تبلیغات انتخاباتی نهایی و منتشر می‌شود. وی اظهار کرد: فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت طبق وعده قبلی در تهران، کلانشهرها و مراکز استان فهرست انتخاباتی می‌دهد و در حوزه‌های انتخابیه کوچک نیز از افراد خاصی حمایت خواهد کرد.

از دیگر سو، برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که جبهه پایداری با جبهه یکتا (وزیران دولت احمدی‌نژاد) فهرست جداگانه‌ای منتشر خواهند کرد. با وجود این، لطف‌الله فروزنده در گفت‌وگو با نسیم گفته است: جبهه یکتا و پایداری، حامی جدی تصمیم نهایی شورای ائتلاف اصولگرایان هستند. درباره احتمال انتشار فهرست‌های موازی، محمدنبی حبیبی، دبیرکل موتلفه گفته است: اصولگرایان ده ‌برابر کرسی‌های مجلس، نامزد دارند. اگر ائتلاف نکنیم به اصلاح‌طلبان می‌بازیم. براساس توافق صورت گرفته میان اصولگرایان، قرار است نامزدهایی که در فهرست نهایی قرار ندارند، به نفع دیگران انصراف دهند، همچنین افرادی که در این فهرست حضور داشته باشند، امکان حضور همزمان در فهرست دیگری را نخواهند داشت.

انتشار فهرست اولیه ائتلاف اصولگرایان در تهران

خبرگزاری صداوسیما به نقل از یک منبع آگاه، فهرست اولیه نامزدهای حاضر در فهرست ائتلاف اصولگرایان را در تهران منتشر کرد. در فهرست انتخاباتی اصولگرایان 9 نفر از اقتصاددانان، هشت نفر از وزرا یا معاونان دولت‌های پیشین، هشت نفر با سابقه 12 سال نمایندگی مجلس، شش نفر از بانوان، شش نفر از جوانان و چهار نفر از روحانیون حضور دارند. اعضای این فهرست عبارتند از:

1. حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد / 2. حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی / 3. حجت الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم / 4. حجت‌الاسلام سید محمود نبویان / 5. مرضیه وحیددستجردی /
6. فاطمه رهبر / 7. فاطمه آلیا / 8. زهره طبیب‌زاده / 9. لاله افتخاری/ 10. زهره الهیان / 11. یحیی آل‌اسحاق / 12. محمد سلیمانی / 13. پرویز داوودی / 14. مسعود میرکاظمی / 15. لطف‌الله فروزنده/ 16. مجتبی رحماندوست / 17. احمد توکلی / 18. الیاس نادران / 19. علیرضا زاکانی / 20. مهرداد بذرپاش / 21. اسماعیل کوثری / 22. غلامعلی حدادعادل / 23. سید مهدی جولایی / 24. حجت‌الله عبدالمالکی /25. عامری / 26. محمد ناظمی‌اردکانی / 27. قریشی / 28. رنجبر / 29. پرچمی / 30 . وکیل‌پور.

اصلاح‌طلبان در بلاتکلیفی

اما در همان حال که اصولگرایان آماده نهایی کردن فهرست انتخاباتی خود هستند، اصلاح‌طلبان دغدغه تائید صلاحیت نامزدهای خود را داشته و بر همین اساس علیرضا محجوب، نماینده اصلاح‌طلب به ایسنا گفته است که فهرست نهایی اصلاح‌طلبان بعد از تعیین تکلیف نهایی تائید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان مشخص می‌شود.سیدحسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم گفته در بیشتر حوزه‌های انتخابیه، اصلاح‌طلبان در بلاتکلیفی هستند. برخی تحلیلگران بر این باورند که رد صلاحیت برخی چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلب در انتخابات، راه را برای حضور چهره‌های جدید در فهرست اصلاح‌طلبان باز خواهد کرد. با وجود این‌که اصلاح‌طلبان ارائه فهرست انتخاباتی خود را به بعد از اعلام‌نظر شورای نگهبان درباره پرونده صلاحیت نامزدها موکول کرده‌اند، برخی فهرست‌های جایگزین از جانب گروه‌های نزدیک به دولت در حال تکمیل است.

در این ارتباط قدرتعلی حشمتیان، رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان با اشاره به مذاکره این جبهه با اصلاح‌طلبان و اصولگرایان حامی لاریجانی گفته است: امکان دارد که در فهرست جبهه مستقلین و اعتدالگرایان از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل استفاده شود. وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ فهرست این جبهه 20 بهمن ارائه خواهد شد.

لاریجانی: انتخابات تجلی‌گاه وفاق ملی است

رئیس مجلس با تأکید بر ضرورت حفظ وحدت، همگرایی و ایجاد وفاق ملی گفت: انتخابات بهترین تجلی‌گاه وفاق ملی به شمار می‌آید. به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در دیدار با اعضای شورای مرکزی و جمعی از نمایندگان عضو فراکسیون حامیان انقلاب اسلامی اظهار کرد: باید تلاش کنیم مجلس، محلی برای تجمع نخبگان باشد. وی با اشاره به اوضاع به هم ریخته امنیتی در منطقه، برگزاری انتخابات رقابتی شکوهمند را بسیار حائز اهمیت دانست.

هاشمی: رقابت‌های انتخاباتی محل دعوا نیست

فارس نوشت: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از اعضا و مسئولان سازمان‌های مردم‌نهاد، برگزاری بیش از 35 انتخابات در نظام اسلامی را نشانه‌ای از پایبندی انقلاب اسلامی به رأی مردم دانست و عنوان کرد: قانون، شرایط برگزاری یک انتخابات رامشخص کرده و مردم و نامزدها باید توجه داشته باشند که رقابت‌های انتخاباتی محل دعوا و توهین نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها