عراقچی: قانون محدودیت روادید آمریکا تاکنون مشکلی ایجاد نکرده است

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به قانون محدودیت معافیت صدور روادید در آمریکا اظهار کرد: تاکنون باتوجه به رفت و آمدهای هیات‌های اقتصادی و همایش‌های اقتصادی که برگزار شده است ما با کمتر کسی مواجه شدیم که برای ورود به ایران مشکل داشته باشد.
کد خبر: ۸۷۷۹۳۵

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سیدعباس عراقچی در حاشیه ششمین نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کشور افزود: درباره بحث ویزا، دولت آمریکا و وزیر خارجه آن کشور تعهد کردند، به گونه‌ای این قانون را اجرا کنند تا منافع اقتصادی ناشی از برجام خدشه دار نشود. وی با بیان این‌که در گام نخست، ترتیبی اتخاذ کردند که تجار و بازرگانان و نیز کسانی که برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند، دچار مشکلی نباشند، تصریح کرد: البته این‌طور که گفتند، مراحل بعدی هم دارد و قرار است درخصوص بقیه کسانی هم که به ایران سفر می‌کنند، تمهیداتی بیندیشند. بنابراین ما منتظریم ببینیم آنها به تعهداتشان عمل می‌کنند یا نه و آیا در اجرای درست و موفق برجام خللی وارد می‌شود یا نه تا این‌که تصمیمات دیگری را براساس آن اتخاذ کنیم.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اظهار کرد: هیات نظارت بر اجرای برجام، مرتب تشکیل جلسه می‌دهد و بموقع تصمیم می‌گیرد و دولت هم براساس آن حرکت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که شما پیش از این گفته بودید که این هیات اقدامات طرف مقابل را تائید کرده است، توضیح داد: آنچه من گفتم مربوط به روز اجرایی شدن و تصویب بود. اگر سوال این است که آیا طرف مقابل به تعهدات خود بموقع عمل کرده تا این روزها شروع شود، پاسخ مثبت است و هیات نظارت آن را تائید کرده است.

عراقچی افزود: از این به بعد اگر نقض عهدی در طرف مقابل مشاهده شود، هیات نظارت رصد می‌کند و تصمیم مقتضی را بموقع اتخاذ خواهد کرد. عراقچی همچنین درباره مشکلات حضور استادان خارجی در دانشگاه‌های کشور برای تدریس خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های کشور باید زمینه‌هایی ایجاد کنند که حضور استادان خارجی در کشور ما محقق شود، البته با رعایت ضوابط، شرایط و دقت در حساسیت‌هایی که در این خصوص است. وی تاکید کرد : سیاست وزارت خارجه کمک به روند حضور استادان و دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های داخل و نیز استادان و دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خارج از کشور است.

تشکیل دبیرخانه‌ رصد گزارشات در کمیته نظارت بر اجرای برجام

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به ارائه گزارشی از جلسه عصر دیروز کمیسیون متبوعش با وزیر امور خارجه پرداخت و به نقل از محمدجواد ظریف گفت: دبیرخانه‌ای در کمیته نظارت بر حُسن اجرای برجام (که در شورای‌عالی امنیت ملی تشکیل شده بود) تأسیس شده که گزارشات مربوط به وضعیت موارد برجام را پیگیری و رصد می‌کند. محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: در این جلسه همچنین درباره اقدامات تروریست‌ها در منطقه و حمایت‌های عربستان سعودی از آنها و ناامنی منطقه بحث و تبادل‌نظر شد. آقای ظریف در این جلسه گفت که اکثر کشورها امروز نسبت به رفتار عربستان سعودی گلایه‌مند هستند. کشورهای اروپایی و غربی نیز امروز بیشتر به این موضوع پی برده‌اند و متوجه شده‌اند که عربستان از حامیان تکفیری‌ها و تروریست‌های منطقه است و به این موضوع اذعان می‌کنند، عربستان بیشتر به دنبال ناامن کردن منطقه است،‌ آنان معتقدند بسیاری از خشونت‌ها در عربستان سعودی ریشه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها