تل‌آویو نگران است، تایید وزرای اتحادیه اروپا، فروش تولیدات شهرک‌نشینان را در بازارهای اروپایی با مشکل جدی روبه‌رو کند،‌ زیرا مصرف‌کنندگان اروپایی معتقدند این کالاها در شهرک‌هایی تولید شده‌اند که غیرقانونی است‌. سازمان‌های بین‌المللی مرزهای رژیم صهیونیستی را تنها تا 1967 به رسمیت می‌شناسند و بقیه اماکن را طبق همین قوانین، سرزمین‌هایی اشغال شده به حساب می‌آورند .
کد خبر: ۸۷۷۴۳۹

اسرائیل از این نوع موضعگیری اروپایی‌ها نگران است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم تحریم‌های اروپایی‌ها را غیر‌اخلاقی توصیف کرد و با فراخواندن نماینده اتحادیه اروپا به این مساله اعتراض کرد‌. وی حتی نمایندگانی را به اروپا فرستاد تا این رای را برگردانند، کما این که اخیرا رئیس کنست اسرائیل را به برلین فرستاد تا در دیدار با مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا به او بگوید که در برابر این تصمیم خواهد ایستاد. او گفت، تحریم کالاهای شهرک‌نشینان موجب قطع معیشت کارگران فلسطینی می‌شود و به روند صلح در منطقه آسیب می‌رساند.

در همان حالی که اسرائیل با اتحادیه اروپا بر سر این موضوع کشمکش داشت، درگیری دیگری با مارگو وولستروم وزیر‌خارجه سوئد پیش آمد، زیرا او خواستار یک تحقیق بین‌المللی درباره کشته‌شدن فلسطینی‌ها به دست نیروهای پلیس اسرائیل شده بود. اخیرا 155 فلسطینی بدون محاکمه با شلیک گلوله‌های اسرائیلی کشته شده‌اند. فلسطینی‌ها می‌گویند، افراد زیادی تنها به دلیل اشتباه گرفتن کشته شده‌اند. به همین منظور، وزیر خارجه سوئد خواستار تحقیقی شفاف درباره این مساله شد.

نتانیاهو به دنبال این مساله، خواستار منع ورود هیات سوئدی شد و گفت: این‌گونه اظهارات غیراخلاقی چندش‌آور است. روابط بین سوئد و اسرائیل بعد از آن که سوئد، دولت خودگردان را در سال 2014 به رسمیت شناخت، رو به وخامت رفت. وزیر خارجه سوئد گفته بود، یاس فراگیر فلسطینی‌ها یکی از عوامل رشد و صدور افراط‌گرایی به اروپا بوده است.

همچنین تنش دیپلماتیک شدیدی میان اسرائیل و برزیل وجود دارد، زیرا برزیل از پذیرش دانی دیان، یکی از رهبران حرکت شهرک‌نشینان به سفارت اسرائیل در برزیل سر باز زد. نتانیاهو که پست وزارت خارجه را هم دراختیار دارد، گفت دوماه است او را معرفی کرده، اما از هرگونه توضیح بیشتری در این باره خود‌داری کرد. با این حال، روزنامه معاریو به نقل از معاون وزارت خارجه نوشت، اسرائیل هرگز موضع برزیل را نخواهد پذیرفت‌. گرچه معلوم نیست آینده این کشمکش به کجا منتهی می‌شود، اما تاکنون اسرائیل تصمیم به کاهش سطح روابط خود با برزیل گرفته است. در برزیل، حدود 110 هزار یهودی و در سرزمین‌های اشغالی 200 هزار برزیلی زندگی می‌ کنند. برزیل سال 2014 به دنبال تجاوز اسرائیل به غزه، سفیر خود را از تل‌آویو فراخواند. دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل در آن زمان عملیات اسرائیل را یک کشتار فجیع توصیف کرد؛ توصیفی که موجب انتقاد وزارت خارجه اسرائیل از برزیل شد و سخنگوی آن وزارتخانه گفت، غول اقتصادی به یک کوتوله سیاسی تبدیل شد.

در همین حال، تحریم‌های دانشگاهی و فرهنگی کشورهای غربی علیه اسرائیل ادامه دارد. از این رو تل‌آویو تصمیم گرفت، طی ماه مارس آینده کنفرانسی را به منظور بررسی نحوه تعامل با این پدیده برگزار کند. همچنین خبرهای دیگری حکایت دارد که یک کنیسه در آمریکا بانک‌های اسرائیل را تحریم کرده است. بحران سفارت اسرائیل در پاریس هم موضوع دیگری است که به خاطر چاپ تصویر مروان البرغوثی در روزنامه لیبراسیون به وجود آمد. اسرائیل با اوکراین هم مشکل دارد زیرا اوکراینی‌ها این رژیم را متهم می‌کنند که از اشغال شبه‌جزیره کریمه از سوی روسیه حمایت کرده است.

نکته تامل‌برانگیز این که هرچه روابط اسرائیل با کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین مشکل پیدا می‌کند، روابط خصمانه این رژیم با جهان عرب به روابطی حسنه تبدیل می‌شود، زیرا علاوه بر همکاری امنیتی با دولت خودگردان فلسطین و برخی کشورهای مهم عربی، تل‌آویو اخیرا توانست در منطقه حساس خلیج‌فارس برای خود دفترنمایندگی دایر کند. هفته گذشته نیز وزیر خارجه سودان برای عادی سازی روابط با اسرائیل ابراز تمایل کرد. از همه اینها مهم‌تر این که گردشگری و تجارت اسرائیلی‌ها در کشورهای مغرب عربی نیز در حال پیشرفت است. حال آیا سزاوار نیست انسان در برابر همه این تحولات عجیب و غریب و حتی معکوس تعجب کند؟

فهمی هویدی

روزنامه‌نگار مصری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها