احتمال همکاری جویشگر بومی با موتورهای جست‌وجوی خارجی

طبق اظهارات دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی، مدل جدیدی از همکاری با موتورهای جستجوی مهم خارجی تعریف شده و در دستور کار قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۷۷۰۰۵

به‌گفته علیرضا یاری، رفع تحریم‌ها شرایط خوبی را برای همکاری با موتورهای جستجویی مانند بینگ و یاهو یا حتی گوگل فراهم خواهد کرد، اما هنوز مذاکراتی صورت نگرفته و فقط اصول و چارچوب آن در حال مشخص شدن است تا در صورت تمایل این شرکت‌ها بتوان به توافق رسید.

این شورا به دنبال همکاری با جویشگرهای بومی خارجی موفق نیز است. در گذشته این شورا سعی کرده با موتورهای جستجوی یاندکس روسیه، بایدو چین و نیور کره جنوبی ارتباطاتی برقرار کند، اما آنها تمایلی نشان نداند. حال با تغییر شرایط احتمال این همکاری افزایش یافته است و می‌توان از تجربیات جویشگرهای بومی موفق دنیا استفاده کرد. به‌عنوان مثال این جویشگرها نیز رقیبی مانند گوگل را داشتند و قطعا با مشکلاتی مواجه بودند‌‌. علیرضا یاری در این زمینه به خبرگزاری مهر گفته است: «برای مثال یاندکس، موتور جستجوی تصویری خوبی دارد که می‌توانیم از این ویژگی استفاده کرده و این قابلیت را به موتور جستجوی خودمان اضافه می‌کنیم. این یکی از راه‌های استفاده از ابزارهای فنی این موتورهای جستجوست. از طرفی دیگر در حوزه خط و زبان نیز می‌توان برای سرویس انگلیسی و سرویس‌‌های ترجمه از تجربیات این سرویس‌دهنده‌ها استفاده و زمینه همکاری متقابل را برای ترجمه زبان فارسی فراهم کرد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها