محمدمهدی عبدخدایی معتقد است که برخی انقلابیون سابق، به دامان دشمن پناه برده‌اند

شاخص‌های انقلابی و ضد انقلاب

این روزها که فضای انتخاباتی، کشور را فرا گرفته و هرکسی از ظن و نگاه خود چه به‌صورت فردی یا حزبی تلاش دارد تا نامزد محبوب خود را به مردم معرفی کند، سوال این است که موضوع انقلاب و انقلابی‌گری نامزدها تا چه اندازه می‌تواند در انتخاب آنان موثر باشد؟
کد خبر: ۸۷۶۰۷۲
شاخص‌های انقلابی و ضد انقلاب

یکی از شاخص‌های انقلابی بودن بحث استکبارستیزی و حمایت از مظلومین است و نباید یادمان برود که با این روحیه، انقلاب می‌تواند حفظ شود و استمرار یابد؛ اما در مسیر انقلاب، بودند کسانی که با انحراف از اصول اولیه، راه دشمن را پیش گرفتند و با خروج از این دایره به دشمن انقلاب تبدیل شدند ودر تاریخ نام گمراهان را به خود اختصاص دادند .

محمدمهدی عبدخدایی، فعال سیاسی و عضو فدائیان اسلام که هم‌اکنون در مقام دبیر کلی جمعیت فدائیان اسلام فعالیت دارد ویژگی فرد انقلابی را داشتن هدف و ایدئولوژی دانسته و تاکید دارد که دلسرد شدن از اهداف انقلاب می‌تواند افراد را از دایره انقلابی‌گری خارج کند. وی در گفت‌وگویی با جام‌جم به سوالات ما حول محور تشخیص انقلابی بودن و ضدانقلاب بودن در روند انتخابات پاسخ دادکه می‌خوانید:

به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین انقلابیون در سه دهه پس از انقلاب اسلامی ایران، بفرمایید چه شاخصه‌هایی برای یک انقلابی یا ضدانقلاب می‌توان درنظر گرفت؟

اولین شاخص انقلابی بودن، داشتن هدف برای هر فرد انقلابی است به محض این‌که هدفی وجود داشت هر فرد انقلابی می‌تواند راه خود را پیدا کند، باید آگاهی داشته باشیم که هر فرد انقلابی پس از آن‌که راه انقلاب منتهی به پیروزی شد بتواند آرمان‌هایی را که در ذهن دارد اجرایی نماید.

دیگر مساله انقلابی بودن پشت‌کار داشتن و دلسرد نشدن از ادامه مسیر و احساسی برخورد نکردن و پیشه کردن عقلانیت در شرایط زمانی است.

در تاریخ دیدیم که بسیاری از انقلابیون که پشتکار بسیاری برای رسیدن به اهداف انقلاب داشتند امام زمان را نشناختند و به‌دلیل نداشتن پویایی، از دایره انقلاب خارج شدند.

از دیگر شرایط انقلابی بودن، پایبندی به اصول انقلاب است که اهمیت بالایی هم دارد چه بسا دیدیم که در پیروزی انقلاب، بسیاری ازانقلاب عبور کردند و همانند صدر اسلام چون طلحه وزبیر راه خود را کج کردند.

استقامت در عقاید و تداوم آن بعد از پیروزی، و حرکت‌های عقلانی در این مسیر نماد عالی یک فرد انقلابی است که حتی در صدر اسلام وطول حرکت اسلام رو به جلو دیده می‌شود.

پس در مسیر حیات انقلاب اسلامی می‌توانیم تاکید کنیم که این انقلاب راه خود را از ابتدا با تداوم ادامه داد وبعد از این‌که پیروزی نیز دست از آرمان‌های خود بر نداشت.

ضدانقلاب چه شاخصه‌ای دارد و چه کسانی با انقلابی‌گری وارد میدان شدند و در ادامه مسیر، به ضدانقلاب تبدیل شدند؟

بسیاری از افراد دوستان نیمه راه هستند، ‌برخی ممکن است در ابتدای مسیر آرمان ضدظلم، ضددیکتاتوری و استبداد داشته باشند اما به‌دلیل نداشتن ایدئولوژی مشخص بعد مدتی از میدان به در می‌شوند، کما این‌که در اول انقلاب دیدیم که گروه‌هایی چون نهضت ازادی، نهضت ملی و حزب توده که در حرکت‌های ضدشاهنشاهی حضور داشتند در ادامه راه، کار را به جایی رساندند که از انقلاب روی برگرداندند وحتی به دامن دشمنان پناه بردند.

کسانی از طرف رادیو آمریکا پشتیبانی می‌شوند زمانی دغدغه آرمان‌های انقلابی را داشتند وحتی مخالف آمریکا بودند اما امروز شاهد دفاع جانانه آمریکا از آنان هستیم. لذا همنشینی با دشمنان نشان می‌دهد که آنان نتوانستند انقلاب را درک کنند و تا اخر همراه انقلاب باشند، پس به دشمن پناه بردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها